Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-13, 09:25
  #1
Avstängd
En sådan vacker ö med vackert namn, verkar av 70-80 talist fjollor kallas för Mallis. Först begrep jag inget, sen insåg jag att man avsåg Mallorca. Det värsta trots allt är dessa PK-iter på Aftonbladet som skriver "Mallis" i sina rubriker.

Är det tvunget att man har massa fjollenamn på resedestinationer? Är det PK?
2011-06-13, 09:35
  #2
Medlem
Svizzeras avatar
jag tror det inte har med PK att göra ett dugg utan för att folk är för "lata" att lära sig uttala Mallorca (Maljorka) på rätt sätt. Det är helt enkelt enklare att säga "malllis" istället. Kärt barn har många namn.

Vill för övrigt tillägga att jag själv aldrig säger "mallis"...
2011-06-13, 09:38
  #3
Medlem
reginaphalangees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredny
En sådan vacker ö med vackert namn, verkar av 70-80 talist fjollor kallas för Mallis. Först begrep jag inget, sen insåg jag att man avsåg Mallorca. Det värsta trots allt är dessa PK-iter på Aftonbladet som skriver "Mallis" i sina rubriker.

Är det tvunget att man har massa fjollenamn på resedestinationer? Är det PK?

Stockholmare. I Göteborg säger vi Mallorca (Maljorca.)
2011-06-13, 09:38
  #4
Avstängd
KattKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredny
En sådan vacker ö med vackert namn, verkar av 70-80 talist fjollor kallas för Mallis. Först begrep jag inget, sen insåg jag att man avsåg Mallorca. Det värsta trots allt är dessa PK-iter på Aftonbladet som skriver "Mallis" i sina rubriker.

Är det tvunget att man har massa fjollenamn på resedestinationer? Är det PK?

Det är givetvis inte tvunget, men eftersom dom flesta väljer att använda detta namn så är det naturligt.
Har du inte hört talas om detta tidigare? Hur gammal är du?
2011-06-13, 09:46
  #5
Medlem
RightInTwos avatar
Förstår inte hur det skulle vara PK att säga Mallis istället för Mallorca..?
Men som sagt, tror det är vanligast att säga Mallis i Stockholmsområdet. Aldrig hört någon från Norrland, Skåne, Skaraborg eller Göteborgsområdet säga något annat än Mallorca (Maljorca).
2011-06-13, 09:51
  #6
Avstängd
Merewenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
jag tror det inte har med PK att göra ett dugg utan för att folk är för "lata" att lära sig uttala Mallorca (Maljorka) på rätt sätt. Det är helt enkelt enklare att säga "malllis" istället. Kärt barn har många namn.

Vill för övrigt tillägga att jag själv aldrig säger "mallis"...

Man uttalar inte något l i Mallorca.
Två l uttalas som j i spanskan.
2011-06-13, 09:54
  #7
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merewena
Man uttalar inte något l i Mallorca.
Två l uttalas som j i spanskan.
Inte i äkta, officiell (skrivbords-) spanska. Då är det faktiskt "lj" som gäller.
2011-06-13, 09:54
  #8
Avstängd
Ja, jag tänkte det också. Man får allt större allergi mot stockholmare för var dag. Konstigare folk får man leta efter i världen.

Mallorca (Majorca) är det det korrekta namnet och uttalet. Sluta gör allt till en pinsam dokusåpa från något "trendigt" kaffelatteställe på Stureplan.
2011-06-13, 09:54
  #9
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merewena
Man uttalar inte något l i Mallorca.
Två l uttalas som j i spanskan.

det beror på vilken dialekt du talar. men du har rätt i att man i dagens spanien oftare hör "majorka" än "maljorka".
2011-06-13, 09:55
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merewena
Man uttalar inte något l i Mallorca.
Två l uttalas som j i spanskan.

Det är det rätta uttalet ja. "Majorca"
2011-06-13, 09:59
  #11
Avstängd
Merewenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredny
Ja, jag tänkte det också. Man får allt större allergi mot stockholmare för var dag. Konstigare folk får man leta efter i världen.

Mallorca (Majorca) är det det korrekta namnet och uttalet. Sluta gör allt till en pinsam dokusåpa från något "trendigt" kaffelatteställe på Stureplan.

Jag är Stockholmare och jag vet då hur man uttalar Mallorca
Jag stör mig varje gång någon svensk uttalar det som Maljorca *rysningar*
2011-06-13, 10:00
  #12
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merewena
Jag är Stockholmare och jag vet då hur man uttalar Mallorca
Jag stör mig varje gång någon svensk uttalar det som Maljorca *rysningar*
Och vad är så fel med standardspanska?
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1571771

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback