2012-10-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurvajego
Var och en har sin åsikt och har sin fulla rätt att ha det, var och en väljer ståndpunkt utifrån sina egna rädslor. Det finns bra information om vad Lyoness är utifrån deras syn på www.lyoness.com
Jag väljer att tro på lyoness andra gör inte det. Jag var också skeptisk när jag fick ett kort tryckt i näven för ca 1 år sedan. Sen dess har jag läst på och gillar det jag har upplevt med Lyoness.
Jag ser också vad som har hänt.
För nio år sedan startade Hubert, han fick med ett bolag, sedan dess har över 24 000 bolag valt att ansluta sig, varav flera av världens största varumärken.
Flera har gått från presentkort till cashback kortet. Vad har dom baserat sina beslut på.
Kanske har Lyoness svärtat ner deras varumärken, kanske sänkt deras omsättning och lönsamhet.
Troligen inte. Det är fakta.
Lyoness är ännu inte dömda för varken bedrägeri eller scam det är också fakta.
Att en del väljer att se Lyoness som bedrägeri och scam är också fakta, alla har vi olika åsikter. Att dom har det behöver inte betyda att dom har rätt. Jag har också åsikter som jag baserar på mina fördomar och rädslor, det behöver inte betyda att det är rätt.
Personligen väljer jag att tro på det Lyoness gör tills något annat bevisats och ni gör era val.
Jag tror inte vi kommer ett steg närmare någonting genom pajkastningen som pågår här just nu.
Lyoness är ett bonussystem där du får tillbaka pengar varje gång du handlar hos ett lojalitets företag.
Vad är så skrämmande med det.
Några tycks tro att det är ett lotteri med vinst varje gång, du lägger in en slant sen förväntar ni er att Lyoness bara ska betala ut pengar utan att göra något.
Det funkar inte så. Inte ens med trisslotterna.
Trisslotterna har en garanterad vinnare det är staten, lyoness är ett bonussystem där det är vinst varje gång. Varje gång du drar ditt kort får du pengar tillbaka.

I faderns, sonens och den heliga andens namn.... amen

Sorry, kunde inte låta bli.

Lyoness hade ett mål i Sverige i början på året. Att man skulle ha 200 000 medlemmar i slutet på detta år. Jag förstår vikten med högt uppsatta mål, men jag antar att det inte blir så detta året. Men då kanske det är rimligt att det blir så nästa år?

Och isåfall... hur går man tillväga?
Citera
2012-10-25, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrLyoness
1. Du har jobbat nära/med Finansinspektionen och känner inte till OLAFS projekt där man stöttar olika myndigheter/länder när det bl.a. gäller Pyramid företagen i olika länder? Då kan du omöjligt vara den du påstår dig vara utan bara en admn. hantlangare, långt ifrån händelsernas centrum. Det är inte så många halvgreker inom Finansinspektionen....

2. Scam är alltså enligt dig - tidigare anställd inom Finansinspektionen ingen olagligt/bedrägligt? OK - då vet jag.
3. Ang dina frågor så skall du få svar så fort du svarar på mina.
4. Att kalla mig för massa öknamn bevisar bara att du är långt ifrån den värld och "societet" du önskar att vara.

Nu fortsätter du bara med att vara en idiot.
OLAF jobbar inte med det, det gör Europol. I Sverige är det ekobrottsmyndigheten.
Men bara för att du pissade av mig lämnade jag in en anmälan till EBM om att ni har förskingrat medlemsmedel. Grattis, nu blir du granskad.

Du är så dum att det inte finns. Något kan vara en scam och klara sig genom hål i lagstiftningen.
Jag svarar på din frågor, du svarar inte på mina, därav anmälan.
Citera
2012-10-25, 13:52
Bannlyst
Citat:
Om jag ställer en fråga och får en motfråga som svar - så tycker jag inte det är löjeväckande att jag förväntar mig ett svar först - innan jag bemöter någons fråga.?

Lögn igen, du besvarar inte frågor, du bara kommer med tomma påståenden som inte har något med frågeställningen.

Citat:
Inget är obekvämt - som jag tidigare har sagt, så försvarar jag inte Lyoness utan går angrepp mot rena lögner samt påståenden - inom alla områden.

Genom att själv ljuga konsekvent.

Citat:
Kan halvgreken påvisa att Lyoness är en Scam - så vill jag inte vara med att bidra till den scamen. Eftersom halvgreken påstår att Lyoness är en Scam, så är jag intresserad vad han har hittat som andra har missat.

Har vi börjat med rasistiska tillmälen här? Att jag kallar dig lögnare beror på att det är sant. Att häckla någon för bakgrund är rasism.

Citat:
Det komiska nu dock är att när man pressar honom på sanningen, så är helt plötsligt Scam något legitimt och inget brottsligt. För mig är Scam/ bedrägeri brottsligt - vad anser du själv om detta? Att Scam betyder något som är brottsligt?

Nej, du är inte intelligent nog att förstå vad jag sade, det är hela problemet.
Vad jag sade, och fortsätter att säga, är att något kan vara en scam utan att för den skull bryta mot lagen. Scam är för övrigt ingen egen brottsbetäckning. Det är däremot bedrägeri.
Bedrägeri är till exempel att använda medlemspengar för egen räkning, något Lyoness nu är anmält för.
Citera
2012-10-25, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AMSS
Jag tycker att demiurg2:s svar är mycket informativa samt visar sakkunnighet i ärendet, om inte kalla fakta duger så vad gör då. Är sektmötena faktiskt så fantastiska att man inte kan ens misstänka att det möjligtvis kan ligga något skumt i det hela?
Och sedan till en egentlig fråga, är det inte lite underligt att det är omöjligt att få tillbaks de 19k man investerat, egna pengar, direkt på kontot, utan man måste köpa inom Lyoness systemet för att få dem tillbaks som inköp?
Väcker det inte den minsta misstanken om att orsaken kan vara att de pengarna går till att betala royalties åt människor ovanom dig i systemet? Och därför får man pengarna tillbaks som inköp så länge nya medlemmar pumpar in sina 19K för att hålla balansen?

Enligt bokslutet är de insatta medlen förverkade, dessutom så till den milda grad att man blev tvungen att tillföra 48KSEK i ägartillskott för att undvika tvångslikvidation (konkurs). Det vill säga, det finns inga pengar kvar i Lyoness att utbetala vare sig de insatta medlen, eller för den delen de "Presentkort" de utlovar. Om de utfärdar de Presentkorten så saknar de täckning, och Bolagsmännen inom Lyoness begår då den brottsliga handlingen bedrägeri.
Citera
2012-10-25, 13:57
Bannlyst
Citat:
"Grova personliga påhopp"??
Vidare bemöter jag honom med samma retorik som honom. Ingen kan "Googla" till den informationen. Det vet han oxå - om han sitter på den position han påstå sig ha, så borde han veta vem han skall fråga.
Det är inte jag som anklagar Lyoness för Scam.

Nej, jag anklagar er för bedrägeri. Något som i motsatts till scam är en brottsbetäckning.

Citat:
Är Lyoness det - hoppar jag av och dom skyldiga skall tjäras med fjädrar.
Och JA - det finns bitar som även jag reagerar mot när det gäller Lyoness.
Men om någon anklagar något/någon för Scam/bedrägeri/lurendrejeri mm - så bör man ha torrt på fötterna. Vi bor i en rättsstat där det finns vissa regler...

Så nu ska du hoppa av?
Du är troligen bolagsman för bolaget så du kan inte hoppa av.
Hur kommer det sig att råttorna alltid lämnar skeppet när det börjar osa katt?
Citera
2012-10-25, 13:58
Bannlyst
Citat:
Vilket bolag?
(Sen såg jag nu först att du inte jobbar för FI - sorry för det)

Sorry, jag tänker inte outa mig.
Citera
2012-10-25, 14:16
Medlem
HansErics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
Sorry, jag tänker inte outa mig.

Bra jobbat och stort tack för du avslöjar Lyoness.
Citera
2012-10-25, 14:18
Medlem
Pobben

Har faktiskt inte hört dom målen, är det så blir det svårt.
Vet inte vad dom har för planer och hur dom ska nå dom.
Citera
2012-10-25, 14:21
Medlem
Citat:
Nu fortsätter du bara med att vara en idiot.
OLAF jobbar inte med det, det gör Europol. I Sverige är det ekobrottsmyndigheten.
Men bara för att du pissade av mig lämnade jag in en anmälan till EBM om att ni har förskingrat medlemsmedel. Grattis, nu blir du granskad.

Du är så dum att det inte finns. Något kan vara en scam och klara sig genom hål i lagstiftningen.
Jag svarar på din frågor, du svarar inte på mina, därav anmälan.
Haha - lycka till
Pinsamt är ordet - noll koll
Citera
2012-10-25, 14:26
Medlem
Citat:
Lögn igen, du besvarar inte frågor, du bara kommer med tomma påståenden som inte har något med frågeställningen.

Genom att själv ljuga konsekvent.

Har vi börjat med rasistiska tillmälen här? Att jag kallar dig lögnare beror på att det är sant. Att häckla någon för bakgrund är rasism.

Nej, du är inte intelligent nog att förstå vad jag sade, det är hela problemet.
Vad jag sade, och fortsätter att säga, är att något kan vara en scam utan att för den skull bryta mot lagen. Scam är för övrigt ingen egen brottsbetäckning. Det är däremot bedrägeri.
Bedrägeri är till exempel att använda medlemspengar för egen räkning, något Lyoness nu är anmält för.
Hur du fick det till rasism - är en gåta, då även jag liksom du är delvis en utlänning - i mitt fall från Mellanöstern.
Typisk retorik när man hamnar i ett hörn och försöker avleda vad vi egentligen pratar om.
Citera
2012-10-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansEric
Bra jobbat och stort tack för du avslöjar Lyoness.
Mm, ja den här killen borde inte hänga på FB utan jobba för olika kontrollorgan - som lyckas med detta scoop - som alla andra har missat ang Lyoness. Hans talang borde vi lyfta fram...
Citera
2012-10-25, 14:45
Medlem
ICanHass avatar
Fniss...
Personer som jobbar åt vanliga bolag brukar skryta med hur deras företag fått utmärkelser för diverse saker, "Årets Näthandel" eller vad fan som helst.
Lyoness anställda: "Vi har inte blivit dömda för bedrägeri, hurra vad bra vi är!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in