Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-15, 14:44
  #1
Medlem
Nu är det så att jag har läst tyska steg 4 i gymnasiet det här året. Jag har fått varierande resultat, dock flest MVGn, skulle tippa på att jag ligger på en VG+nivå.

Nu är det så här att min lärare tydligt sagt till mig att jag kommer att få VG i slutbetyg, senast för ett par dagar sedan sa hon det. Idag fick jag mitt betyg på papper, där det stod mvg! Jag tror att hon måste ha skrivit in fel på något sätt, och undrar om det här betyget nu är definitivt bestämt, eller om hon på något sätt kan ändra och dra tillbaka mitt betyg (som hon då anser är oriktigt).

Jag skulle bli väldigt besviken om jag får mitt studentbetyg om ett år, och det står VG istället för MVG! Skulle hon dra tillbaka tänker jag överklaga, men vill först veta av er på flashback, har jag rätt att göra det? OCh har hon rätt av dra tillbaka mitt betyg?
Citera
2011-06-15, 14:53
  #2
Medlem
yandaxs avatar
Om betyget är satt så är det högst osannolikt att det kommer att ändras.

TTK skrev om ett liknande fall här: https://www.flashback.org/sp11440083
Citera
2011-06-15, 14:53
  #3
Medlem
Jag tror hon sa att du skulle få VG för att motivera dig till att jobba mer? Ingen aning

Liknande sak hände mig under första året i gymnasiet, min webdesign lärare sa under sista 2 månaderna att jag skulle få G istället för VG (jag hade VG som mål) om jag inte kompletterade vissa saker etc.

Dock så var hennes krav helt orimliga så jag sket i det och nöjde mig med ett G.
När betygen kom fick jag ett VG iallafall, jag gissar iallafall på att det kan vara motivering att man ska jobba mer
Citera
2011-06-15, 15:19
  #4
Medlem
Tror inte de får ta tillbaka betyget. Liknande sak hände mig när jag tog studenten läraren sa VG, men så stod det MVG i betyget
Citera
2011-06-15, 15:39
  #5
Medlem
Ja det får dom göra om betyget är felsatt.
Citera
2011-06-15, 17:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuck-Aina
Jag tror hon sa att du skulle få VG för att motivera dig till att jobba mer? Ingen aning

Liknande sak hände mig under första året i gymnasiet, min webdesign lärare sa under sista 2 månaderna att jag skulle få G istället för VG (jag hade VG som mål) om jag inte kompletterade vissa saker etc.

Dock så var hennes krav helt orimliga så jag sket i det och nöjde mig med ett G.
När betygen kom fick jag ett VG iallafall, jag gissar iallafall på att det kan vara motivering att man ska jobba mer

Mysko! Skulle ju ha kunnat vara så, men hon sa att jag skulle få VG redan efter att sista provet var skrivet! Okej men hon drog inte tillbaka betyget?

Citat:
Ursprungligen postat av tenbucks
Ja det får dom göra om betyget är felsatt.

Hur gör de det? Varnar de innan? Kan man överklaga? Hur vet du det?
Citera
2011-06-15, 17:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yandax
Om betyget är satt så är det högst osannolikt att det kommer att ändras.

TTK skrev om ett liknande fall här: https://www.flashback.org/sp11440083

Okej! Verkar som att det är krångligt och måste ha juridiska orsaker (t.ex. snott arbete?). Känns då som att det skulle verka lite långsökt om hon ska kalla tillbaka ett MVG till ett VG, då jag i princip ligger på ett VG+
Citera
2011-06-15, 17:25
  #8
Medlem
Powens avatar
Om nu läraren satte fel betyg så är det ju självklart det går att sänka. Men kan ju vara så att hon satte ett MVG.
Citera
2011-06-15, 19:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeCocoa
men hon drog inte tillbaka betyget?




Nej
Citera
2011-06-15, 19:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeCocoa
Hur gör de det? Varnar de innan? Kan man överklaga? Hur vet du det?

Betyg är ett myndighetsbeslut som inte kan överklagas, endast kan du som student be om en omprövning. De behöver inte varna och det innebär en hel del pappersarbete, kan ej säga namn och numrering på blanketterna som är inblandade.

Jag vet detta tack vare att jag jobbar inom skolan som betygsättande lärare, jag personligen skulle ta kontakt med dig innan och reda ut det eftersom det blivit brist i kommunikationen någonstans. Det kan ju faktiskt vara så att jag bestämde mig för att ge dig ett MVG ändå när man gått ingen betygsunderlag igen eller motsvarande.
Citera
2011-06-15, 22:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeCocoa
Mysko! Skulle ju ha kunnat vara så, men hon sa att jag skulle få VG redan efter att sista provet var skrivet! Okej men hon drog inte tillbaka betyget?



Hur gör de det? Varnar de innan? Kan man överklaga? Hur vet du det?
Eftersom jag försökte ändra ett betyg i min gymnasieskola, då sa rektorn och lärarna jag pratade med att lärarna bara får ändra ett betyg om läraren har råkat sätta fel betyg. Jag har inte en aning utöver det. Men har inte din skola något system man kan logga in på via internet och kolla betygsatta kurser? Är kursen redan betygsatt MVG där så är det nog bäst att inte säga någonting. Inte så vanligt att betyg som är satta ändras.
Citera
2011-06-15, 23:21
  #12
Medlem
kokainkolas avatar
Jag hade en kurs på gymnasiet där betyget baserades på ens närvarande, fick veta att jag inte hade tillräckligt hög närvaro för att få G men min lärare gjorde en deal som gick ut på att jag fick G om jag var med varje gång resten av skolåret (hade många mardrömmar där jag sprang till lektionen men bara kom längre och längre bort ist) när betygen kom så hade jag fått MVG ;P sa ingenting och det gjorde inte läraren heller.

Antingen så var det ett medvetet val att ge dig MVG. Kanske ville läraren inte säga det bara för att du skulle fortsätta anstränga dig. Eller så gjorde läraren ett misstag och du hade tur. Säg ingenting om det och hoppas på att det inte ändras. Har fått uppfattningen att det är en jäkla massa jobb för dem att ändra ett betyg i efterhand också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback