Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-14, 17:03
  #1
Medlem
Varför är studentdatumen så skilt olika runtom i landet? Borde det inte vara bättre med ett bestämt datum eller veckonummer som gäller för alla kommuner i hela landet som med sommarlovsavslutningen?
Tycker det inte är rättvist att studenter t.ex. i vissa kommuner stressas in i det sista redan i mitten på maj och tar studenten redan innan Juni medans det i en annan kommun går till så att elever måste ha alla betyg klara redan i sista maj och ha ingenting att göra (förutom att stöka med olika aktiviteter) i sisådär två-tre veckor fram till i mitten av Juni.

Och varför är tiden för utspringet så sent i vissa kommuner, som halv sex. Då hinner man ju inte festa mycket hemma om man inte blir hemma före sju. Kan det vara för att minska fyllan och minska risken för trafikproblem genom att hålla studentköret utanför de vanliga dagstrafiken (jag kan tänka mig att det irriterar folk om det körde en massa korteser runt torget mitt på dagen med alla lastbilar osv.).
Citera
2011-06-14, 17:19
  #2
Medlem
Tänk om alla skolor i stockholm skulle gå ut samtidigt, och alla lastbilar skulle köra runt samtidigt.. Skulle ju bli kaos, kanske det som dom har tänkt på?

Sen lät det ju jävligt konstigt att dom springer ut klockan 6 :O
När jag tog studenten tror jag vi gick ut vid halv 10 tiden och då gick vi på flaket direkt..

Men har ingen annan aning än att de skulle bli så förbannat mycke folk i dom stora städerna om alla skulle gå ut samtidigt, men någon bra förklaring måste det finnas.. så jag väntar på den jag med!
Citera
2011-06-14, 18:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsounds
Varför är studentdatumen så skilt olika runtom i landet? Borde det inte vara bättre med ett bestämt datum eller veckonummer som gäller för alla kommuner i hela landet som med sommarlovsavslutningen?
Tycker det inte är rättvist att studenter t.ex. i vissa kommuner stressas in i det sista redan i mitten på maj och tar studenten redan innan Juni medans det i en annan kommun går till så att elever måste ha alla betyg klara redan i sista maj och ha ingenting att göra (förutom att stöka med olika aktiviteter) i sisådär två-tre veckor fram till i mitten av Juni.

Och varför är tiden för utspringet så sent i vissa kommuner, som halv sex. Då hinner man ju inte festa mycket hemma om man inte blir hemma före sju. Kan det vara för att minska fyllan och minska risken för trafikproblem genom att hålla studentköret utanför de vanliga dagstrafiken (jag kan tänka mig att det irriterar folk om det körde en massa korteser runt torget mitt på dagen med alla lastbilar osv.).

Blir väldigt svårt för t ex föräldrar och släktingar som har tvillingar att vara på flera ställen samtidigt? Det är så klart tack vare att anhöriga ska kunna vara vid flera utspring, är väl rätt självklart?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback