Jag vet inte om detta är ett problem eller om det är normalt, så är ju bäst att fråga andra basspelare.
Är det okej att vänsterhanden nuddar den undre strängen när man spelar? När handen åker fram och tillbaka på spelbrädan så har jag alltid kört så. Det ger ju visserligen ett gnissel, men har kört så sedan jag plockade upp basen. Nu är det inte mitt på strängen jag nuddar, utan snarare den undre delen av den.
Tycker det är riktigt jobbigt och ännu svårare att liksom lyfta upp handen från den strängen eftersom den har alltid agerat stöd åt mig och ger en stabilare och snabbare spelstil.
Handen blir så vek utan det där lilla stödet och jag känner att jag får sträcka mig ännu mer i armen för att kunna nå allting.
Är detta en ful ovana man bör träna bort eller gör de flesta så?
Senast redigerad av Glumurphonel 2011-06-11 kl. 21:39.
Du har en slapp hållning vilket de flesta musiker får efter en tid, själv lägger jag händerna och spelar med "fingeravtrycken" på min sax, när jag egentligen ska använda enbart fingertopparna för att kunna röra mig så smidigt som möjligt över instrumentet.
Stör du dig på det och tycker att det segar ned dig så råder jag dig att öva på en bättre hållning
skumt, när jag lirar försöker jag att undvika onödig kontakt med strängarna då det oftast skapar skumma missljud, men visserligen så är oftast det som känns bäst som är bäst!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!