Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-14, 10:14
  #1945
Medlem
Kalle81s avatar
Tänk på att bultcirklar kan skilja. Ibland byter de på en och samma model, mellan två årsmodeller, fråga saab. Tänk på att ha fräscha däck. Undvik rivstarter, då förlänger du livet på däcken. Kör försiktigt och lycka till.
Citera
2017-04-17, 11:38
  #1946
Medlem
Behöver nya sommardäck. Kan någon förklara varför det är så stor prisskillnad på dessa två?

Goodyear EfficientGrip Performance 205/55WR16 = 614:- / däck

Goodyear EfficientGrip Performance 205/50WR16 = 914:- / däck

priserna tagna från skruvat.se

Jag kör en Volvo s40 -97 med 16" fälgar.
Citera
2017-04-17, 11:51
  #1947
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hawker
Behöver nya sommardäck. Kan någon förklara varför det är så stor prisskillnad på dessa två?

Goodyear EfficientGrip Performance 205/55WR16 = 614:- / däck

Goodyear EfficientGrip Performance 205/50WR16 = 914:- / däck

priserna tagna från skruvat.se

Jag kör en Volvo s40 -97 med 16" fälgar.

Det har förmodligen bara att göra med att 205/50 är lite ovanligare och därmed stiger produktionskostnaden.
Det är bara "höjdprofilen" som är annorlunda. Vill du köra snikvarianten så mäter du om det får plats i hjulhuset vid max-sväng och kör på det billigare alternativet om det passar. Hastighetsmarginal finns i hastighetsmätarn, ca 10%. Men tänk på att inte köra för fort
Citera
2017-04-22, 02:19
  #1948
Medlem
boilingsolids avatar
Hey boys!
Har ett set snygga 225/45/17 däck och fälgar från en Saab 9-5 som jag ville slå på min nya Honda Accord.
För nuvarande sitter det ett set slitna 205/55/16 däck på Hondan.
Jag kollade mina skyltar på dackonline.se och det påstås att de ska passa på Hondan.
Dessvärre passar inte fälgarna från Saaben på Hondan. Båda fälgarna har 5 bult hål men de från Saaben verkar vara typ 5% större i diameter så när jag försökte montera dem på Hondan passade de helt enkelt inte med ett par irriterande millimeter

Jag antar att det är kört och inte kommer gå att få på de här här fälgarna och däcken på Hondan, men jag tänkte att det var värt att fråga här innan jag ger upp i fall att någon har varit i en liknande situation och har en lösning
Citera
2017-04-24, 05:48
  #1949
Medlem
Krexuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilingsolid
Hey boys!
Har ett set snygga 225/45/17 däck och fälgar från en Saab 9-5 som jag ville slå på min nya Honda Accord.
För nuvarande sitter det ett set slitna 205/55/16 däck på Hondan.
Jag kollade mina skyltar på dackonline.se och det påstås att de ska passa på Hondan.
Dessvärre passar inte fälgarna från Saaben på Hondan. Båda fälgarna har 5 bult hål men de från Saaben verkar vara typ 5% större i diameter så när jag försökte montera dem på Hondan passade de helt enkelt inte med ett par irriterande millimeter

Jag antar att det är kört och inte kommer gå att få på de här här fälgarna och däcken på Hondan, men jag tänkte att det var värt att fråga här innan jag ger upp i fall att någon har varit i en liknande situation och har en lösning
Nej det går inte, finns bultar med flytande kona som kan funka men det rekommenderas inte.
Citera
2017-05-01, 21:26
  #1950
Medlem
WhatsGuccis avatar
Jag måste byta båda framdäcken på våran bil, de bak är helt fungerande och är riktigt bra.
Vad är bra och tänka på om man ska köpa begagnade däck som är lite billigare men ändå är i bra skick?
Behöver lite info.
Citera
2017-05-01, 21:29
  #1951
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Jag måste byta båda framdäcken på våran bil, de bak är helt fungerande och är riktigt bra.
Vad är bra och tänka på om man ska köpa begagnade däck som är lite billigare men ändå är i bra skick?
Behöver lite info.
Ålder och sprickor i gummit, skador på slitbanan och sidorna, har däcket reparerats
Citera
2017-05-01, 21:47
  #1952
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ålder och sprickor i gummit, skador på slitbanan och sidorna, har däcket reparerats
Aa men sånt typ.
För jag måste byta båda framdäcken för ena däcket har en spricka och kan resultera i att däcket går sönder (kanske till och med sprängs) och andra däcket har fälgen gått sönder på så den rullar lite som en fyrkant, och har pyspunka.
Men jag tänker på att köpa 2 nya däck från däckonline.se har hittat alla däck som är kompatibel med min bil.
Tex de däck jag har där bak har väl en viss tum så då måste väl alla däck som visas för mig vara samma tum som de där bak också eller?
Citera
2017-05-01, 22:03
  #1953
Medlem
WhatsGuccis avatar
På däckonline.se så finns något som heter EU däckmärkningar vad innebär detta?
Bilden visar: https://gyazo.com/a99c8f486b869077bedfadcbfb051d3a

Vad menas med de olika ikonerna och bilderna etc?
Citera
2017-05-01, 22:10
  #1954
Medlem
SirKnasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
På däckonline.se så finns något som heter EU däckmärkningar vad innebär detta?
Bilden visar: https://gyazo.com/a99c8f486b869077bedfadcbfb051d3a

Vad menas med de olika ikonerna och bilderna etc?

Michelin förklarar
http://www.michelin.se/dack/dackskol.../dacketiketter
Citera
2017-05-01, 22:14
  #1955
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Michelin förklarar
http://www.michelin.se/dack/dackskol.../dacketiketter
All right tack!
Men liksom hur vet jag hur slitna vissa däck är och ur bra mönsterdjup de har? Hittar inget sånt på däckonline.se när man kollar deras däck
Citera
2017-05-02, 07:51
  #1956
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
All right tack!
Men liksom hur vet jag hur slitna vissa däck är och ur bra mönsterdjup de har? Hittar inget sånt på däckonline.se när man kollar deras däck
Men liksom däckonline säljer liksom NYA däck liksom så dom kan liksom inte ange hur slitna dom är liksom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback