2011-06-12, 08:16
Medlem
Tjenare
Jag har nyligen fått i present ett objektiv som jag tycker är trevligt. Men jag har märkt att smuts och skit har kommit på filtret och under filtret. Vilket jag förstås undrar hur det kan vara möjligt. Jag vill veta tips från er om hur ni gör för att hålla era kameror/tillbehör och objektiv rena.
Citera
2011-06-12, 09:03
Medlem
dr_loves avatar
Bästa tipset: Lägg det i en plastpåse och se till att påsen blir helt tillförsluten. Glöm sedan bort objektivet.

Näst bästa tipset: UV-Filter, motljuskydd, undvik väldigt dammiga och skitiga platser. Byt aldrig objektiv i bilen. Nu utgår jag från att du redan har ett UV-filter på objektivet.

Ta av filtret, gör rent objektivet med en mjuk pensel(Ren, ingen målarfärg på den alltså), se till så att allt damm är borta.
Gnid in filtret i Grönsåpa och skölj av det med helt vanligt vatten(INGEN GRÖNSÅPA ELLER ANNAT SKIT PÅ SJÄLVA OBJEKTIVET). Låt det torka och sätt sedan på det försiktigt efter att du dammat av objektivet.
Ta aldrig på glaset med dina fingrar, fettfläckar är inte roliga saker att försöka få bort...
Ha en liten mjuk borste eller pensel med dig när du är ute, och borsta av dammet med jämna mellanrum.

Trots allt detta så kommer du ändå få damm i både huset och objektivet. Förbannat tråkigt, ja visst, men du kan iallafall försöka trösta dig med att du antaligen inte kommer att märka av det där dammet i bilderna du tar. Dom flesta dammkorn på sensorn brukar man bara se runt f/16 och uppåt.
Citera
2011-06-12, 09:44
Medlem
Cliffaks avatar
Nu minns jag inte var jag såg det men det finns någon sida där man visar bilder som inte ser helt tokiga ut (förutom några ton flare), sedan visar det sig att objektivets frontlins är totalspräckt.

Det ska till väldigt mycket skit på frontlinsen för att det ska synas på bilderna. Lämna in huset på rengöring hos tillverkaren någon gång per år så håller sig sensorn också tillräckligt ren.

Själv tänker jag aldrig på att utrustningen kan bli skitig, jag tänker på bilderna i stället.
Citera
2011-06-13, 15:41
Medlem
Skaffa ett ordentligt rengöringsset och gör rent när det blir smutsigt. Finns fina vätskor och grejer som kan användas. På filtret kan du köra med en vanlig putsduk och du inte köpt ett värstingfilter då skulle jag vara försiktig med det med. Damm är lättare att få bort än repor
Citera
2011-06-14, 12:27
Medlem
503s avatar
Det verkar råda någon form av missuppfattning här om att objektiv går sönder av lite damm.
/En som aldrig rengör sina grejer
Citera
2011-06-14, 15:51
Medlem
dr_loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Det verkar råda någon form av missuppfattning här om att objektiv går sönder av lite damm.
/En som aldrig rengör sina grejer

Att det går sönder av lite damm är det nog ingen som tror, men att det är enormt störande är det många som vet Om det är något som tar skada av damm på glaset så är det psyket

Sensorn däremot kan vara bra att hålla ren.
Citera
2011-06-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Tjenare
Jag har nyligen fått i present ett objektiv som jag tycker är trevligt. Men jag har märkt att smuts och skit har kommit på filtret och under filtret. Vilket jag förstås undrar hur det kan vara möjligt. Jag vill veta tips från er om hur ni gör för att hålla era kameror/tillbehör och objektiv rena.

Använd blåsbälg och köp ett märkesrengörningskit. För utsidan av objektivet använder jag en sorts slemmig boll (finns på tekinkmagasinet) som jag rullar över ytan och all skit fastnar. Kommer dock inte på namnet på den grejen. Har man fettfläckar på filtret kan man använda en läderputsduck. Mycket effektivt. Sen skulle jag inte fokusera alltför mycket på rengörning. Har rest till Indien, Ägyptien osv under flera år och aldrig haft problem med smuts som orsakat problem på vare sig sensor eller lins.
Citera
2011-06-15, 00:40
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr_love
Att det går sönder av lite damm är det nog ingen som tror, men att det är enormt störande är det många som vet Om det är något som tar skada av damm på glaset så är det psyket

Sensorn däremot kan vara bra att hålla ren.

Sensorn, ja.
Övrigt...spelar inte så förbaskat stor roll. Det ska vara enorma mängder skit i sådana fall.
Tvivlar på att det är så många som "vet" detta, eftersom det helt enkelt inte stämmer.
Så pass nojig behöver man inte vara, grejerna är inte gjorda för att användas i sterila miljöer.
Citera
2011-06-15, 08:44
Medlem
dr_loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Sensorn, ja.
Övrigt...spelar inte så förbaskat stor roll. Det ska vara enorma mängder skit i sådana fall.
Tvivlar på att det är så många som "vet" detta, eftersom det helt enkelt inte stämmer.
Så pass nojig behöver man inte vara, grejerna är inte gjorda för att användas i sterila miljöer.

Nu blev det nog ett litet missförstånd här tror jag. Det jag menade var att dom flesta vet att varken objektivet eller bilden tar stryk av lite damm på glaset, men att det kan vara väldigt irriterande.
Har sett flera bilder som tagits med objektiv vars glas har varit både repade och helt sönderslagna utan att man märker någon skillnad, så lite damm kommer inte att påverka bilden alls!

Men sen kan det som sagt vara irriterande och då är det i dom flesta fall bara att ta en mjuk pensel eller borste och pensla/borsta bort dammet.
Citera
2011-06-30, 09:27
Medlem
Det var länge sedan jag kollade tråden som jag hade skapat. Jag har Uv filter och köpt två extra dukar.
Han i affären sa att som ni att det är inte jättefarligt att få lite smuts på gluggen..jag är väl bara väldigt nåjig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in