2023-04-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opanak
Är helt okej att köra på lite kopparfett eller aluminiumpasta. Gör det själv vartannat år och har aldrig haft problem. Utan det så ärgar skiten fast nästan.
Kollade detta för nått år sedan...ingen smörja på bultar eller mot navet...kanske ändrats nu ?
Citera
2023-04-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kollade detta för nått år sedan...ingen smörja på bultar eller mot navet...kanske ändrats nu ?

Min farfar och far har gjort det sedan 50 år tillbaka, ingen av dem har haft problem. Tänker inte läsa vad något verk rekommenderar Man kör ju bara på lite på gängan längst upp.

Vet själv när jag lossat bultar som varit snustorra och ärgade. Ett helvete att få av o på. Har man otur förstör man gängan, om än ganska liten risk.
Citera
2023-04-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opanak
Min farfar och far har gjort det sedan 50 år tillbaka, ingen av dem har haft problem. Tänker inte läsa vad något verk rekommenderar Man kör ju bara på lite på gängan längst upp.

Vet själv när jag lossat bultar som varit snustorra och ärgade. Ett helvete att få av o på. Har man otur förstör man gängan, om än ganska liten risk.
Jo jag vet...det är nog ok...men jag läste just att friktionen var viktig..specielt på navet..å aldrig smörja i konan på alufälgar...far min smörjde fullt med mollyfett å det gick ju i alla år.
smörjer dom nått på en däckverkstad tro ?
Citera
2023-04-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jo jag vet...det är nog ok...men jag läste just att friktionen var viktig..specielt på navet..å aldrig smörja i konan på alufälgar...far min smörjde fullt med mollyfett å det gick ju i alla år.

Ja man får ju vara lite försiktig bara.
Citera
2023-04-20, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nu var det förvaringen TS tyckte var dyrt, inte själva byter.

Vill man förvara hjulen hos en firma så vill man nog också att de byter dem, eller hur?
Citera
2023-04-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Vill man förvara hjulen hos en firma så vill man nog också att de byter dem, eller hur?

Säkert. Men det hjälper ju inte hur enkelt det är att byta själv om man behöver ha dem förvarade, eller hur?

Vi kan väl anta att TS inte bor i villa med stort garage?
Citera
2023-04-20, 20:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
för sammanfogning med (FB) Stora däcktråden - här diskuteras allt kring däck!!!

Trafik och körkortsfrågor --> Bilar
/Moderator
Citera
2023-04-20, 21:08
Medlem
Citat:
Säkert. Men det hjälper ju inte hur enkelt det är att byta själv om man behöver ha dem förvarade, eller hur?

Vi kan väl anta att TS inte bor i villa med stort garage?

Måste man bo i villa med stort garage för att kunna byta och förvara sina hjul?
Citera
2023-04-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Måste man bo i villa med stort garage för att kunna byta och förvara sina hjul?

Nej, man kan ju förvara dem balkongen eller nåt. Men om man behöver det utrymmet till annat så är det ju knepigt. Tycker du fokuserar på bytandet, förstår att det är någon slags manlighetgrej för dig, men det var som sagt förvaringen som TS hade bekymmer med.
Citera
2023-04-20, 21:21
Medlem
Citat:
Nej, man kan ju förvara dem balkongen eller nåt. Men om man behöver det utrymmet till annat så är det ju knepigt. Tycker du fokuserar på bytandet, förstår att det är någon slags manlighetgrej för dig, men det var som sagt förvaringen som TS hade bekymmer med.

Eftersom du med stor sannolikhet aldrig har bytt ett hjul i ditt liv eller ens äger en bil själv, så är det inte konstigt att du inte kan följa detta. Bor man i lägenhet så finns väldigt ofta antingen ett förråd eller en källare där man kan förvara saker.
Citera
2023-04-20, 23:34
Medlem
Sälj och köp beggade däck vid vår och höst skifte, blir billigare än hotell
Citera
2023-04-22, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden309
Jag såg polisen göra en hastighetskontroll i veckan så det finns absolut tid för annat.

Jag har hört flera köra med dubb under veckan så du är inte ensam.

Ja jag skrev "i princip".

Och nej jag har inte dubbdäck på min bil ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in