• 1
  • 2
2011-06-13, 12:06
Medlem
Så sägs det i aftonbladet idag. Tydligen något nytt blåstest som är på g.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13161565.ab

För er lata:
Ett nytt blåstest kan avslöja om du tagit droger. Polisen är mycket intresserad av den nya tekniken som snart kan komma att användas i vanliga trafikkontroller. Blåstestet har tagits fram vid Karolinska institutet och redan i år kommer det att börja tillverkas.
Aftonbladet

Så vad tycker ni? Själv tycker jag detta är grymt bra. Hoppas verkligen det kommer snabbt. Påverkade personer ska inte sitta bakom ratten.

EDIT: Ni får gärna gå utanför topic så länge det handlar om blåstestet, ex vilka områden ni tror den kommer användas vid m.m.

Själv tror jag nog inte den kommer användas så mycket utanför just vägkontroller, men skulle inte ha något imot om den användes även vid andra tillfällen, ex stickprover m.m.
Senast redigerad av Jagska 2011-06-13 kl. 12:26.
Citera
2011-06-13, 12:11
Medlem
EuRRRopas avatar
Självklart håller jag med om att påverkade inte ska köra bil. Men det börjar gå för långt, fan låt vuxna människor behandlas som vuxna och inte småbarn som jämt och ständigt måste lyda pappa Staten.
Citera
2011-06-13, 12:13
Medlem
Manboiiis avatar
Att det är grymt bra? om vi fördjupar frågar "avslöja knarkare vid blåstest" vad skulle ge utslag på ett blåstest utom kanske CB, heroin och annat som man har rökt?

Har väldigt svårt att tänka mig att benzo, tradd och andra medicinska medel kommer ge utslag, och det är det som är vanligast i trafiken, bortsett från sprit.
Citera
2011-06-13, 12:16
Medlem
Haha bara bra
Citera
2011-06-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Att det är grymt bra? om vi fördjupar frågar "avslöja knarkare vid blåstest" vad skulle ge utslag på ett blåstest utom kanske CB, heroin och annat som man har rökt?

Har väldigt svårt att tänka mig att benzo, tradd och andra medicinska medel kommer ge utslag, och det är det som är vanligast i trafiken, bortsett från sprit.

Skulle nog tro att folk kör påverkade med det mesta, beroende på vad de är beroende/använder mest av. Och om det är som du säger, att den kommer ta ex CB, så är det ju mer en grymt bra, med tanke på hur stor den drogen är hos ungdomar.
Citera
2011-06-13, 12:18
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii

Bara för att testet inte ger utslag på alla sorters narkotika innebär det ju inte att testet är värdelöst. Oavsett vad man tycker om dagens narkotikapolitik tror jag ändå att de allra flesta är överens om att man inte ska köra bil när man är påverkad.
Citera
2011-06-13, 12:23
Medlem
santanders avatar
Tror samtliga vanliga droger syns, jag menar man kan se dom vanligaste på salivtest. Så som cannabis, benso, amfetamin, meta amfetamin, opiater och kokain.
Tror detta kan vara bättre än pisseprov då det lika gärna kan visa att du rökte för en månad sen och du kan va helt klart i huvudet när du sitter bakom ratten men blir ändå drograttfylla.
Tror nog detta visar men hur du är just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Bara för att testet inte ger utslag på alla sorters narkotika innebär det ju inte att testet är värdelöst. Oavsett vad man tycker om dagens narkotikapolitik tror jag ändå att de allra flesta är överens om att man inte ska köra bil när man är påverkad.
exakt.
Citera
2011-06-13, 12:37
Medlem
DaLorDs avatar
Man kan väl hoppas att den är lite mer rättvis än dagens metod där man kan åka dit för drograttfylla fast man inte rökt på tre veckor för att det finns i systemet.. Hände min polare som blev av med kortet i ett år.

Skulle vara en kanongrej om den kunde se om man var påverkad vid tillfället istället..
Citera
2011-06-13, 16:09
Medlem
moshomaniacs avatar
Bra då det kan underlätta en legalisering av cannabis genom att eliminera motargument så som att det är svårt att kontrollera om någon är påverkad i trafiken
Citera
2011-06-13, 17:10
Medlem
fnskls avatar
Så länge det bara används i trafiken så är det ju kanon, och mycket bra om det ger utslag på om man är drogpåverkad vid ratten, inte på om man har rökt en spliff för tre veckor sen som dagens drogtest. Men om de börjar gå runt med sånna på t.ex. krogen etc för att ta fast "missbrukare" så är det katastrof. Men det lär väl inte hända?
Citera
2011-06-14, 08:07
Medlem
daft-marleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnskl
Så länge det bara används i trafiken så är det ju kanon, och mycket bra om det ger utslag på om man är drogpåverkad vid ratten, inte på om man har rökt en spliff för tre veckor sen som dagens drogtest. Men om de börjar gå runt med sånna på t.ex. krogen etc för att ta fast "missbrukare" så är det katastrof. Men det lär väl inte hända?
Nej det är klart att dem inte kommer att användas på så sätt. Vi bor ju trots allt i den liberala staten Sverige, skulle våran polis någonsin göra livet surt för andra bara för att få upp statistik?
Citera
2011-06-14, 08:15
Medlem
PaperHouses avatar
sedan så finns ju problemet med att bruka narkotika som man fått utskriven. Det måste finnas något sorts gränssystem för hur mycket man lagligt får ha i kroppen vilket kan vara väldigt svårt då toleransnivåerna ökar avsevärt vid långvarig behandling med tex. opiater eller benso.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in