Vet inte om det här egentligen kommer hjälpa dig, men jag kan iaf berätta min historia.
För ett par år sedan fattade jag knappt själv att jag ramlade ner i depression, för på mig visade allt sig som fysiska symptom (självklart även psykiska, men dom fysiska tog överhanden). Dom fysiska symptomen behöver jag inte gå in på så mycket, mer än att det var överjävligt med kräkningar illamående magsmärtor osv. Och ju mer tid jag spenderade på sjukhus ju sämre blev jag i depressionen. Till slut efter 2 år förstod läkarna att det handlade om depression och jag fick börja behandling. Tyvärr så var jag alldeles för deprimerad för att vara mottaglig för KBT. Låg även inne på Psyk till slut en vända. Tiden där inne är den värsta tiden i mitt liv, och då har jag ändå varit med om mycket skit. Men så apatisk som jag var där inne hade jag aldrig kunnat tänka mig att en människa kunde vara.
Att hamna verkligen längst ner i skiten gjorde på något sätt att jag till slut fick nog, och bestämde mig för att såhär ska jag inte må en sekund till! Nu var ju frågan hur sjutton jag skulle bära mig åt. Läkaren sa till mig :
"det är bara du som kan förändra ditt liv och hur du mår, vi andra kan stå med pekpinnar och peppa dig, men i slutändan så måste du ge dig sjutton på att du ska få en förändring"
Jag blev utskriven från psyk, och fick börja med KBT igen. För att komma ur en depression är AKTIVERING otroligt viktigt, när man är deprimerad så blir man väldigt inaktiv, allting är färgat svart. Och oavsett hur jobbigt det är att ta tag i att göra saker. Det kan vara enkla saker som tex: Gå en promenad, ta tag i disken, umgås med en vän eller en familjemedlem, åka till stan och gå in i en affär. Anledningen till att det är så jobbigt när man är deprimerad är att hjärnan är "sjuk" och inställd på Negativt. Gå emot kroppen och psyket och gör det som känns jobbigt, för det kommer hjälpa i längden. Gör dom saker som du innan du blev sjuk tyckte var roliga. Det är dom sakerna du mår bra av även om din hjärna för tillfället säger "nej".
Att sitta ensam med sina tankar föder bara depressionen. Människan är ett flockdjur som behöver kontakt med andra människor, uppgifter att göra, ett syfte. Börja med arbetsträning, kanske 2 timmar i veckan bara till att börja med, så du får en mening med livet.
Det var så här jag kom ur min djupa depression. Gick emot allt vad huvudet sa och följde förnuftet istället. Och ja det här var inte enkelt att genomföra, men det är sååå värt det när man kommit ut på andra sidan.
Kom ihåg att hjärnan befinner sig i ett tillstånd där många funktioner står helt still och är helt inaktiva.Att få igång dom funktionerna är väldigt viktiga för att må bra, och det får man genom att ge hjärnan saker att jobba med. Uppgifter, och diskussioner med andra människor osv. Att ha ett schema med saker att "göra" kan vara en väg ur depressionen. Det är inte meningen att en människa ska ha så mycket tid att "tänka och älta" som många med depression gör, för mycket tänkande och grubblande gör lätt att man hamnar i depression.
Det här kanske inte funkar på alla, men främst på dom människor som hamnat i depression av inaktivitet. Har man ett helttidsjobb och många vänner man umgås med och ändå är i depression så kan det ha andra orsaker.
Var jag till någon hjälp?