Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 00:44
  #2365
Moderator
yz44s avatar
Jag föredrar att ha bättre grepp för styrning, alltså bästa hjulen fram.
Testa att fylla hjulet. En punktering kostar någon hundring att laga beroende av vad det beror på.
Använd inte punkteringsspray annat än i nödlägen, risk för obalans i hjulet.
Du får inte blanda sommar- och vinterdäck på bilen, antingen eller är det som gäller.
Citera
2018-11-17, 00:49
  #2366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Är stor skillnad mellan att tappa fästet vid gaspådrag och vid inbromsning. Att bromsa utan fäste på bakhjulen innebär att du inte har någon styrförmåga alls

Har man fwd och om vi överdriver som sagt och sätter rallydubb i fram och sommardäck i bak så har man utmärkt styrförmåga vid gaspådrag. Under inbromsning samma sak. Du kanske pratar om att man lägger upp bilen på bredsida och nitar? Då håller jag med om att det kan bli svårt att styra. Dock blir det svårt att styra oavsett däck och om de sitter bak eller fram.

Som sagt, styrförmågan försvinner inte bara för att man har 0 grepp i bak. Det är när bilen börjar rotera så bakänden börjar peka framåt som det du pratar om inträffar. D.v.s. om bilen roterar mer än 90 grader.

Men som jag tyckte någon redan skrev så bromsar bilen fram mestadels, vikten förskjuts framåt samt vikten på bakhjulen är oftast mycket mindre än fram.

Men som vanligt då det handlar om bästa däcken bak eller fram så låter det alltid som att om 2 däck är 8mm mönsterdjup på och 2st 5mm mönsterdjup på så kommer bilen göra piruetter vid minsta rörelese om man sätter bästa fram.

Kommer ihåg för en herrans många vintrar sedan då det var kallt men ingen is eller snö på körbanan, utanför vita linjen var det dock snö. Vägen till motorvägen var svag höger för att bli typ 180 grader höger och sedan började själva påfarten på motorvägen. Då man var rätt ung så låg man runt 100km/h och gjorde en scandinavian flick så båda bakdäcken hamnade utanför vita linjen på snön medans framdäcken var på asfalten hela vägen till 180-graderssvängen.
Med din teori skulle ju jag suttit i räcket vid 180-graderssvängen som jag tog i kanske 30km/h genom att ha både motorbromsat och bromsat.
Citera
2018-11-17, 01:14
  #2367
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Har man fwd och om vi överdriver som sagt och sätter rallydubb i fram och sommardäck i bak så har man utmärkt styrförmåga vid gaspådrag. Under inbromsning samma sak. Du kanske pratar om att man lägger upp bilen på bredsida och nitar? Då håller jag med om att det kan bli svårt att styra. Dock blir det svårt att styra oavsett däck och om de sitter bak eller fram.

Som sagt, styrförmågan försvinner inte bara för att man har 0 grepp i bak. Det är när bilen börjar rotera så bakänden börjar peka framåt som det du pratar om inträffar. D.v.s. om bilen roterar mer än 90 grader.

Men som jag tyckte någon redan skrev så bromsar bilen fram mestadels, vikten förskjuts framåt samt vikten på bakhjulen är oftast mycket mindre än fram.

Men som vanligt då det handlar om bästa däcken bak eller fram så låter det alltid som att om 2 däck är 8mm mönsterdjup på och 2st 5mm mönsterdjup på så kommer bilen göra piruetter vid minsta rörelese om man sätter bästa fram.

Kommer ihåg för en herrans många vintrar sedan då det var kallt men ingen is eller snö på körbanan, utanför vita linjen var det dock snö. Vägen till motorvägen var svag höger för att bli typ 180 grader höger och sedan började själva påfarten på motorvägen. Då man var rätt ung så låg man runt 100km/h och gjorde en scandinavian flick så båda bakdäcken hamnade utanför vita linjen på snön medans framdäcken var på asfalten hela vägen till 180-graderssvängen.
Med din teori skulle ju jag suttit i räcket vid 180-graderssvängen som jag tog i kanske 30km/h genom att ha både motorbromsat och bromsat.
Nej, min teori handlar om att framhjulen rör sig och bakaxeln är fast.

Att du har mest vikt fram borde betyda att du redan har bäst grepp där utan att manipulera däcken?
Citera
2018-11-17, 01:22
  #2368
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Praktiserar samma metod. Har faktiskt testat på is med rallydubbade vinterdäck fram och normaldubbade däck bak på en kompis framhjulsdrivna bil, riktigt roligt men man får passa sig så man inte rullade för det var för bra fäste med rallydäcken.


Tyngden förskjuts, som redan påpekats, framåt vid inbromsning. Dessutom brukar inte styrförmågan vara något problem i och med ABS.

OnT: Föredrar att ha de bästa hjulen fram då jag prioriterar styrförmågan. Leder även till att däcken blir jämnare slitna.
Föstår inte vad ABS ska göra om du saknar grepp? En förutsättning för att kunna låsa hjulet från första början är att du har grepp i underlaget att låsa hjulet emot.
__________________
Senast redigerad av y.y 2018-11-17 kl. 01:27.
Citera
2018-11-17, 18:48
  #2369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Nej, min teori handlar om att framhjulen rör sig och bakaxeln är fast.

Att du har mest vikt fram borde betyda att du redan har bäst grepp där utan att manipulera däcken?

Bakaxeln är fast? Menar du att bakdäcken är låsta? Om så är fallet så har ju garanterat framhjulen låst sig innan bakhjulen gjort det om vi pratar om bromsning.

I mitt exempel så kan man ju säga att bakdäcken inte rörde sig då istället för att rulla framåt så åkte de i sidled i runt 90 grader vilket jag gissar att de inte rörde på sig direkt mycket jämfört med framdäcken.

Enda fallet jag kan hålla med dig är om man får en sladd i t.ex. en högerkurva där bakänden sticker ut till vänster så rattar man fullt höger.

Men hur som så bästa däcken fram om det är fwd om man känner att man kan kontrollera en bil. Ett bra sätt att testa detta är att köra en bil som är fwd utan antispinn, antisladd på motorvägen en sen natt då man är själv och vägen är full med snö. Då kan man lägga sig i runt 110km/h och svänga höger och vänster och låta bilen sladda i säg 4 sek åt varje håll ett tag. Klarar man det så är det inga problem alls att ha slitna sommardäck bak och nya dubbdäck fram på vintern.

Lycka till.
Citera
2018-11-17, 23:09
  #2370
Medlem
Sven2s avatar
Jag har extraförstarkt (XL) däck nu. Jag hittade krav för Däckdimension 205/50R17 93W för min bil.
Är det ok att köpa vanlig(icke XL) däck som passar krav?
Citera
2018-11-18, 13:33
  #2371
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Bakaxeln är fast? Menar du att bakdäcken är låsta? Om så är fallet så har ju garanterat framhjulen låst sig innan bakhjulen gjort det om vi pratar om bromsning.

I mitt exempel så kan man ju säga att bakdäcken inte rörde sig då istället för att rulla framåt så åkte de i sidled i runt 90 grader vilket jag gissar att de inte rörde på sig direkt mycket jämfört med framdäcken.

Enda fallet jag kan hålla med dig är om man får en sladd i t.ex. en högerkurva där bakänden sticker ut till vänster så rattar man fullt höger.

Men hur som så bästa däcken fram om det är fwd om man känner att man kan kontrollera en bil. Ett bra sätt att testa detta är att köra en bil som är fwd utan antispinn, antisladd på motorvägen en sen natt då man är själv och vägen är full med snö. Då kan man lägga sig i runt 110km/h och svänga höger och vänster och låta bilen sladda i säg 4 sek åt varje håll ett tag. Klarar man det så är det inga problem alls att ha slitna sommardäck bak och nya dubbdäck fram på vintern.

Lycka till.
Farligaste situationen om du har mest mönsterdjup fram är att vattenplana med bara bakhjulen inte att svänga höger. Har du dessutom en felhjulsdriven bil har du svårt att märka det. Att sladda i snö brukar du fortfarande ha tillräcklig kontakt med underlaget för att kunna styra bilen.
Citera
2018-11-18, 13:37
  #2372
Medlem
poxers avatar
Jag sätter alltid bäst bak men det är bara för att slippa kränga alla 4 när det är dags för nya däck.
Citera
2018-11-18, 21:19
  #2373
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Jag har extraförstarkt (XL) däck nu. Jag hittade krav för Däckdimension 205/50R17 93W för min bil.
Är det ok att köpa vanlig(icke XL) däck som passar krav?

Det beror på vad du har för bil.
Satt dom däcken på när bilen såldes ny?
Rent juridiskt är det nog inget problem.
Citera
2018-11-19, 02:19
  #2374
Medlem
fermions avatar
En gång för länge sedan satte jag snökedjor på framhjulen för att kunna komma loss och fram efter ett jätttesnöoväder. Lite senare på dagen hade jag ännu inte tagit av dem och körde på nyplogade gator och ökade farten lite. Som tur är var gatan tom då det släppte i ca 50-70. Det var bara att åka med och styra emot i fyra-fem pendlande sladdar då bilen gick tvärs körriktningen. Hade inte funnits någon plats för ett möte där kan jag säga.
(Apropå att ha bästa greppet fram)
Citera
2018-11-19, 20:31
  #2375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Att ha bäst däck bak är för att man inte ska bli överraskad av plötsligt bakvagnstapp i hög fart, när det är farligt, och i de situationerna spelar det ingen roll om bilen i grunden är över-, under- eller fullständigt neutralstyrd.
Jag har aldrig, inte ens på isbanan, fått ett plötsligt bakvagnstapp med en framhjulsdriven bil. Därmed inte sagt att det inte kan hända.

För den som är intresserad av skillnader mellan olika drivsätt kan följande artikel kanske vara av intresse:Klarar din bil en riktig vinter?
"Framhjulsdrivna bilar har historiskt ansetts vara bättre vinterbilar än bakhjulsdrivna. Tack vare att en större del av bilens tyngd ligger över framaxeln så är väggreppet bättre…rakt fram och i uppförsbackar. I kurvor tenderar dock framhjulsdrivna bilar att understyra, dvs. gå rakt fram i kurvor. Nu har dessa tendenser till stor del försvunnit tack vare elektroniska hjälpmedel som antispinn och stabilitetskontroll.

Det handlar om sensorer som känner av om något hjul tappar fästet. De flesta framhjulsdrivna bilarna är utrustade med dessa hjälpmedel som i de flesta fall gör dem till ett fullgott alternativ till fyrhjulsdrift. Att få sladd med en framhjulsdriven bil är ytterst ovanligt och kräver att man provocerar bilen genom onaturliga rattutslag. Om bilen trots allt släpper greppet, så löser man lätt detta med att trampa på kopplingen eller släppa gasen om man har automatlåda.
"
https://allatjanstebilar.nyteknik.se...-riktig-vinter
Citera
2018-11-27, 18:56
  #2376
Medlem
Någon som har erfarenhet av Vrederstein Wintrac extra S vinterdäck?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback