Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-27, 11:25
  #49
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
För att skapa en sjuhelvetes diskussion nu; Vad är charmen med buffé?

I åldern 14-20 var det bra för mig som behövde mycket mat i samband med en massa fysisk träning. Men vid sidan av det och personer som inte bryr sig om att dom ser ut som muterade gris-människor så ser jag inte vitsen heller med en buffé.
Citera
2011-09-27, 15:40
  #50
Medlem
Charmen är att man kan äta av 30 olika rätter samtidigt och bara plocka ut det göttaste. Sen är det sällan en gourméupplevelse och inte ens julbord som går på en 500-800 spänn brukar ha något exceptionellt vällagat.

Värst är buffén på båtar som Silja/Viking. Enda ätbara brukar vara fruktsallad, prinskorvar och eventuellt någon form av gravad lax, resten är hundmat.

Men jag älskar buffé, främst aspekten att man kan gå fram och tillbaka bland borden och serveringarna och småäta i timmar. Tar man något mera vällagat från en meny så får man bara sin tallrik med ett litet torn staplat av ruccola och körsbärstomater och sen är måltiden slut efter 5 minuter.

Lunchbufféer är bra om man vill bli riktigt mätt. Då slipper man äta trist potatis/ris, sallad och bröd för att bli mätt. Är definitivt roligare att fylla magen med friterat, vårrullar, kött och såser på en Kinabuffé för 70 spänn. Brunchbuffé är förövrigt himmelriket en seg söndag.
Citera
2011-09-28, 08:49
  #51
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabelle
Charmen är att man kan äta av 30 olika rätter samtidigt och bara plocka ut det göttaste. Sen är det sällan en gourméupplevelse och inte ens julbord som går på en 500-800 spänn brukar ha något exceptionellt vällagat.

Men jag älskar buffé, främst aspekten att man kan gå fram och tillbaka bland borden och serveringarna och småäta i timmar.

Lunchbufféer är bra om man vill bli riktigt mätt. Då slipper man äta trist potatis/ris, sallad och bröd för att bli mätt. Är definitivt roligare att fylla magen med friterat, vårrullar, kött och såser på en Kinabuffé för 70 spänn. Brunchbuffé är förövrigt himmelriket en seg söndag.

Skulle du kunna lägga upp en bild på dig själv? Du behöver inte ha med ansiktet, från höften till halsen räcker. Tack på förhand.
Citera
2011-09-28, 10:07
  #52
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Skulle du kunna lägga upp en bild på dig själv? Du behöver inte ha med ansiktet, från höften till halsen räcker. Tack på förhand.

Man blir ju knappast fet av att käka på buffé ibland. Precis som man inte blir fet av att äta pizza eller godis. Det är den totala kosten som räknas. De flesta på bufférestauranger har genomsnittsliga kroppshyddor.

Exempelvis en brunchbuffé är knappast smalmat men fullt möjligt att käka en sådan en gång i veckan och fortfarande hålla midjemåttet om man sköter sig i övrigt.
__________________
Senast redigerad av Hugh.Hefner 2011-09-28 kl. 10:10.
Citera
2011-09-28, 19:20
  #53
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Jag är emot buffékonceptet just för att att det är sunkigt. Restaurang China på Ringvägen har dock en acceptabel lunchbuffé. Sedan håller själva restaurangen en lite bättre standard än "medelkinesen".
Citera
2011-09-28, 20:45
  #54
Medlem
Queen-Obscences avatar
Jag tycker om bufféer just eftersom att man får bestämma vad man vill ha på tallriken själv och i vilken mängd. Känner mig också mindre krånglig då, i vanlig fall brukar jag få be dem att ta bort laktosen och fläskkött. Jag som försöker äta relativt nyttigt nu också ber om att ta bort pommesen/riset...mot mer grönsaker. Känns skönt att slippa vara till besvär och be om det och istället plocka på sig själv.
Citera
2011-09-30, 00:35
  #55
Medlem
bernankes avatar
Jag hoppas ni buffésluskar är medvetna om att kvaliteten på buffékäk brukar vara rätt substandard. I synnerhet på kineserna där härsket och gammalt kött slängs några varv i fritösen och sedan serveras igen...
Citera
2011-09-30, 20:31
  #56
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Jag hoppas ni buffésluskar är medvetna om att kvaliteten på buffékäk brukar vara rätt substandard. I synnerhet på kineserna där härsket och gammalt kött slängs några varv i fritösen och sedan serveras igen...
Ja detta har man ju fått erfara och därför undviker man det nu för tiden. Brukar roat glo på feta människor som öser ner friterade rätter på sina talrikar då jag pillar med tandpetaren...
Citera
2011-09-30, 22:03
  #57
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Undermåliga råvaror är mer regel än undantag hos buffékrogar, kineser som Svenssons.
Egentligen är det mesta dynga.
Citera
2012-06-26, 05:59
  #58
Medlem
christerys avatar
En lite du fråga men jag lassade allt på en tallrik med ris å så. Får man gå glera gånger för det hade varit lite lättare att spica upp sechaunen och pilla l lite mer soya i bambuskotten om allt var separerat. ingår läsk ens? eller mjölk skulle vag vilja ha, och kaffe.


Der stod bara buffe 99:-och inte nåt annat...

Ähh, jag får nog fråga imorrrn, gott var det i alla fall.
Citera
2012-06-26, 20:27
  #59
Medlem
Älskade buffe när jag var mellan 15-20 kanske är lite mer av en ungdomsgrej typ ?

Händer att jag äter brunch såklart, och en riktigt bra thaibuffe är ju aldrig fel.

Sätter inte min fot på kinaäckelkrogar.
Citera
2012-06-26, 22:46
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Skulle du kunna lägga upp en bild på dig själv? Du behöver inte ha med ansiktet, från höften till halsen räcker. Tack på förhand.

Jag är 185 cm lång, väger 58 kg, men skulle knäcka de flesta i att äta mest på buffé. Standard är 3-4 tallrikar. Så bara för att man äter mycket på buffé så betyder det inte att man är fet. Jag ligger tvärtom i underkant, även fast att jag äter som ett monster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback