Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-01, 22:42
  #1921
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Hur stor betydelse har det egentligen om man köper däck som har B klassade på vattenplaning mot C klassad? Är det värt att lägga 30% extra för att gå från C till B?

Bra fråga. Trots att jag har sålt däck i 20 år så har jag ingen koll på hur stora steg det är mellan betygssiffrorna när det gäller våtgreppet.

Men jag får nog säga att du lär inte märka någon skillnad rent körmässigt mellan betyg B och C.





Skillnaden mellan lägsta betyg (G) och högsta betyg (A) när det gäller bränsleförbrukningen är upp till 1 dl på 100 kilometers körning, alltså 1 cl per mil, eller om man så vill... 10 liter på 1000 mil.

Ja när det gäller bränsleförbrukningen så är det småpengar i sammanhanget som man sparar genom att välja däck med högsta betyg gentemot lägsta betyg.
Citera
2017-04-02, 00:49
  #1922
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Hur stor betydelse har det egentligen om man köper däck som har C klassade på vattenplaning mot C klassad? Är det värt att lägga 30% extra för att gå från C till B?
Kan bli skillnaden mellan liv o död!
Citera
2017-04-02, 13:09
  #1923
Medlem
Bytte nyss, och insåg att jag antagligen har punka på höger bak. Testade att pumpa det nu och ska titta igen imorgon. Men undrar om det funkar att byta enbart höger bak mot ett dubb? Alltså 3 sommardäck och ett dubbdäck. Eller gör det att bilen blir knäpp när man kör?

Ska naturligtvis kränga på ett fräscht däck om det nu är så att det befintliga är trasigt, tänkte mest temporärt ett par dagar.
Citera
2017-04-02, 15:42
  #1924
Medlem
Krexuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Bytte nyss, och insåg att jag antagligen har punka på höger bak. Testade att pumpa det nu och ska titta igen imorgon. Men undrar om det funkar att byta enbart höger bak mot ett dubb? Alltså 3 sommardäck och ett dubbdäck. Eller gör det att bilen blir knäpp när man kör?

Ska naturligtvis kränga på ett fräscht däck om det nu är så att det befintliga är trasigt, tänkte mest temporärt ett par dagar.
Självklart kan du göra det, om det är samma storlek som sommardäcken? Tror polisen också har överseende med det hela utifall du blir stoppad om du förklarar att du råkat ut för punktering och ska åtgärda det snarast.
Citera
2017-04-02, 22:45
  #1925
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Bytte nyss, och insåg att jag antagligen har punka på höger bak. Testade att pumpa det nu och ska titta igen imorgon. Men undrar om det funkar att byta enbart höger bak mot ett dubb? Alltså 3 sommardäck och ett dubbdäck. Eller gör det att bilen blir knäpp när man kör?

Ska naturligtvis kränga på ett fräscht däck om det nu är så att det befintliga är trasigt, tänkte mest temporärt ett par dagar.

Det beror på vad du har för bil.
Vissa bilar är väldigt känsliga om rullomkretsen inte stämmer med övriga hjul.
Även om däcken har samma storlek så skiljer rullomkretsen mellan märkena.
Citera
2017-04-02, 23:36
  #1926
Medlem
vilsnavikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krexus
Självklart kan du göra det, om det är samma storlek som sommardäcken? Tror polisen också har överseende med det hela utifall du blir stoppad om du förklarar att du råkat ut för punktering och ska åtgärda det snarast.


Polisen har nada utbildning när det kommer till däck. kör på bara så länge kammern bakifrån ser okej ut haha.
Citera
2017-04-04, 18:28
  #1927
Medlem
Mr.Kroezas avatar
Någon som kan svara på detta?

Sedan vinterdäcken sattes på så har jag haft problem med att antispinn ibland börjar lysa vid kraftigt gaspådrag. Kan inte sätta fingret på när det sker, svårt att återskapa problemet. Känns som att det oftast sker när man ger full gas i någon form av uppförslutning.

Antispinn-lampan tänds som sagt och bilen agerar som om den skulle fått sladd, gasen ger inget och jag tycker den girar konstigt åt sidorna. Släpper jag gasen så lampan släcks så kan jag sedan accelera iväg som vanligt.

Jag har inte låtit felsöka bilen än men noterade idag att det inte är enhetliga däck som sitter på.
Höger bak: 205/55 r16
Höger fram: 205/60 r16
Vänster bak: 205/60 r16
Vänster fram: 205/55 r16

Kan ovanstående påverka detta?

Några andra förslag på vad man kan göra/testa själv innan man lämnar in den?
Citera
2017-04-04, 20:46
  #1928
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kroeza
Någon som kan svara på detta?

Sedan vinterdäcken sattes på så har jag haft problem med att antispinn ibland börjar lysa vid kraftigt gaspådrag. Kan inte sätta fingret på när det sker, svårt att återskapa problemet. Känns som att det oftast sker när man ger full gas i någon form av uppförslutning.

Antispinn-lampan tänds som sagt och bilen agerar som om den skulle fått sladd, gasen ger inget och jag tycker den girar konstigt åt sidorna. Släpper jag gasen så lampan släcks så kan jag sedan accelera iväg som vanligt.

Jag har inte låtit felsöka bilen än men noterade idag att det inte är enhetliga däck som sitter på.
Höger bak: 205/55 r16
Höger fram: 205/60 r16
Vänster bak: 205/60 r16
Vänster fram: 205/55 r16

Kan ovanstående påverka detta?

Några andra förslag på vad man kan göra/testa själv innan man lämnar in den?
Tacka fan för att bilen reagerar :O du har ju olika rullomkrets på däcken och dessutom olika på axlarna, det kan bilen tolka som att 2 däck slirar, 205/55 har profilhöjd 112mm, 205/60 har profiljöjd 123mm.

Kan du skifta 2 av däcken så du får samma rullomkrets på varje axel?
Citera
2017-04-05, 14:17
  #1929
Medlem
Mr.Kroezas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tacka fan för att bilen reagerar :O du har ju olika rullomkrets på däcken och dessutom olika på axlarna, det kan bilen tolka som att 2 däck slirar, 205/55 har profilhöjd 112mm, 205/60 har profiljöjd 123mm.

Kan du skifta 2 av däcken så du får samma rullomkrets på varje axel?

Haha tack för svaret. Det är inte lätt när man är nollställd vad det gäller bilar och dess symptom.

Lämnade in bilen för däckbyte med alla fyra däcken i bagageutrymmet. Antog att de själva kollade sånt här innan de satte på däcken. Tydligen inte.

Nu är det ju ändå dags för byte till sommardäck så det passar ju bra att ordna det och se om problemet försvinner.

Tack för svaret!
Citera
2017-04-05, 22:56
  #1930
Medlem
dovAkins avatar
Vågar man slänga på Sommardäcken nu? Bor i Sthlm, har dubb så får bara köra 10 dagar till med dem ifall det inte vinterlag råder
Citera
2017-04-06, 05:58
  #1931
Medlem
Krexuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Vågar man slänga på Sommardäcken nu? Bor i Sthlm, har dubb så får bara köra 10 dagar till med dem ifall det inte vinterlag råder
I Sthlm är det nog rätt lugnt att köra med sommardäck nu, 14 dagars väderprognosen säger +grader dygnet runt.
Citera
2017-04-06, 07:13
  #1932
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Vågar man slänga på Sommardäcken nu? Bor i Sthlm, har dubb så får bara köra 10 dagar till med dem ifall det inte vinterlag råder
Det får du ju fråga dig själv ...
Hur och var kör du, hur många dagar har det varit halt de senaste två veckorna, är beroende av bilen, hur ser prognosen ut?
Du kan ju för den delen köra vid vinterväglag med sommardäck utan att vara olaglig nu med, sista mars var sista datum det var olagligt.

Här på västkusten hade det gått utan problem att köra med sommardäck de senaste två månaderna, enda anledningen att jag inte slängt på dem än är tidsbrist och att jag kör dubbfritt, hade jag haft dubbar hade jag tröttnat för en månad sen.
__________________
Senast redigerad av Generalknase 2017-04-06 kl. 07:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback