2011-06-14, 11:48
Bannlyst
Jag åt någon ny sorts fisk igår (ny betyder att jag inte ätit den förut) som var.. grå, typ. Hade bara filéerna framme. Något så in i helvete äcklig, smakade.. gllöörgh, äcklig var den i alla fall. Någon som har en aning om vad det kunde vart? Kodordet är: grå.

Edit: förlåt, denna skulle naturligtvis hamnat i Matlagning, metoder och redskap men jag måste klickat fel.
Citera
2011-06-14, 11:51
Medlem
Knotknets avatar
Sejen har ganska gråa filéer men den är hyfsat god påminner lite om torsk i smaken även fast jag tycker att torsken smakar bättre.
Citera
2011-06-14, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Sejen har ganska gråa filéer men den är hyfsat god påminner lite om torsk i smaken även fast jag tycker att torsken smakar bättre.

Definitivt. Inte. Sej. Har ätit sej och den smakar på ett ungefär som torsk och sådana där alaska pollock, vad det nu är för något. Den här smakade.. nästan inte ens som fisk. Svårt att beskriva. Som något unket, gammalt. - Och nej, jag tror inte det var för att fisken var gammal eller dåligt tillagad eller något sånt. Den skulle nog smakat så, för att vissa knäppa människor tycker det smakar gott med något uppfiskat från plaskdammen i källaren.
Citera
2011-06-14, 12:41
Medlem
Fickludds avatar
Kan det ha varit pangasius? Den smakar inget vidare, sägs det. Den är rätt vanlig i våra frysdiskar.
Pangas (Pangasius, Vietnamese River Cobbler, White Catfish, Gray Sole)
Citera
2011-06-14, 12:55
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Kan det ha varit pangasius? Den smakar inget vidare, sägs det. Den är rätt vanlig i våra frysdiskar.
Pangas (Pangasius, Vietnamese River Cobbler, White Catfish, Gray Sole)

Av smakbeskrivningen att döma kan det vara pangasius, men den är ju vit i köttet. Sej var det visst inte och det är ju dessutom en välsmakande fisk. En bit fryst (dålig) tonfisk kanske? Salt sill?

Jahapp, ts är avstängd. Inte så mycket mer att diskutera då.
Citera
2011-06-14, 14:18
Medlem
dePauls avatar
Enligt beskrivningen gällande smak så låter det mycket riktigt som pangasius/hajmal. Men färgen stämmer inte. Hajmalen har ett ganska vitt kött påminnande om uppblött tidningspapper.

Detta får mig att fundera på om det inte kan handla om Hoki eller Tilapia.

~Paul~
Citera
2011-06-14, 15:09
Medlem
morkfromorks avatar
Kan det vara fiskslamsor de pressat ihop? det smakar inge vidare.
Citera
2011-06-14, 15:12
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Enligt beskrivningen gällande smak så låter det mycket riktigt som pangasius/hajmal. Men färgen stämmer inte. Hajmalen har ett ganska vitt kött påminnande om uppblött tidningspapper.

Detta får mig att fundera på om det inte kan handla om Hoki eller Tilapia.

~Paul~

Hoki är ju vit som torsk i köttet så det alternativet känns avlägset. Tilapia har jag inte ätit men är inte den också ganska vit i köttet, lite som abborre? Hur som helst lutar det väl åt att den numer avstängda personen som initierade frågan måste ha fått tag på ett dåligt stycke fisk.
Citera
2011-06-14, 17:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Hoki är ju vit som torsk i köttet så det alternativet känns avlägset. Tilapia har jag inte ätit men är inte den också ganska vit i köttet, lite som abborre? Hur som helst lutar det väl åt att den numer avstängda personen som initierade frågan måste ha fått tag på ett dåligt stycke fisk.
Hoki kan har lite olika färgskiftingar. Jag har ätit en sort som man skulle kunna kalla för grå. Likaså med tilapia.

Håller med om att fisken inte skall lukta unket.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in