2020-02-28, 20:27
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Om man blir filmad av en åtelkamera, så skall man kunna ringa upp den som äger kameran, så att denne kan radera bilderna. Har man övervakningskamera hemma eller i skogen, så skall det finnas en skylt som upplyser om detta.
Jepp det ska finnas en skylt om att det är en kamera i området, men det är inget krav på att det ska vara ett telefonnummer.

Citat från NVV
"-att det finns en skylt eller information om att det finns en viltkamera i området och vem det är som kameraövervakar,
-att det finns kontaktuppgifter vid kameran för att kunna nå dig."
Citera
2020-04-21, 20:11
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Uppvuxen i glesbygd,
De flesta var jägare, som påstod sig vara djurvänner men saknade intresse för allt var natur heter sålänge man inte kunde sätta en kula i det.
Otroligt starkt varghat, gräns mot paranoia.
Väldigt viktigt att posera med vapen och urblödna bävrar eller dylikt (hur ska folk annars förstå att du gillar kvinnor?).
Skulle kunna förstå det om de hade kunnat erkänna att de egentligen bara gillar att skjuta på nått, men när de ska låsas vara intresserade av natur och etologi blir det för mycket.
Och allt ältande om att "höhö stockholmarna gnäller den går de till Ica och plockar i kött disken" : om köttdisken nu är full kanske man kan låta några djur vara?
Varje gång man sa till nån vän/granne att man sett en älg, sett ett bävergnagt träd så kom det kommentarer om att "du skulle haft ett gevär".
AKB sa känt att stockholmare är smartare än lantisar. Håller inte med där men alla är mindre inskränkta än en jägare
Senast redigerad av kangaroozzickness 2020-04-21 kl. 20:20.
Citera
2020-07-17, 11:28
Medlem
suomi765s avatar
Varit jägare i över 20 år. Det är ledsamt med dem som inte förstår hur jakt går till. Många i sverige tycks tro att djuren har det bättre i industrierna. Aldrig fattat hur såna tänker.
Citera
2020-08-14, 16:11
Medlem
Jag tror att jaktmoralen är teknikfientlig och bakåtsträvande. Låt säga att man kan garantera träff varje gång och att det är rätt djur varje gång, med modern teknik. Då finns det ändå en ovilja hos jägare för att "man vill ge djuret en chans". Varför? Det är ju meningslöst att hålla tillbaka teknikanvändningen om det leder till mer osäker avlivning. Man har liksom ett jobb; Kontrollera viltet. Inte; Lek med viltet.

Varför detta fokus på att se jakt som en sport? Det är något skumt med det som anledning att jaga.
Citera
2020-08-15, 13:24
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Jag tror att jaktmoralen är teknikfientlig och bakåtsträvande. Låt säga att man kan garantera träff varje gång och att det är rätt djur varje gång, med modern teknik. Då finns det ändå en ovilja hos jägare för att "man vill ge djuret en chans". Varför? Det är ju meningslöst att hålla tillbaka teknikanvändningen om det leder till mer osäker avlivning. Man har liksom ett jobb; Kontrollera viltet. Inte; Lek med viltet.

Varför detta fokus på att se jakt som en sport? Det är något skumt med det som anledning att jaga.

Här tror jag dock att du har fel. Det finns så klart gubbar som tänker så men majoriteten gör inte det. Tekniken och utvecklingen har verkligen gått framåt med rasande fart! Det är toppmoderna kikarsikten, pejlrar, viltkameror, utrustning och ammunition. Du kan inte ens jämföra hur det såg ut för bara 15år sedan.

Jag minns de första pejlarna som var stor antenner som pep olika högt om man var i närheten av hunden. Idag 15år senare har jag en app i mobilen som ger rätt position, karta, avstånd, hastighet och till med skallet ringer upp så jag kan lyssna vad det är för djur.

Min kikare förr var en fast fyra som så fort det blev lite skumt eller hållet blev omöjligt att skjuta. Min kikare idag har reglerbar förstoring, belysning och avståndsmätare. Har även en mörkerkikare att fästa på.

Jag har viltkameror som gör det möjligt för mig att följa min marks djurliv från vardagsrummet. Det bara plingar till på sms eller mejl så får jag direkt syn på vad som rört sig där.

Automatiska foderspridare och rörelsedetektorer vid åtlarna.

Så här ser det ut för många jägare idag, vissa mer och vissa mindre.
Citera
2020-08-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Här tror jag dock att du har fel. Det finns så klart gubbar som tänker så men majoriteten gör inte det. Tekniken och utvecklingen har verkligen gått framåt med rasande fart! Det är toppmoderna kikarsikten, pejlrar, viltkameror, utrustning och ammunition. Du kan inte ens jämföra hur det såg ut för bara 15år sedan.

Jag minns de första pejlarna som var stor antenner som pep olika högt om man var i närheten av hunden. Idag 15år senare har jag en app i mobilen som ger rätt position, karta, avstånd, hastighet och till med skallet ringer upp så jag kan lyssna vad det är för djur.

Min kikare förr var en fast fyra som så fort det blev lite skumt eller hållet blev omöjligt att skjuta. Min kikare idag har reglerbar förstoring, belysning och avståndsmätare. Har även en mörkerkikare att fästa på.

Jag har viltkameror som gör det möjligt för mig att följa min marks djurliv från vardagsrummet. Det bara plingar till på sms eller mejl så får jag direkt syn på vad som rört sig där.

Automatiska foderspridare och rörelsedetektorer vid åtlarna.

Så här ser det ut för många jägare idag, vissa mer och vissa mindre.
Ja, jag antar att det beror på vem man pratar med. Själv vågar jag inte lyfta för mycket ideer för vissa håller så hårt på bromsen medan andra gasar, om man säger så då.

Jag har fått lära mig att det inte är ok att jaga med bil, från sin bostad eller med drönare för det är "osportsligt".
Citera
2020-08-15, 14:13
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Ja, jag antar att det beror på vem man pratar med. Själv vågar jag inte lyfta för mycket ideer för vissa håller så hårt på bromsen medan andra gasar, om man säger så då.

Jag har fått lära mig att det inte är ok att jaga med bil, från sin bostad eller med drönare för det är "osportsligt".

Jo det är sant att det alltid finns de som vill stanna kvar som det alltid varit.

Jaga från bil och med drönare gör man inte för att det är olagligt. Det finns allt de gånger man varit frestad att sätta sig i bilen en stund och vaka kalla vintermornar men det är man inte villig att riskera. Men sin bostad får man jaga ifrån om man har skottlossningstillstånd och jakträtten där djuret befinner sig. Många jag känner, jagar på gården som skyddsjakt, vildsvin, gäss, räv, grävling och kråkfåglar.

Utvecklingen går också framåt med exempelvis jaktbågar och toppmoderna bågar med riktiga jaktpilar och sikten kan vara effektivare än många äldre gevär.
Citera
2020-08-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Jo det är sant att det alltid finns de som vill stanna kvar som det alltid varit.

Jaga från bil och med drönare gör man inte för att det är olagligt. Det finns allt de gånger man varit frestad att sätta sig i bilen en stund och vaka kalla vintermornar men det är man inte villig att riskera. Men sin bostad får man jaga ifrån om man har skottlossningstillstånd och jakträtten där djuret befinner sig. Många jag känner, jagar på gården som skyddsjakt, vildsvin, gäss, räv, grävling och kråkfåglar.

Utvecklingen går också framåt med exempelvis jaktbågar och toppmoderna bågar med riktiga jaktpilar och sikten kan vara effektivare än många äldre gevär.
Ja, jag fick precis höra det från annat håll också. Alldeles nyss, alltså att det är lagen som håller jägarna tillbaka mer än jägarna själva. Skönt att det är så. Har gått här och irriterats på det.
Citera
2022-05-21, 01:47
Avstängd
LeCastles avatar
Dödar man däggdjur på 2020-talet så är man en psykopat. Alternativt hjärntvättad och fått en tradition som inte räknas till nödvändighet.

Dagens jägare dödar djur för nöjes skull.
Citera
2022-05-21, 09:58
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Dödar man däggdjur på 2020-talet så är man en psykopat. Alternativt hjärntvättad och fått en tradition som inte räknas till nödvändighet.

Dagens jägare dödar djur för nöjes skull.
Hur ställer man kött på köksbordet 2020-talet utan att döda det?
Visst jagar vi för nöjes skull, att få hem naturligt kött är en bonus. Om du tror att evolutionen har rusat dom sista hundra åren i mänskligheten historia så har du fel. Kött är en naturlig del utav våran kost.
Citera
2022-05-21, 10:40
Avstängd
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Hur ställer man kött på köksbordet 2020-talet utan att döda det?
Visst jagar vi för nöjes skull, att få hem naturligt kött är en bonus. Om du tror att evolutionen har rusat dom sista hundra åren i mänskligheten historia så har du fel. Kött är en naturlig del utav våran kost.

Om alla var tvungna att framställa sin mat så skulle vi inte ha många köttätare.
Kött hör till evolutionen. Det var inte naturligt från begynnelsen. Det var för överlevnad.

Sen ser vi en minskning eftersom vi är medvetna om hur allt fungerar och att det inte är så hälsosamt. Den diskussionen hör till hälsokost.

Men du ska ha creds för att du är ärlig. Det ger jag dig.
Citera
2022-08-14, 15:02
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Om alla var tvungna att framställa sin mat så skulle vi inte ha många köttätare.
Kött hör till evolutionen. Det var inte naturligt från begynnelsen. Det var för överlevnad.

Sen ser vi en minskning eftersom vi är medvetna om hur allt fungerar och att det inte är så hälsosamt. Den diskussionen hör till hälsokost.

Men du ska ha creds för att du är ärlig. Det ger jag dig.

Klart vi jagar för nöjes skull, men det är verkligen inte enda anledningen. Din värld verkar väldigt svartvit, och det blir mynnar sällan ut i särskilt värdefulla diskussioner.

Dagens industrialiserade köttproduktion är definitivt mer rubbad än jakten. Kött som en del av kosten har varit naturligt sedan vi formade samlar/jägarsamhällen, dvs långt innan vi började odla, så visst är det "naturligt" alltid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback