Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-13, 11:51
  #1
Medlem
-Johan-s avatar
Hej,

Jag är mycket intresserad av Sverige under andra världskriget. En sak som satt sig på mitt sinne är den så kallade "Krylbosmällen". Det misstänkta sabotaget vid Avesta-Krylbo 1941 som skedde mot de tyska tågen som var på väg mot Finland, fyllda med ammunition. Britter har misstänkts, det har också surrats om att det eventuellt skulle kunna vara en olycka från tyskarnas egna sida.

Men vad tror ni, eller vad vet ni?
Citera
2011-06-25, 18:35
  #2
Medlem
-Johan-s avatar
Ingen som sitter på info?
Citera
2011-06-27, 14:05
  #3
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Ingen som sitter på info?

En britt, som varit agent under andra världskriget, figurerade i en artikel om detta i en svensk dagstidning, troligen i slutet av 80- eller början av 90-talet. Han tog på sig ansvaret för detta attentat. Namnet var något i stil med Malcolm....

Tyvärr allt jag minns, men det borde finnas mer på nätet.

Edit: Hittade bl.a. detta intressanta referat vid en snabb googling:

http://www.tydal.nu/postvagnen/234277.htm

(Uppenbarligen en svensk som var brittisk agent alltså...)
__________________
Senast redigerad av BurkHans 2011-06-27 kl. 14:15.
Citera
2011-07-19, 20:43
  #4
Medlem
W.Irvings avatar
Idag sjuttio år sedan explosionen. Enligt Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Krylbosm%C3%A4llen) blir rapporten offentliggjord i år. Hur, var när?
Citera
2017-03-18, 13:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Ingen som sitter på info?


En Martin Munthe svarar på Järnvägshistoriskt Forum

Krylbosmällen igen

Frågan

Citat:
Kan och får du idag säga högt vilken person som var involverad i Krylbo "som inte skulle varit där"? Jag blev så himla nyfiken! ;-)

Svaret från Martin

Citat:
Krylbosmällen igen

av Martin Munthe @, lördag, maj 18, 2013, 21:02 (1400 dagar sedan) @ Anette H.


Nja, jag vill inte riktigt säga vem det handlade om därför att han fram till sin död ganska nyligen bad själv att får slippa bli inblandad. Men det handlade om en svensk officer som hade försatt Sverige i ett extremt kitiskt politiskt läge om det hade framkommit att han hade någonting med det att göra. Utan tvekan hade det dragit in Sverige i kriget. Malcolm och den här mannen var männen som utförde sabotaget. Som jag har förstått det så var det inte Malcolm som placerade laddningarna på tåget - han satt utklädd till landskapsmålare i närhete och agerande ögon och öron. Det finns vittnen som såg Malcolm på plats i vit målarrock och med stafli. Malcolm gillade förklädnader.

En svensk officer som samarbetade med SOE. Det låter som James Bond. Han gjorde uppdrag i både Sverige och Norge under kriget.
Citera
2017-03-18, 14:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
En britt, som varit agent under andra världskriget, figurerade i en artikel om detta i en svensk dagstidning, troligen i slutet av 80- eller början av 90-talet. Han tog på sig ansvaret för detta attentat. Namnet var något i stil med Malcolm....

Tyvärr allt jag minns, men det borde finnas mer på nätet.

Edit: Hittade bl.a. detta intressanta referat vid en snabb googling:

http://www.tydal.nu/postvagnen/234277.htm

(Uppenbarligen en svensk som var brittisk agent alltså...)



Mja, Malcom "Grane" Munthe var son till Axel Munthe, den svenske kungens livläkare, och familjen stammade från Flandern. Hans mor var engelska och han själv var engelsk medborgare. Men han tillbringade somrarna i Dalarna där han blev vän med Olof Lagercrantz som skriver om honom så här och Krylbosmällen.

Citat:
Min första krets, Olof Lagercrantz (1982) sid 100-101

Nio år senare i februari 1940 under det finska vinterkriget mötte jag Grane i norra Finland. Han var civilklädd i hatt, lågskor, trenchcoat. Det var trettio grader kallt. Synen av honom i snölandskapet var overklig som det Ekelöfska midnatsspannet. Han var engelsk officer men fick ej bära uniform. Hans hemliga uppdrag var att överlämna till Finlands armé i väldiga lådor nerpackade flygplan. Hur dessa flygplan skulle kunna monteras i den finska ödemarken fattade jag inte. Lådorna var också ouppackade när kriget tog slut.

Efter Moskvafreden 12 mars gav sig Grane på hemväg. 9 april 1940 befann han sig i Bergen och såg genom hotellfönstret tysk trupp rycka an. Han skyndade ner i källaren och köpte där av maskiningenjör en smutsig overall och ett dragspel. Så utstyrd gav han sig ut på stan, spelande Deutschland, Deutschland uber alles och utgivande sig vara en skeppsbruten norsk sjöman.
Tyskarna förhörde honom men släppte honom och han tog sig så småningom över fjällen till Sverige.

Vi träffades och han ville ha min medverkan att spränga i luften tyska ammunitionståg, vilka i hemlighet passerade Sverige. Fegt sa ja nej och undvik därför ansvar för den stora smällen vid Krylbo station då ett sådant tåg exploderade

Så Malcolm Grane Munthe försökte rekrytera svenska officerare för attentat mot tyska intressen i Sverige under kriget. Intressant.
__________________
Senast redigerad av Utredaren 2017-03-18 kl. 15:20.
Citera
2017-03-19, 13:56
  #7
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Mja, Malcom "Grane" Munthe var son till Axel Munthe, den svenske kungens livläkare, och familjen stammade från Flandern. Hans mor var engelska och han själv var engelsk medborgare. Men han tillbringade somrarna i Dalarna där han blev vän med Olof Lagercrantz som skriver om honom så här och Krylbosmällen.

Så Malcolm Grane Munthe försökte rekrytera svenska officerare för attentat mot tyska intressen i Sverige under kriget. Intressant.
Tack för att du efter nära 6 års utredande reder ut begreppen!

Skämt åsido, det finns en mindre chans att jag rev ur och sparade artikeln ifråga, möjligen var det t o m en intervju med sagde Munthe. Hoppas få "ändan ur" och rensa i mina samlingar någon gång, så finns artikeln sparad borde jag kunna ramla över den. Vi får se.

De fakta du presenterar var onekligen intressanta och jag noterar att Malcom Grane Munthe, om än brittisk medborgare, inte direkt var någon "average Joe". Och med tydlig svensk koppling förstås!
Citera
2017-03-19, 14:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Tack för att du efter nära 6 års utredande reder ut begreppen!

Skämt åsido, det finns en mindre chans att jag rev ur och sparade artikeln ifråga, möjligen var det t o m en intervju med sagde Munthe. Hoppas få "ändan ur" och rensa i mina samlingar någon gång, så finns artikeln sparad borde jag kunna ramla över den. Vi får se.

De fakta du presenterar var onekligen intressanta och jag noterar att Malcom Grane Munthe, om än brittisk medborgare, inte direkt var någon "average Joe". Och med tydlig svensk koppling förstås!

Tack för ditt erkännande. Som Utredare måste man ju leva upp till sitt användarnamn även om det blev bättre sent än aldrig.

Om du har något om den nämnde svenske officeren är jag mycket intresserad, officersson som jag är.

Jag "kom det här på spåren" när jag läste "Min första krets" av Olof Lagercrantz. Familjerna Lagercrantz och Munthe kände tydligen varandra.

Intressant är att David Lagercrantz bok "Det som inte dödar oss" har en karaktär som heter Gabriella Grane som har varit ledarskribent på SvD. Olof var ju ledarskribent på DN och kände den engelske SOE-agenten Malcolm Grane Munthe.
__________________
Senast redigerad av Utredaren 2017-03-19 kl. 14:39.
Citera
2017-03-19, 14:52
  #9
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack för ditt erkännande. Som Utredare måste man ju leva upp till sitt användarnamn även om det blev bättre sent än aldrig.

Om du har något om den nämnde svenske officeren är jag mycket intresserad, officersson som jag är.

Jag "kom det här på spåren" när jag läste "Min första krets" av Olof Lagercrantz. Familjerna Lagercrantz och Munthe kände tydligen varandra.

Intressant är att David Lagercrantz bok "Det som inte dödar oss" har en karaktär som heter Gabriella Grane som har varit ledarskribent på SvD. Olof var ju ledarskribent på DN och kände den engelske SOE-agenten Malcolm Grane Munthe.

Intressant! Det kanske går så långt att vi får läsa kopplingar till Krylbosmällen i någon kommande Millenium-deckare av Lagercrantz. Han håller väl på med fler?
Citera
2017-03-19, 15:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Intressant! Det kanske går så långt att vi får läsa kopplingar till Krylbosmällen i någon kommande Millenium-deckare av Lagercrantz. Han håller väl på med fler?


David Lagercrantz säger att han skall skriva ytterligare en bok förutom ”Mannen som sökte sin skugga” som släpps den 7 september 2017.

Om Krylbosmällen avhandlas vet jag inte men kanske att ättlingar till attentatsmännen finns med som karaktärer. Det vore intressant.

Karaktären Gabriella Grane i boken arbetar på SÄPO på industriskyddet som på den tiden det begav sig med Krylbosmällen borde ha varit Statspolisen. Bra upplägg för att Gabriella skulle ha åtkomst till hemliga utredningar om Krylbosmällen.

Själv är jag lite intresserad då min mor bodde i Falköping före kriget där Olof Lagercrantz tillbringade vintrarna hos sin far. Min mor berättade att min morbror via järnväg gjorde importaffärer från Tyskland under kriget.

Jag kanske också skall tillägga att jag under min officersutbildning av min far fick lite överkurs i att spränga tåg i luften. Lite specialkunskaper som jag inte fick lära mig i kursen när jag blev spränginstruktör. Min far var ockdå skyttekompanichef under en del av kriget och lärde mig mycket om stridsteknik från Finlands krig.

Men vi får väl vänta till i september.
__________________
Senast redigerad av Utredaren 2017-03-19 kl. 16:23.
Citera
2017-03-19, 18:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
David Lagercrantz säger att han skall skriva ytterligare en bok förutom ”Mannen som sökte sin skugga” som släpps den 7 september 2017.

Om Krylbosmällen avhandlas vet jag inte men kanske att ättlingar till attentatsmännen finns med som karaktärer. Det vore intressant.

Karaktären Gabriella Grane i boken arbetar på SÄPO på industriskyddet som på den tiden det begav sig med Krylbosmällen borde ha varit Statspolisen. Bra upplägg för att Gabriella skulle ha åtkomst till hemliga utredningar om Krylbosmällen.

Själv är jag lite intresserad då min mor bodde i Falköping före kriget där Olof Lagercrantz tillbringade vintrarna hos sin far. Min mor berättade att min morbror ( skall vara morfar) via järnväg gjorde importaffärer från Tyskland under kriget.

Jag kanske också skall tillägga att jag under min officersutbildning av min far fick lite överkurs i att spränga tåg i luften. Lite specialkunskaper som jag inte fick lära mig i kursen när jag blev spränginstruktör. Min far var ockdå skyttekompanichef under en del av kriget och lärde mig mycket om stridsteknik från Finlands krig.

Men vi får väl vänta till i september.

Det blev lite fel när posten las upp. Det händer lite då och då att skrivprogrammet i surfplattan "intelligent försöker gissa" vilket ord jag tänker skriva och ibland blir det lite fel. Här kommer den rätta formuleringen.

Min mor berättade att min morfar via järnväg gjorde importaffärer från Tyskland under kriget.
Citera
2017-03-20, 16:36
  #12
Medlem
När vi tittar i den offentliga backspegeln på Krylbosmällen så ser vi flera motstridiga uppgifter som orsak: attentat/olycka, destination Norge/Finland osv.

Otvivelaktigt är dock att det var ett ammunitionståg för den tyska krigsansträngningen och att datum för Krylbosmällen var 19 juli 1941.

Ammunitionsvagnarna kom från Tyskland via Falköping, Hallsberg till Krylbo och därefter går meningarna isär och både Norge och Finland nämns som slutdestination.

Klart är att till detta tåg på 59 vagnar varav 10 tyska ammunitionsvagnar skulle kopplas ytterligare 9 vagnar med ammunition och bensin.

Varifrån kunde denna ammunition komma? Varför inte Bofors i Karlskoga?

Gå gärna in på Google map så ser ni att denna sträckning var Södra stambanan Malmö – Nässjö – Falköping. I fortsättningen passerar den utanför Karlskoga - Hallsberg – Krylbo.

Om destinationen var Norge så var den kortaste vägen utefter Västkusten.

Men varför Finland och varför i juli 1941?

TIDSLINJE ÖVER SÄKERHETSPOLITIK OCH MILITÄRA OPERATIONER

Ockupationen av Danmark under andra världskriget (9 april 1940 – 5 Maj 1945)

Ockupationen av Norge under andra världskriget (9 April 1940 – 9 Maj 1945)

Transiteringsavtalet Finland-Tyskland (September 1940)
Med detta som förevändning byggde tyskarna servicestödjepunkter på Finlands område och med stöd av dessa förflyttade de före fortsättningskriget hela divisioner till Finland för en offensiv mot Sovjetunionen.

Operation Barbarossa (22 juni 1941)
Operation Barbarossa var Tysklands offensiv mot Sovjetunionen vars tre anfallsmål var Leningrad, Moskva samt Ukraina och Moldavien. Anfallet mot Leningrad övergick i en 900 dagar lång belägring.

Fortsättningskriget mellan Finland och Sovjetunionen (25 Juni 1941 – 19 Sept. 1944)

Transport av Engelbrechtdivisionen till Svir fronten norr om Leningrad (25 Juni – 12 Juli 1941)

När så Engelbrechtdivisionen lämnat svenskt territorium kom Krylbosmällen en vecka senare.

Krylbosmällen (19 juli 1941)

Belägringen av Leningrad (8 Sep. 1941 – 27 Jan. 1944)
Att inta Leningrad var en av de tre strategiska målen i Operation Barbarossa med tanke på stadens politiska och symboliska värde samt bas för den sovjetiska Östersjöflottan och dess stora industrikapacitet. 1939 stod staden för 11% av Sovjetunionens totala industriproduktion

Mina reflektioner:

Ammunitionen och drivmedlet var avsedd för Engelbrechtdivisionen och dess operationer vid Svirfronten som en förberedelse för att inta Leningrad. Både Sovjetunionen och England hade motiv för att störa denna operation. Men ett tjugotal ammunitionsvagnar var inte av avgörande betydelse för Operation Barbarossa som omfattade cirka fyra miljoner man.

Fältmarskalk Mannerheim ville inte att Leningrad skulle falla eftersom hans syfte var att kontrollera södra Finland och låta tyskarna föra sitt krig mot Sovjetunionen i norr. Så hade varit överenskommet med Tyskland. Skulle Leningrad fallit hade Mannerheim inte mycket att sätta emot och Finland blivit ett tyskt lydrike.

Det skulle ligga i syftets riktning att Mannerheim ville att de tyska trupperna i Finland skulle ha en defensiv och begränsad offensiv kapacitet och därmed skulle gilla att ammunitionstillförseln reglerades.

Inför risken att Sveriges tyskvänliga statsledning i kungahus och regering skulle gå Hitler tillhanda kan Mannerheim mycket väl kunnat besluta och tillstyrka ett attentat mot hemliga tyska vapen och ammunitionstransporter genom Sverige för att påminna Sverige om dess neutralitetsdeklaration.

Att den genomfördes av en engelsk och svensk officer visade de svenska tyskvänliga elementen inom politik och försvarsindustri att de löpte allvarliga risker avseende sina liv och sin egendom om de fortsatte sin kriminella verksamhet.

Min morfar i Falköping som handlade med Tyskland under kriget kände säkert till det mesta om tyska tågtransporter men han gick bort 1954 vid 65 års ålder och då var jag bara tre år så någon förstahandsinformation som Martin Munthe säger sig ha från den svenske officeren som deltog i attentatet har jag inte.
__________________
Senast redigerad av Utredaren 2017-03-20 kl. 17:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback