Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-17, 20:46
  #1921
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscopussyHunter
Så var det högsäsong för jakt igen.
Avhuggna vilt-huvuden som ligger slängda fullt synliga i väg-kanten tillsammans med blodiga gummi-handskar, öl-burkar och diverse skräp ute I vår annars så fina och rena natur.
Man undrar ju alltså, vad är det för jägare som verkar sakna all vett & etikett, en total avsaknad av känsla för sam-klang med naturen..?
Jägarna i din fantasi. Jag har under min 47 år aldrig sett något avhugget vilthuvud av någon art, vare sig i vägkanten eller i skogen. Du hittar bara på. Vilket ju är okej eftersom tråden handlar om fördomar, men låtsas inte att det är sanningar bara.
Citera
2022-11-17, 21:08
  #1922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Jägarna i din fantasi. Jag har under min 47 år aldrig sett något avhugget vilthuvud av någon art, vare sig i vägkanten eller i skogen. Du hittar bara på. Vilket ju är okej eftersom tråden handlar om fördomar, men låtsas inte att det är sanningar bara.
Då fotograferar jag det avhuggna vildsvins-huvudet i vägkanten imorgon, lägger upp länk och postar.
Citera
2022-11-17, 21:10
  #1923
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscopussyHunter
Då fotograferar jag det avhuggna vildsvins-huvudet i vägkanten imorgon, lägger upp länk och postar.
Det låter som en utmärkt och hedervärd sak att göra. Glöm inte att lägga en lapp med "Discopussyhunter 18/11" vid huvudet.
Citera
2023-09-03, 17:43
  #1924
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscopussyHunter
Då fotograferar jag det avhuggna vildsvins-huvudet i vägkanten imorgon, lägger upp länk och postar.

Blev det något fotografi?
Citera
2023-09-09, 07:52
  #1925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiscopussyHunter
Så var det högsäsong för jakt igen.
Avhuggna vilt-huvuden som ligger slängda fullt synliga i väg-kanten tillsammans med blodiga gummi-handskar, öl-burkar och diverse skräp ute I vår annars så fina och rena natur.
Man undrar ju alltså, vad är det för jägare som verkar sakna all vett & etikett, en total avsaknad av känsla för sam-klang med naturen..?

Där jag jagar är det bärplockare som skitar ner och lämnar kvar burkar. Oftast är det konservburkar.
Jägare dricker ju inte ölen ute i skogen utan oftast i bastun eller runt brasan på kvällen.
Citera
2023-09-12, 17:45
  #1926
Medlem
Von0bens avatar
Min fördom om jaktcommunityt är att de själva , felaktigt, tror att allmänheten bryr sig om eller ömmar för deras specialintresse.


Som när avgränsningarna av skog i samband med svin-pesten . Då dyker såna här jakt-tidningar upp med lokaltidnings-besvikna gubbar

”Det här blir ett dråpslag mot oss jägare”
”Jakten drabbas”

Man ställer inte upp sådär om man inte tror att man har alla med sig.

En annan löjlig sak är grinandet om att älgjakten drabbas , för att vargar tar för många älgar

https://svenskjakt.se/start/nyhet/al...-bli-installd/


Min fördom är att stämningen blir akut dålig om man skulle antyda för någon medlem i jaktcommunityt att man inte ser problemet med att deras hobby påverkas av naturens gång.
Citera
2024-01-15, 17:28
  #1927
Medlem
KillenArCPs avatar
Är det fortfarande tabu att tycka det är kul att panga på djur?
Citera
2024-01-20, 10:14
  #1928
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Är det fortfarande tabu att tycka det är kul att panga på djur?

Det beror nog på vad du menar med "att tycka det är kul att panga på djur".

Om det bara är att panga på djur i största allmänhet utan annat syfte än att panga dem är det nog att klassa som extremt tabu på grund av vad det beteendet drar åt. Men om det är som en del i avslutet av en jaktsituation är det bara delvis tabu.
Citera
2024-01-20, 21:56
  #1929
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det beror nog på vad du menar med "att tycka det är kul att panga på djur".

Om det bara är att panga på djur i största allmänhet utan annat syfte än att panga dem är det nog att klassa som extremt tabu på grund av vad det beteendet drar åt. Men om det är som en del i avslutet av en jaktsituation är det bara delvis tabu.
Nja, nu upplever jag som jägare är stolta över sin ”fångst”. Däremot är det jävla hyckleri när man pratar med jägare. Vem tusan tycker inte att det är kul att panga med en bössa och sedan få in en fin träff?

Nänä, man gör det för att man vill äta vilt och komma ut i naturen är en vanlig bortförklaring. Plocka svamp då istället för fan! Det blir billigare att köpa vilt i butiken än alla pengar som spenderas på bössor, kläder och byrackor.
Citera
2024-01-21, 19:54
  #1930
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Nja, nu upplever jag som jägare är stolta över sin ”fångst”. Däremot är det jävla hyckleri när man pratar med jägare. Vem tusan tycker inte att det är kul att panga med en bössa och sedan få in en fin träff?

Nänä, man gör det för att man vill äta vilt och komma ut i naturen är en vanlig bortförklaring. Plocka svamp då istället för fan! Det blir billigare att köpa vilt i butiken än alla pengar som spenderas på bössor, kläder och byrackor.

Och vilt går att köpa i butiken om ingen jagar och förser butiken med vilt?

Kan inte uttala mig för alla andra, men det du beskriver ligger inte i linje med något jag eller någon i min närhet är inne på.

Jag avlossar extremt många fler skott på skjutbanan än vad jag gör under jakt... Där får jag in en massa fina träffar...

Ägnar mig inte åt troféjakt, hägnjakt eller jakt på utplanterat vilt; vilket bössbärare som bara vill "panga" på djur gör. Har inget som helst intresse att åka utomlands på jaktresor för att jaga "unika" djur.

Har lagt mängder med tid ute i skogen och ute på fälten åt investering av viltstammarns, stödutfodring och andra foderskapande åtgärder. Detta orecis som alla timmar jag lagt ner på att sitta med kikaren och bara betrakta det som pågår ute i naturen oavsett om det är flora eller fauna. Självklart plockar jag även svamp.

Matar småfåglar i massor så här års utan att jaga dem. Kommer självklart vara med och räkna nästa helg när det är dags för den årliga Vinterfåglar Inpå Knuten (VIK) som BirdLife Sverige anordnar.

Då vi människor med vårt moderna sätt att leva satt naturen ur spel gör jag självklart vad jag kan för att hjälpa till att bidra med att återställa balansen. Därför jagar jag mest sånt i mitt närområde som är i obalans och inte reglerar sig själv; räv, vildsvin, dovvilt, gäss och svartfågel.

Skulle tippa på att det egentligen inte spelar någon roll vad någon svarar dig då du uppenbarligen inte är intresserad av att diskutera ämnet utan mest vill trycka ut dina på förhand bestämda åsikter, men ändå...

Hur mycket tid lägger du ner på att hjälpa viltet?
Vad gör du själv för att bidra till viltstammar i balans?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback