2011-06-14, 23:20
Medlem
Visste inte var jag skulle lägga tråden, så jag chansar och lägger den här.

Jag satt ute (med dörren öppen) och så kom det en katt. Jag klappade den lite, varpå den smiter in i min lägenhet. Har försökt få ut den, men den verkar inte vilja och fortsätter gå omkring i lägenheten.

Den verkar tam (går att klappa och kommer om man ropar/gör ljud) och har halsband.

Ska jag fortsätta försöka släppa ut den, eller låta den sova här inatt?

Vilket är bästa sättet att få ut den? (Vill inte skrämma ihjäl den.)

Och om jag låter den sova här, är det något jag ska tänka på att göra? (Så den inte går och pissar ner hela lägenheten eller liknande.)

Tacksam för svar.
Citera
2011-06-14, 23:21
Medlem
micaeles avatar
Om du kan klappa katten och den är så snäll att den kommer när du ropar, bör du kunna lyfta ut henne.
Citera
2011-06-14, 23:28
Medlem
Tack för svaret!

Dock är jag sjukt rädd för att lyfta katter. Uh. Finns det något annat sätt? Sätta fast ett snöre i halsbandet som koppel och försöka locka ut den?
Citera
2011-06-14, 23:31
Medlem
erra62s avatar
Eftersom det inte är din katt, så är det självklart någon annan som äger den och letar efter den.
Få ut katten ur huset så går den tillbaka till sitt vanliga hem när den blir hungrig.

Så skulle jag ha gjort!
Citera
2011-06-14, 23:40
Medlem
Sätt en strumpa på ett snöre och locka ut den. Borde gå om den gillar att leka.
Citera
2011-06-15, 01:27
Medlem
Det kanske står kontaktuppgifter på halsbandet, har du kollat?
Annars kan du locka med ett snöre eller liknande.
Citera
2011-06-15, 15:18
Medlem
Stod ingenting på halsbandet.

Lyckades i alla fall få ut den igår med hjälp av ett snöre. Tack för svaren! =)
Citera
2025-07-29, 21:16
Medlem
Jag bumpar denna tråd då jag sitter med detta problem just nu, en kattjävel har tagit sig in i min lägenhet, antagligen via balkongen och vi har försökt få ut den sen vi kom hem. Just nu ligger den och sover på middagsbordet i köket. Hur kastar man ut den snällt? Gav den mat för att försöka locka ut den på balkongen men den vägrar lämna lägenheten.
Citera
2025-07-29, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cepel
Jag bumpar denna tråd då jag sitter med detta problem just nu, en kattjävel har tagit sig in i min lägenhet, antagligen via balkongen och vi har försökt få ut den sen vi kom hem. Just nu ligger den och sover på middagsbordet i köket. Hur kastar man ut den snällt?
Ta upp den med båda händer och placera den utanför porten
Citera
2025-07-29, 21:31
Citat:
Ursprungligen postat av cepel
Jag bumpar denna tråd då jag sitter med detta problem just nu, en kattjävel har tagit sig in i min lägenhet, antagligen via balkongen och vi har försökt få ut den sen vi kom hem. Just nu ligger den och sover på middagsbordet i köket. Hur kastar man ut den snällt? Gav den mat för att försöka locka ut den på balkongen men den vägrar lämna lägenheten.
haha. Ja, försök lyfta ut den. Det låter som en rätt avslappnad katt så det går nog bra.

Edit: Om det inte går så öppna balkongen (för jag antar att ni bor på bottenvåningen då?)
och gör nåt skitjobbigt ljud, typ dammsug eller tuta med något så drar han nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in