Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-07, 08:26
  #625
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Hmmm, efter att ha läst den här tråden (långt ifrån allt) sä verkar det som att det faktiskt finns köttätande människor som är emot jakt.. Konstigt enligt mig....

Varför får man föresten inte jaga med pilbåge i Sverige? Det verkar så mycket roligare.

Risk för mer skadskjutningar enligt vissa. Men om det görs på rätt sätt så kan det säkert vara en spännande jaktform.
Citera
2008-12-07, 09:03
  #626
Medlem
En pil torde ge mindre chockverkan än en kula.
Citera
2008-12-07, 15:09
  #627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Risk för mer skadskjutningar enligt vissa. Men om det görs på rätt sätt så kan det säkert vara en spännande jaktform.

Det verkar skitkul. Det är tydligen tillåtet i USA, men jag fattar inte varför de jagar grizzly. Är de verkligen välsmakande?
Citera
2008-12-07, 18:37
  #628
Medlem
Fylleannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddasen
varför ska alla bråka om vårat intresse, vi hjälper naturen att halle en balans, vad som i sin tur gynnar alla människor, även om ni inte vill erkänna det. det är ett intresse för oss och sånna måste vi få ha lika väl som du gillar att göra något annat.

Jag äter själv viltkött och är inte motståndare till alla former av jakt. Men utveckla gärna på vilket sätt jägare håller naturen i balans genom att föda upp djur vars ända syfte är skjutas.
Citera
2008-12-07, 22:32
  #629
Medlem
Läst en del i denna tråd nu. . . jag älskar viltkött och de är helt underbart att jaga enligt mig. Tycker det är kul att skjuta(inte bara på levande kreaturer utan på tavlor, lerduvor osv), en speciellt känsla med att skjuta ex; en älg, eller kanske anden man har på julbordet?..

Finns folk som avskyr fotboll, finns folk som älskar fotboll, samma sak när de gäller hårdrock eller kanske pop-musik?
Ni kanske stött på folk som inte gillar den där godisen ni avgudar?
Same shit här! Finns folk som gillar kött, finns folk som tycker det är fel med sättet vi skjuter djuren osv osv osv... listan tar aldrig slut .

SÅ ACCEPTERA ATT VISSA GILLAR ATT JAGA O KÄKA KÖTT OCH VISSA AVSKYR JAKT OCH TYCKER KÖTT ÄR ÄCKLIGT!

Jag tycker själv det är fel med den omtalade kött industrin hur dom behandlar djuren, men den behövs! Samma med jakten, folk kanske tycker den drivs på fel sett, men den behövs verkligen! Vid det här laget har människan utvecklats och förändrat miljön för både oss och de vilda djuren så mycket att av skjutningen behövs,och vi bor helt fel för att vi ska kunna ha massa varg och björnar springandes i ett villa område, så varför inte låta oss som har det som intresse och tycker det är kul göra det ifred?

Håller också med många av er att det är fel med alla gamla jägare som knappt kan se som är ute och jagar, men det håller på och förbättras!
Samma sak med spriten, förr var de kanske lite fester inför jakten, men förståndet hos jägarna har också ökat och det är numera väldigt sällan man ser en som ni utomstående säger "en gammal norrlänning med hembränt o vapen"

Hoppas några av er förstår hur jag menar, både jägare och ni andra
Citera
2008-12-09, 17:45
  #630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fylleanna
Jag äter själv viltkött och är inte motståndare till alla former av jakt. Men utveckla gärna på vilket sätt jägare håller naturen i balans genom att föda upp djur vars ända syfte är skjutas.

du är säkert för dum att förstå vad som skulle hända om vi inte jagade, om all jakt upphörde så kan jag garantera att viltolyckorna kommer höjjas mycket, mer sjukdommar som plågar viltet, mer boskap och sällskapsdjur skulle tas av rovdjur, osv osv om jägarna håller djuren på en lagom nivå så gynnar det både djur och människor, personligen tycker jag att det borde vara lika bland människor, där våldtäckts män, mördare, pedofiler osv togs bort för att gynna de andra men det är min åsikt.
Citera
2008-12-17, 20:52
  #631
Medlem
Catyas avatar
Nu har jag inte orkat gå igenom alla miljoner inlägg, men jag vill ge alla rovdjursälskare en tankeställare:

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleId=4269470

Det behövs skyddsjakt på rovdjur. Så är det bara!
Citera
2009-01-02, 03:25
  #632
Medlem
vadvilledus avatar
Men hallå!? det verkar ändå som om det är många i denna tråd som har glömt bort att Jägare faktiskt kan vara ett betalt yrke också (tex Jägare som jobbar på jour, dom rycker in när exempelvis ett djur har blivit svårt skadat i trafikolycka mm. )

Jakten hjälper hela naturens system att rulla, ibland behöver man avverka tex rådjur pga överskott för att förebygga utrotning av andra djurarter,

Alla militanta veganer kan ta sig i bajan och dra sig i skinnbiten istället för att aktivera sig i något dom inte vet ett skit om.
Citera
2009-01-04, 17:50
  #633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
En pil torde ge mindre chockverkan än en kula.
en kula ger en mekanisk effekt på djuren= chock och sprängverkan.
en pil ger skär sönder dom vitala delarna.
Citera
2009-01-04, 18:47
  #634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catya
Nu har jag inte orkat gå igenom alla miljoner inlägg, men jag vill ge alla rovdjursälskare en tankeställare:

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleId=4269470

Det behövs skyddsjakt på rovdjur. Så är det bara!


Varför är rennäringen i sin nuvarande for så viktig? Varför ska inte den anpassa sig? Varför måste den finnas, när massa andra näringar måste omforma sig, och kanske försvinna? Varför klarar sig andra länder med enormt mkt större rovdjursstammar än oss?
Citera
2009-01-04, 21:07
  #635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motorhuset
Varför är rennäringen i sin nuvarande for så viktig? Varför ska inte den anpassa sig? Varför måste den finnas, när massa andra näringar måste omforma sig, och kanske försvinna? Varför klarar sig andra länder med enormt mkt större rovdjursstammar än oss?

tillhör en minoritetsbefolkning som bara finns på en plats i världen.
har du någonsin kollat upp hur det är i Ryssland/polen/Estland med flera länder har det på landsbygden där varg finns?!

frågan är HUR dom egentligen klarade sej?

Förut under sovjettiden. så var det skottpengar på varg i Sovjet och dom hade en blomstrade jaktturism med starka stammar av älg, rådjur, vildsvin, kronhjort, dovhjort och björn. som sysselsatte stora delar av den ryska landsbygden. sen rasade sovjet. nya Ryssland betalade inga skott pengar på varg och vargstammen exploderade! nu finns det knappt något klövvilt kvar. Jaktturismen går inte ens runt. landsbygden ur befolkas. och inga jobb finns kvar.

för 20 år sen skjöts det över 200 000 älgar i Ryssland föra året sköts det knappt 10 000. bara ett exempel på hur vargen förstör landsbygden för ett land. så kommer det bli i Sverige inom 10år. inga jobb på landsbygden...
Citera
2009-01-04, 21:16
  #636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyberggg
tillhör en minoritetsbefolkning som bara finns på en plats i världen.
har du någonsin kollat upp hur det är i Ryssland/polen/Estland med flera länder har det på landsbygden där varg finns?!

frågan är HUR dom egentligen klarade sej?

Förut under sovjettiden. så var det skottpengar på varg i Sovjet och dom hade en blomstrade jaktturism med starka stammar av älg, rådjur, vildsvin, kronhjort, dovhjort och björn. som sysselsatte stora delar av den ryska landsbygden. sen rasade sovjet. nya Ryssland betalade inga skott pengar på varg och vargstammen exploderade! nu finns det knappt något klövvilt kvar. Jaktturismen går inte ens runt. landsbygden ur befolkas. och inga jobb finns kvar.

för 20 år sen skjöts det över 200 000 älgar i Ryssland föra året sköts det knappt 10 000. bara ett exempel på hur vargen förstör landsbygden för ett land. så kommer det bli i Sverige inom 10år. inga jobb på landsbygden...


Vargen brukar göras ansvarig för det mesta, men det är nog första gången jag ser att han är ansvarig för Rysslands problem idag. Jeesus.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback