Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-22, 13:08
  #613
Medlem
Fylleannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMoses
Om man för tidigt går på ett djur som skadskjutits så reser det sig och kan försvinna snabbt. det leder oftast till att det tar flera timmar att hitta djuret igen med hund (bara att hämta en spårhund kan ta upp till 2 timmar, tar det längre tid än så så är jakten olagligt utförd). Det kan också leda till att djuret rör sig utom räckhåll för jägarna vilket leder till att djurets lidande kan vara väldigt länge.

I studielitteraturen för jägarexamen rekommenderas det att om man tror att man skadeskjutit så bör man vänta i cirka en timme innan man rör sig mot dit djuret gick efter skottet.

Det jag inte förstår är varför man inte skjöt hjorten där den låg, om den nu var ute i ett fält där man kunde se den. Kan ha funnits någon annan aspekt med som jag inte känner till förstås.

Betaljakt har jag också lite svårt för, men man tager vad man haver, antar jag.

I det här fallet rörde det sig om drivande jakt med hund på flockar av hjort över öppna åkrar. Den skadeskjutna hjorten hade ingenstans att försvinna även om den rest sig. Men viktigare var väl att hinna driva fram så många hjorta som möjligt till dom betalande "jägarna"
Citera
2008-11-22, 14:44
  #614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fylleanna
I det här fallet rörde det sig om drivande jakt med hund på flockar av hjort över öppna åkrar. Den skadeskjutna hjorten hade ingenstans att försvinna även om den rest sig. Men viktigare var väl att hinna driva fram så många hjorta som möjligt till dom betalande "jägarna"

Varför lägger du skulden på jägarna? Om man betalar eller har ärvt sin jakträtt har väl ingen betydelse för jaktförmågan.
Jag tycker det verkar som om jaktledaren istället borde få sig en utskällning. Eller "jaktledaren" som kanske skulle kalla honom...
Citera
2008-11-22, 16:07
  #615
Medlem
Fylleannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Varför lägger du skulden på jägarna? Om man betalar eller har ärvt sin jakträtt har väl ingen betydelse för jaktförmågan.
Jag tycker det verkar som om jaktledaren istället borde få sig en utskällning. Eller "jaktledaren" som kanske skulle kalla honom...

Därför att jag anser inte att denna formen av "jakt" är jakt som utförs av jägare, lika lite som jag anser att stå runt en konstgjord damm och skjuta vingklippta änder är jakt.
Citera
2008-11-22, 19:55
  #616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fylleanna
Därför att jag anser inte att denna formen av "jakt" är jakt som utförs av jägare, lika lite som jag anser att stå runt en konstgjord damm och skjuta vingklippta änder är jakt.

Så om en jägare betalar för jakten så är han ingen jägare? Eller är det bara om han betalar bra för jakten? Finns det någon gräns i ditt resonemang?
Citera
2008-11-22, 21:02
  #617
Medlem
barabajares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMoses
Om man för tidigt går på ett djur som skadskjutits så reser det sig och kan försvinna snabbt. det leder oftast till att det tar flera timmar att hitta djuret igen med hund (bara att hämta en spårhund kan ta upp till 2 timmar, tar det längre tid än så så är jakten olagligt utförd). Det kan också leda till att djuret rör sig utom räckhåll för jägarna vilket leder till att djurets lidande kan vara väldigt länge.

I studielitteraturen för jägarexamen rekommenderas det att om man tror att man skadeskjutit så bör man vänta i cirka en timme innan man rör sig mot dit djuret gick efter skottet.

Det jag inte förstår är varför man inte skjöt hjorten där den låg, om den nu var ute i ett fält där man kunde se den. Kan ha funnits någon annan aspekt med som jag inte känner till förstås.

Betaljakt har jag också lite svårt för, men man tager vad man haver, antar jag.


helt rätt om eftersök, har själv gått efter ett påskjutet rådjur idag ,betaljakt kan jag själv kunna tänka mig pga. att man kanske inte har " sin favoritjakt " på sina marker , tex vildsvin el. hjort som är inom ganska begränsade marker från mellersta sveige och uppåt
Citera
2008-11-22, 21:18
  #618
Medlem
barabajares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Jag har en fördom som jag vill ha antingen bekräftad eller dödad: Jag tror att de flesta jägarna är välutbildade, rätt välbärgade och något konservativa män i övre medelåldern samt deras söner. Resten är riktiga friluftsmänniskor, sådana som hade varit svampplockare eller fågelskådare om de inte hade haft ett gevär.
Dessutom har de flesta jägare flanellskjortor och gröna jackor och alltid keps eller hatt.
Sant eller falskt?


falskt , vårat jaktlag har en medelålder på ca 40 , vi år normala , kollar tipsextra med en bärs på soffbordet , har slitna jeans , har signalfärgade kläder i skogen för att synas , vilt är färgblinda så dom behöver inte tycka att vi har snygga , keps är bra , mössa är varmare , men varför ha fördomar om jägare ? det är väl ingen som undrar hur du är klädd om du går till badhuset och simmar eller frågar varför .....
Citera
2008-11-23, 12:52
  #619
Medlem
Fylleannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Så om en jägare betalar för jakten så är han ingen jägare? Eller är det bara om han betalar bra för jakten? Finns det någon gräns i ditt resonemang?
Det är väl ganska få jägare i Sverige som har egna jaktmarker, så dom flesta betalar väl på ett eller annat sätt.

En klar gräns i mitt resonemang är att jag inte anser alla former av skjutande av djur vara jakt.
Citera
2008-11-23, 20:04
  #620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fylleanna
Det är väl ganska få jägare i Sverige som har egna jaktmarker, så dom flesta betalar väl på ett eller annat sätt.

Det där tror jag inte på. Låter orimligt. Istorstäder kanske men där är å andra sidan jakt inte lika utbrett som fritidsintresse.

Vilken typ av skjutande av djur är inte jakt?
Citera
2008-11-23, 20:44
  #621
Medlem
barabajares avatar
Klart att det kostar för de flesta att jaga , själv är jag med i två jaktlag och man arrenderar en jakträtt av skogsägaren ,det är bara ett fåtal av de 30 gubbar som jag jagar med som gör det på sin egen mark.

sen vill jag oxå veta vad för skjutande av djur som inte kan kallas jakt
Citera
2008-11-24, 12:04
  #622
Medlem
Fylleannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barabajare
Klart att det kostar för de flesta att jaga , själv är jag med i två jaktlag och man arrenderar en jakträtt av skogsägaren ,det är bara ett fåtal av de 30 gubbar som jag jagar med som gör det på sin egen mark.

sen vill jag oxå veta vad för skjutande av djur som inte kan kallas jakt

Det har jag redan gett exempel på i denna tråden.
Citera
2008-12-06, 21:03
  #623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fylleanna
Det är väl ganska få jägare i Sverige som har egna jaktmarker, så dom flesta betalar väl på ett eller annat sätt.

En klar gräns i mitt resonemang är att jag inte anser alla former av skjutande av djur vara jakt.

det e klart som fan att jakt kostar pengar, har man inte den turen att man ärver mark så måste ju arrdenera eller köpa och vad tror du det kostar att köpa en skaplig bit mark för det behövs en bra bit för att kunna jaga med tex hund.

varför ska alla bråka om vårat intresse, vi hjälper naturen att halle en balans, vad som i sin tur gynnar alla människor, även om ni inte vill erkänna det. det är ett intresse för oss och sånna måste vi få ha lika väl som du gillar att göra något annat.
Citera
2008-12-06, 21:34
  #624
Medlem
Hmmm, efter att ha läst den här tråden (långt ifrån allt) sä verkar det som att det faktiskt finns köttätande människor som är emot jakt.. Konstigt enligt mig....

Varför får man föresten inte jaga med pilbåge i Sverige? Det verkar så mycket roligare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback