Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-14, 16:21
Medlem
Hej alla Flashbackare!

Jag är en 17åring som börjat tänka på sin framtid. Jag kommer varje månad att ha cirka 10000kr som jag inte har något att göra med. Då är såklart den första tanken som slår mig att investera det i någon form av aktier. Tyvärr så har jag ingen riktig koll på hur detta med aktier fungerar.

Så jag skulle därför vara väldigt tacksam om ni delade med er av lite tips!
Kanske hur ni skulle göra eller gjort?
Citera
2011-06-14, 16:24
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffpugge
Hej alla Flashbackare!

Jag är en 17åring som börjat tänka på sin framtid. Jag kommer varje månad att ha cirka 10000kr som jag inte har något att göra med. Då är såklart den första tanken som slår mig att investera det i någon form av aktier. Tyvärr så har jag ingen riktig koll på hur detta med aktier fungerar.

Då önskar jag dig lycka till med dina investeringar och hoppas du återkommer till flshback den dagen du är 18
Citera
2011-06-14, 16:25
Medlem
daslollipops avatar
hoppas du menar 18.....?
Hur kan du gå så bra att du har 10k över? Går du inte i skolan eller ngt ?

Jag skulle spara. Dessa pengar kan vara väldigt bra att ha i framtiden, bil, körkort, pengar till lägenhet.

Jag skulle säga spara!
Citera
2011-06-14, 16:33
Avslutad
Spara, eller fond. Säkrare än aktier.
Citera
2011-06-14, 16:36
Medlem
Hehe, åk ut på semster, bjud en kompis ! köp en fet gameing data. dreamhack kommer !!!!

Eller så kan du spara eftersom dun är 17 år så kanske det är värt med en bil/körkort när du fyller 18 finns got om saker du kan göra med pengar
Citera
2011-06-14, 18:07
Medlem
Festival , roadtrip med polare som har bil! Gör nått kul o njut!
Citera
2011-06-14, 19:49
Medlem
perfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Spara, eller fond. Säkrare än aktier.

? Högrisk-fonder är inte säkrare än stabila långtråkiga aktier.

Spara ihop buffert, införskaffa litteratur och läs på lite. Sen kan du så smått börja investera på finansmarknaden.
Citera
2011-06-15, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffpugge
Hej alla Flashbackare!

Jag skulle läsa på internet grunderna i sparande, ta reda på vilka sparformer som finns och vilka avgifter och andra villkor de är behäftade med. Samtidigt skulle jag skissa på en ekonomisk plan om löpande konsumtion och sparande för kommande inköp/utgifter och även avsätta pengar för sparande som bara ska tillåtas att växa. Förmodligen kommer du att behöva revidera din budget när det uppstår nya idéer och nya insikter uppnås. Poängen med att starta tidigt i livet är ränta på ränta-effekten som över årtiondena ger en skön återbäring.

Ett allmänt råd som borde gälla alla är att hålla avgifterna låga, skala bort alla onödiga avgifter och kostnader, sök banker och sparformer som erbjuder de bästa villkoren i förhållande till dina behov och sätt undan/investera sparpengar regelbundet. Glöm alla idéer om snabba klipp om du inte är beredd att ta risk och vet exakt vad du håller på med. Tänk långsiktigt på det sparande som bara ska få växa till sig och placera förnuftigt de pengar du avser att konsumera för om 1, 2, 3, 5 och 10 år osv.
Citera
2011-06-15, 09:44
Medlem
Jag tänkte inte ifrågasätta alla kloka råd som har inkommit, för de är bra, sätt dig in i hur ekonomi fungerar, samt det som har med aktier, fonder och liknande att göra.

Jag tyckte denna var rätt läsvärd:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321628

Gå med i aktiespararna, väldigt matnyttig information, om du inte känner dig helt säker på att flyga med egna vingar.

Men det viktigaste, har du 10 000 över varje månad, bind inte upp allt, låt 2-3000 gå till ett konto för framtida nöjen. Glöm inte att ha roligt, du behöver inte spendera varje månad, men att ha 20-30 000 att lägga på resor och nöjesinköp varje år, det är väldans trevligt. Man är bara ung en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in