2011-06-14, 04:56
Medlem
Cautions avatar
En sak som har gjort mig lite konfunderad är att all fokus i Sverige och resten av världen alltid är att minska koldioxidutsläppen. Finns det inte hundratals andra minst lika stora miljöproblem mänskligheten behöver ta itu med? Saker som utfiskade och skadade hav, förstörda ekosystem i sjöar och över hela världen, giftiga utsläpp, hållbar matproduktion och rationell användning av resurser.

Och ändå verkar det inte vidtas några vettiga åtgärder. Det handlar alltid om hur man ska sköta det hela ekonomiskt. Hur svårt skulle det egentligen vara att gräva ner stora mängder, t.ex kol, om man försökte?

Är "koldioxideffekten" kraftigt överdriven? Om det är ett seriöst problem, hur stort är det då i relation till andra miljöhot?

Varför talar man aldrig seriöst om dessa?
Citera
2011-06-14, 18:59
Medlem
Intressant fråga. Det handlar om att växthusdebatten har fått ett väldigt stort utrymme i samtiden. "Växthusproblemets" historia kan jag ej dessvärre redogöra för.

Det handlar också om att man får vikta - jämföra respektive miljöproblem mot varandra. Vilket ska prioriteras först? Allt kan inte lösas... den miljöfråga du tycker är viktigast tycker kanske inte någon annan. Exempelvis ska vi förbjuda P-piller? Vilket anses vara ett miljöproblem när fiskarna "byter" kön. De som äter P-piller vill nog fortsätta med den vanan. Oavsett vad vi andra tycker. Nu har det uppstått en målkonflikt i samhället.

Det är svårare att gräva ner "kol i marken" än vad du tror, vi gräver ju upp kol ur marken och nu förespråkar du att vi ska gräva ner.

Svaret på varför det är hype kring "växthuseffekten" kan bero på att det är ett relevant problem att arbeta med eller om man är mer konspiratoriskt lagd, så kan man hitta andra förklaringsmodeller.

[Själv har jag aldrig orkat sätta mig in i klimatdebatten för allt är så uppblossat och det verkar vara i stor grad en politisk fråga.]
Senast redigerad av Smorkex 2011-06-14 kl. 19:06.
Citera
2011-06-15, 10:51
Medlem
Herr Lindholms avatar
Är det inte så att det kommer att dröja till 20-30-talen innan man kan beräkna vattenångans roll på ett seriöst sätt?
Citera
2011-06-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Är det inte så att det kommer att dröja till 20-30-talen innan man kan beräkna vattenångans roll på ett seriöst sätt?

Jo de här "förståsigpåarna" menar att våra växhusgaser vi släpper ut i dag kommer påverka klimatet om 20-30 år och då är det för sent att vidta åtgärder. En så kallad irreversibel (?) process. Därför anses det bättre om vi vidtar adekvata åtgärder nu än att vi väntar. En vetenskaplig källa orkar jag inte leta upp...
Citera
2011-06-17, 00:59
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caution
En sak som har gjort mig lite konfunderad är att all fokus i Sverige och resten av världen alltid är att minska koldioxidutsläppen. Finns det inte hundratals andra minst lika stora miljöproblem mänskligheten behöver ta itu med? Saker som utfiskade och skadade hav, förstörda ekosystem i sjöar och över hela världen, giftiga utsläpp, hållbar matproduktion och rationell användning av resurser.

Och ändå verkar det inte vidtas några vettiga åtgärder. Det handlar alltid om hur man ska sköta det hela ekonomiskt. Hur svårt skulle det egentligen vara att gräva ner stora mängder, t.ex kol, om man försökte?

Är "koldioxideffekten" kraftigt överdriven? Om det är ett seriöst problem, hur stort är det då i relation till andra miljöhot?

Varför talar man aldrig seriöst om dessa?

Givetvis är det åt helvete att fokusera koldioxid om du har IQ över 67 och vill värna det som behövs värnas! Dock har de flesta gröna (grönt+rött=brunt) fel från början och på den vägen är det

Nä, ta tag i de rätta problemen och inte icke-problem! Varmare är bättre, oavsett andra har bakvänd åsikt!
Citera
2011-06-20, 15:04
Medlem
Jovisst, av någon märklig anledning så fokuseras det mesta på koldioxid. Kanske för att det är lättast att beskatta.

Det absolut största problemet är överbefolkning och livsstil. Men detta är inte så lätt att ändra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in