• 1
  • 2
2011-06-15, 18:44
Medlem
Cerises avatar
Jag har inga problem med den instrumentala biten, men är sämst på att skriva. Tips på hur man kommer igång och hur man bäst får till texter som är tilltalande?
Citera
2011-06-15, 18:49
Medlem
Skriv, skriv och skriv. Finns inga genvägar. Antingen skriver du något bra, eller så gör du inte det

Ett tips kan väl vara att sätta sig in i någon annans situation, så du inte bara tänker på egna erfarenheter.
Citera
2011-06-15, 18:54
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palel
Skriv, skriv och skriv. Finns inga genvägar. Antingen skriver du något bra, eller så gör du inte det

Ett tips kan väl vara att sätta sig in i någon annans situation, så du inte bara tänker på egna erfarenheter.

Men det ska ju helst rimma också, huuur får man till det?
Senast redigerad av Cerise 2011-06-15 kl. 19:05.
Citera
2011-06-15, 18:57
Medlem
Max-Ingvars avatar
Jag brukar spontanskriva mina texter och oftast resulterar det i de allra sjukaste idéerna jag sitter på. Eftersom jag är en person med humor, och en ganska rå sådan, så är det viktigaste för mig att låten blir rolig och har sina klockrena delar. Jag skriver gärna låtar som är på gränsen till förbjudna (precis i min humor) men fortfarande så att man kan skratta åt det. Trots att jag föredrar musik kombinerat med komik så kan jag skriva lite mer seriösa texter också, men sådana texter tar mycket längre tid oftast. När jag skriver sådana texter så skriver jag från hjärtat och går på känslor som jag har. Jag skriver både på svenska och på engelska. Det är en ganska stor skillnad på lyrik mellan dessa språken, och vissa låtar passar sig bättre med det ena språket än det andra.

Att skriva låttexter är annorlunda från person till person och det är helt klart en fördel i att vara kreativ och fantasifull samtidigt som man har en smak av känsla. Skriv gärna ner några rader om tex en händelse som du har varit med upp, hört om eller på annat sätt upplevt, se sedan ifall du kan utveckla det till något mer. Att skriva kräver tålamod, men ack så kul det är när det visar ett bra resultat!

Lycka till med skrivandet!
Citera
2011-06-15, 18:59
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max-Ingvar
Jag brukar spontanskriva mina texter och oftast resulterar det i de allra sjukaste idéerna jag sitter på. Eftersom jag är en person med humor, och en ganska rå sådan, så är det viktigaste för mig att låten blir rolig och har sina klockrena delar. Jag skriver gärna låtar som är på gränsen till förbjudna (precis i min humor) men fortfarande så att man kan skratta åt det. Trots att jag föredrar musik kombinerat med komik så kan jag skriva lite mer seriösa texter också, men sådana texter tar mycket längre tid oftast. När jag skriver sådana texter så skriver jag från hjärtat och går på känslor som jag har. Jag skriver både på svenska och på engelska. Det är en ganska stor skillnad på lyrik mellan dessa språken, och vissa låtar passar sig bättre med det ena språket än det andra.

Att skriva låttexter är annorlunda från person till person och det är helt klart en fördel i att vara kreativ och fantasifull samtidigt som man har en smak av känsla. Skriv gärna ner några rader om tex en händelse som du har varit med upp, hört om eller på annat sätt upplevt, se sedan ifall du kan utveckla det till något mer. Att skriva kräver tålamod, men ack så kul det är när det visar ett bra resultat!

Lycka till med skrivandet!

Tack!
Citera
2011-06-15, 19:02
Medlem
Max-Ingvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Men det ska ju helst måste också rimma, huuur får man till det?

Det behöver nödvändigtvis inte rimma jämt, men rimmen kommer av sig själv efter ett X antal timmars skrivande. Det gäller att ha ett brett ordförråd, god fantasi och kunna formulera sig på fler än ett sätt. Skriv skriv skriv, öva öva öva! Det kommer ge resultat förr eller senare
Citera
2011-06-15, 19:58
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag skriver mycket musik och har inga problem med att komma på nya melodier och låtar. Men Jag får kämpa med texterna och de få gånger jag lyckats har det berott på att jag har haft ett mål.

Aftonbladet efterlyste fotbollslåtar till em 2008 och då skrev jag "lasse liten" som jag är riktigt nöjd med. Den var med rim och allt. I den låten spelar jag rollen som missnöjd supporter som är stensäker på att han vet bättre än Lagerbäck. Och sedan här på flashback så handlade en tråd om en fattig kille som hette Pedro och då lyckades jag också få färdigt en helt ok text. Jag föreställde honom som ensam, fattig och satte honom i en bar och sedan flöt texten på.

Så i båda dessa fall har jag haft en uppgift framför mig som var någorlunda preciserad vilket har hjälpt.

Så det jag gör är att jag tänker på en företeelse eller en situation som kan vara komisk eller i alla fall händelserik och sedan gäller det att blanda sånt som hänt en själv, sånt man läst i tidningarna och tankar som dyker upp i ögonblicket.
Senast redigerad av BF_Sweden 2011-06-15 kl. 20:03.
Citera
2011-06-15, 20:03
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Men det ska ju helst rimma också, huuur får man till det?
När det gäller rimmandet så är det ju alltid risk att man rimmar för rimmandets skull. Tänk mer på vad du vill ha sagt, vad vill du berätta med just den textraden du håller på med. När du skrivit en rad som du är nöjd med, skriv in sista ordet i meningen i ett rimlexikon på nätet och kolla på alla ord som rimmar. Förhoppningsvis drar tankarna igång när du ser orden där, och du kommer på en mening som inte känns krystad. Så - berättelsen är viktigast men i många fall så blir pricken över i:et just rimordet.
Citera
2011-06-15, 20:22
Medlem
WaldemarKas avatar
Jag tog mig friheten och dra ihop en text åt dig.
Det tog exakt 12 minuter och 53 sekunder.

Citera
2011-06-15, 21:30
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Jag tog mig friheten och dra ihop en text åt dig.
Det tog exakt 12 minuter och 53 sekunder.

Okej. Vad duktig du är.
Citera
2011-06-15, 21:36
Medlem
WaldemarKas avatar
Citat:
Okej. Vad duktig du är.

Tack så himla!
Hoppas du blev inspirerad att kunna göra något du också! Om jag lyckades knåpa ihop den där på en knapp kvart, tänk vad du skulle kunna återkomma på ett par timmar!
Citera
2011-06-15, 21:38
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Tack så himla!
Hoppas du blev inspirerad att kunna göra något du också! Om jag lyckades knåpa ihop den där på en knapp kvart, tänk vad du skulle kunna återkomma på ett par timmar!

Jag tror du har haft den ungefärliga texten i skallen ett bra tag
Att skriva texter är verkligen inte min starka sida, det blir så torrt på något sätt, inget djupt. Jag vill att det ska bli bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in