Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-12, 09:32
  #1
Medlem
Analyzatorns avatar
Om det är ett så kallat vacuum (stort undertryck) i rymden vad är det som håller detta vacuum?
eller finns det bara där?

Det sägs ju att det inte skall finnas något slut på universum så kan det ju inte finnas någon "materia/material" i slutet på universum som håller detta vacuum.


Om universum är ett så kallat väldigt stort rum, med någon sorts avgränsande yta runtomkring,

Borde inte då den naturliga följden vara om "den avgränsande ytan" går sönder att tryckskillnaden utjämnas. skulle detta fenomen kunna vara tex, ett svart Hål som suger åt sig allting.
__________________
Senast redigerad av Analyzatorn 2011-06-12 kl. 09:36.
Citera
2011-06-12, 10:02
  #2
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Vacuum är ju bara en avsaknad av materia, vanligen gaser. Det är inget som 'håller vacuum' i universum utan det är ansamlingar av gasformig materia runt föremål som har en gravitationsfält som överbryggar de aktuella gasernas 'vilja att smita undan' (utjämna sig med gaserna som faktiskt finns i vacuumet). Detta ger ett atmosfäriskt tryck runt planeten.

Du kan se gasmolekylerna runt en planet som enskilda månar om du vill. För litet gravitationsfält och de glider iväg ut mellan himlakropparna i det aktuella solsystemet. Lagom starkt och de stannar kvar.
Citera
2011-06-12, 12:04
  #3
Medlem
Rebelxs avatar
"Vacuum" i rymden är inte perfekt, finns fortfarande lite väteatomer, dock så behöver objekt som passerar inte oroa sig över friktion direkt.

Ett perfekt vakum existerar inte så vitt jag förstått, men vakuum betyder iaf avsaknad av materia om jag minns rätt.
Citera
2011-06-12, 12:20
  #4
Medlem
hannes156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
"Vacuum" i rymden är inte perfekt, finns fortfarande lite väteatomer, dock så behöver objekt som passerar inte oroa sig över friktion direkt.

Ett perfekt vakum existerar inte så vitt jag förstått, men vakuum betyder iaf avsaknad av materia om jag minns rätt.
Det är rätt det du säger. Om man försöker uppnå perfekt vakuum kommer förhållaren alltid att fyllas på med nollpunktsstrålning och gravitoner. Det är helt omöjligt med andra ord. '

OnT.
Vakuum hålls utanför i detta fall jorden då vårt ozonlager används som "sköld" som endast kan kan absorbera och inta martera som ljus, värme och energi, man kan inte absorbera ingenting.
Citera
2011-08-15, 08:31
  #5
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
"Vacuum" i rymden är inte perfekt, finns fortfarande lite väteatomer, dock så behöver objekt som passerar inte oroa sig över friktion direkt.

Ett perfekt vakum existerar inte så vitt jag förstått, men vakuum betyder iaf avsaknad av materia om jag minns rätt.


Vacuum är ett jävla helvete att tänka ut.
Som du skrev så existerar så vitt jag vet inte perfekt vacuum.

Ett dåligt exempel på totalt vacuum eftersom definitionen av totalt vacuum är bl.a. avsaknad av massa är detta,

Eld om man befinner sig mitt i en låga av eld och är totalt omgiven av eld,
så är det nog det närmaste man kan komma totalt vacuum.


En annan intressant tanke som slog mig var att universums expansion respektive kontraktion
kan bero på skilnader i universums "imperfekta vacuum".
Bara en teori alltså.

Som sagt vacuum är ett jävla helvete som jag gärna diskuterar om,
och jag läser gärna andras åsikter om vacuum i universum.
__________________
Senast redigerad av Bertil85 2011-08-15 kl. 08:42.
Citera
2011-08-15, 09:18
  #6
Avstängd
Smeknamn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Eld om man befinner sig mitt i en låga av eld och är totalt omgiven av eld,
så är det nog det närmaste man kan komma totalt vacuum.

Hur tänker du då? Det är ju ganska långt ifrån ett vakuum! Fyllt med gaser.
Citera
2011-08-15, 09:24
  #7
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeknamn1
Hur tänker du då? Det är ju ganska långt ifrån ett vakuum! Fyllt med gaser.



En fråga till dig då är inte eld en förbränning av gaser?
Alltså, existerar det gaser i elden nej skulle jag tro.

Jag vet att det är ett dåligt exempel som jag gav.
Kom på den ideén som litet barn och den tanken dök bara upp.
__________________
Senast redigerad av Bertil85 2011-08-15 kl. 09:28.
Citera
2011-08-15, 11:46
  #8
Avstängd
Smeknamn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
En fråga till dig då är inte eld en förbränning av gaser?
Alltså, existerar det gaser i elden nej skulle jag tro.

Jag vet att det är ett dåligt exempel som jag gav.
Kom på den ideén som litet barn och den tanken dök bara upp.

Direkt saxat ifrån wiki: "Eld är det fenomen som uppstår när en gas genomgår en koncentrationsstyrd, exoterm, kemisk reaktion som inbegriper oxidation (förbränning) av ett brännbart ämne, i tekniska sammanhang benämnt bränsle."

Så att säga att det är gaser i en eld är helt korrekt!
Citera
2011-08-15, 13:35
  #9
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeknamn1
Direkt saxat ifrån wiki: "Eld är det fenomen som uppstår när en gas genomgår en koncentrationsstyrd, exoterm, kemisk reaktion som inbegriper oxidation (förbränning) av ett brännbart ämne, i tekniska sammanhang benämnt bränsle."

Så att säga att det är gaser i en eld är helt korrekt!



Men nu är det ju så att eld inte är gas. Utan eld.
Dock måste det enligt jordliga lagar antända något.
Människan och knappt jag vet vad eld är men jag har vetat exakt vad eld är en gång i tiden.
Citera
2011-08-15, 13:47
  #10
Avstängd
Smeknamn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Men nu är det ju så att eld inte är gas. Utan eld.
Dock måste det enligt jordliga lagar antända något.
Människan och knappt jag vet vad eld är men jag har vetat exakt vad eld är en gång i tiden.

Eld är inte ett aggretionstillstånd, och vi vet mycket väl vad eld är för någonting! Det är en process som händer gas. Som att fasta objekt inte kan koka så betyder inte det heller att "koka" är ett aggretionstillstånd. Och bara för att någonting brinner så betyder inte det att allt bränsle brinner upp på en gång! Tex, om du eldar med en tändsticka på ett metallobjekt så blir det svart där på. Det kommer ifrån tändstickan då kolpartiklar följer med gasen.
Citera
2011-08-15, 13:48
  #11
Medlem
KimNeilJungs avatar
Nu blev nog den här tråden mer lämpad för FMT.

//mod
Citera
2011-08-15, 13:53
  #12
Medlem
"Eld" i den normala benämningen brukar förutsätta bränsle, syre och värme. Ta bort ett och du släcker elden.

Inom astronomin och fysiken i allmänhet finns det många sätt att skapa en gnista som i större sammanhang kan upplevas som brinnande. Exempelvis genom elektrisk kortslutning, fusion etc..

De flesta fysiska experiment brukar utgå från att miljön är vakuum och friktionslöst, nästan som i rymden alltså.

Eftersom vakuum i rymden (nästan) består av tomrum så behöver det inte finnas någon motkraft till det som håller det på plats, tvärtom så är det saker som finns som behöver hållas på plats med någon kraft.
Jordens gravitation är det som håller vår trycksatta atmosfär från att sugas ut i rymden och spädas ut till "ingenting". Endast i en miljö med tryck måste vakuum avgränsas med motkrafter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback