Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-04, 15:24
  #229
Medlem
dotmavriqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Jag har inget konto på facebook, men hamnar där ibland på diverse tidnings- och kommunsidor.

Det som förbluffar mig varje gång är hur fruktansvärt illa programmerad sajten är! Allt som bjuds är korta textstycken, små bilder och korta filmklipp, men på något vis lyckas det sega ner webbläsaren något oerhört. Det är en liten kamp varje gång man klickar för att visa ett antal kommentarer eller liknande. Kanske bryr de sig inte om webbsidan, utan lägger allt krut på telefonappar nu för tiden, jag vet inte. Tror ni deras tekniska klantighet bidrar till nedgången?

Din observation stämmer, i takt med att medlemsantalet ökat så att de nu är en social hegemoni så har de börjat radera funktionalitet som många åtnjutit, ursäkten är alltid "en säkerhetsåtgärd".

De raderade stöd för XMPP så att man inte kan chatta med folk som envisar sig med sidan genom tredjehandsmjukvara, lämpligt skedde detta innan messenger-appen släpptes.

Messengerappen i sig skickar spelförfrågningar man inte kan bocka av, samlar helt orimliga mängder data om dig.


Det är dags att kolla på det principiellt.

Vad tjänar ett stort gratis socialt nätverk på att du skriver in dig, vad tackar du ja till och måste du prompt använda det?
Citera
2018-12-31, 16:05
  #230
Medlem
flaess avatar
Jag tog bort mitt Facebook-konto ganska nyligen. Tröttnade på censuren, den borttynande inläggsaktiviteten och den konstanta åsiktsregistreringen. Dessutom så har några vänner raderat sina konton under det senaste halvåret, vilket sporrade mig ytterligare.

Det känns underbart och befriande att äntligen ha lyckats slita sig ur Facebooks klor!
Citera
2019-02-16, 05:37
  #231
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Jag tog bort mitt Facebook-konto ganska nyligen. Tröttnade på censuren, den borttynande inläggsaktiviteten och den konstanta åsiktsregistreringen. Dessutom så har några vänner raderat sina konton under det senaste halvåret, vilket sporrade mig ytterligare.

Det känns underbart och befriande att äntligen ha lyckats slita sig ur Facebooks klor!

Det där kan vara ett resultat av den stora mängden "vänner" alla har. Inläggen blir till slut för många och "likes" minskar vilket får till följd att inläggen fortsätter att bli än färre. Till slut har man 4-5 pers vars inlägg man uppskattar och resten skiter man i. Det betyder ju att egentligen är 99% av Facebook är utfyllnad/värdelöst skit för gemene man.

Mitt problem är att jag inte kan svara politiskt men lyckats behålla någon sorts humor. Trött på PK som spyr och jag kan inte spy tillbaka på ett lättsamt sätt.
Citera
2019-02-16, 09:55
  #232
Medlem
Caspern50s avatar
Jag var en av dem som lämnade Facebook för tio år sedan. Den kändes som en soptipp för fjortonåringar. Googles börjar kännas likadan som Facebook, mest strul när man försöker göra någonting.
Citera
2019-02-18, 10:37
  #233
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Jag var en av dem som lämnade Facebook för tio år sedan. Den kändes som en soptipp för fjortonåringar. Googles börjar kännas likadan som Facebook, mest strul när man försöker göra någonting.
Jag var en av dom som inte skaffade Facebook när det begav sig, men nu så kommer ju Google att kasta ut oss dödliga från sin plustjänst så då har jag inte det heller.
Citera
2019-03-12, 18:29
  #234
Medlem
Man kritiserar Kina för censur men nu hindrar Facebook folk att dela zerohedges inlägg.

https://se.investing.com/news/genera...einlagg-132934
Citera
2019-03-12, 19:48
  #235
Avstängd
Hur många har lämnat Facebook nu?
Citera
2019-03-13, 06:27
  #236
Medlem
Waldschrats avatar
Finns för många alternativ idag. Vet flera som har lämnat helt och andra postar knappt något längre.

Däremot tror jag att Facebook har en funktion för köp/sälj/byta i framtiden. Smidigt att lägga upp och man betalar inga avgifter/provision. Så som "marketplace" finns det definitivt en framtid.
__________________
Senast redigerad av Waldschrat 2019-03-13 kl. 06:31.
Citera
2019-03-20, 10:09
  #237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det där kan vara ett resultat av den stora mängden "vänner" alla har. Inläggen blir till slut för många och "likes" minskar vilket får till följd att inläggen fortsätter att bli än färre. Till slut har man 4-5 pers vars inlägg man uppskattar och resten skiter man i. Det betyder ju att egentligen är 99% av Facebook är utfyllnad/värdelöst skit för gemene man.

Mitt problem är att jag inte kan svara politiskt men lyckats behålla någon sorts humor. Trött på PK som spyr och jag kan inte spy tillbaka på ett lättsamt sätt.



Nogle "likes" minskar fordi de censureres væk:


https://m.youtube.com/watch?v=QdWNnrcqzMk
Citera
2019-03-20, 11:13
  #238
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fritt
Hur många har lämnat Facebook nu?

Stadigt växande, tillväxten har inte ens nått en platå
Citera
2019-03-20, 11:41
  #239
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Stadigt växande, tillväxten har inte ens nått en platå
Men Facebook har sett en ordentlig minskning av yngre användare i USA, under senaste två åren har mer än en femtedel av de i åldern 12-34 lämnat Facebook.

Dels finns det ju en demografisk effekt, men viktigare är nog att de nya coola tjänsterna inte utvecklas för medelålders och gamla. Så skulle en pigg uppstickare dyka upp så finns risken att en snabb flykt från Facebook sker. Eller ja, vi ser den effekten redan idag.

Att dela bilder på barn, mat och semesterresor till sina 500 "vänner" känns helt enkelt inte lika fräscht idag som för tio år sedan om jag säger så.
Citera
2019-07-16, 16:07
  #240
Medlem
Grinchen00s avatar
Finns det någon tillförlitlig statistik på facebookanvändare i olika länder? Vore ju intressant att veta om de ökar eller minskar i Sverige.

Fick f.ö. nyligen mitt konto permanent avstängt utan förklaring.
Tveksamt om jag är intresserad av att skapa ett nytt i Zuckerbergs spionage och censurprojekt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback