Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-23, 13:07
  #997
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Britpop
Jag har lyssnat på TFK sedan ca. avsnitt 5 på vad som då kallades säsong 1 och sedan dess har podden har sedan dess varit en fast punkt och lite av en höjdpunkt i mina dystra veckor. Det har varit en timme där man bara kunnat ligga i sängen och lyssna igenom ett avsnitt. Det har varit höga toppar och djupa dalar men tycker aldrig att de har tappat det så mycket eller under en längre tid så att det någonsin blivit dåligt. Nu med det nya, appen och betalningsspärren som ska komma, så har jag börjat se podden i ett nytt ljus. Sedan de kom ut med nyheten så har jag mer och mer börjat tänka efter vad det är de egentligen säger och vad innehållet är, och det är egentligen helt värdelöst. Med det sagt så menar jag inte att podden suger utan mer att det de gör tamigfasen inte kan finnas mycket förjobb osv allt.

Jag förstår att det tar tid att klippa podden, och att ljudeffekterna bidrar till det roliga, men att det ska finnas content för att kunna ta betalt för det tycker jag inte. Jag vet inte vart jag vill komma med det här inlägget egentligen, mest bara skriva av mig antar jag. Det känns tråkigt att överge podden men grabbar, it's been a fun one!
Tycker du lyfter lite samma tankar som jag har. Har uppskattat podden, men när man tänker efter är den inte speciellt bildande, utan snarare stenkorkad. Nu har de väl å andra sidan aldrig gjort anspråk på att podden ska vara bildande eller smart på något sätt. Men det skulle mentalt ta emot att betala en explicit prislapp för podden i.o.m. det lågkvalitativa innehållet. Jag menar, kan man inte göra något bättre med sin tid än att betala för att bl.a. höra hur de på ett klumpigt sätt hackar på Mathies dåliga filmsmak, eller deras korkade teorier om hur man skulle kunna leva på en öde ö genom att äta sin egen sperma.

Blir också cringe när de pratar om hur de har startat företag kring Tack För Kaffet och ska leva på det. I bakvattnet till deras bok känns det inte omöjligt att ännu mer korkat swag och produkter kommer släppas.

Tycker podden har varit ett roligt inslag i min vardag, men jag tänker inte betala för privilegiet att konsumera produkten Tack För Kaffet-podden.
Citera
2016-05-23, 22:26
  #998
Medlem
Känns ganska lagom att de lägger ner nu.. har tröttnat ändå
Citera
2016-05-24, 09:28
  #999
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av untribium
Känns ganska lagom att de lägger ner nu.. har tröttnat ändå

Du menar OM dom lägger ner?
Citera
2016-05-24, 10:40
  #1000
Medlem
frantiks avatar
Håller med. Hela premium grejen har svärtat ner känslan i podden. Det är inget roligt längre.
Deras ödmjukhet är helt borta.
Charmen är helt död.

Nu lyssnar jag bara för att. Men det är inte samma glädje.
Sjukt trist detta, då denna podd var den roligaste som fanns.
Nu blir jag nästan provocerad av dom.

Dom har begått fruktansvärda snedsteg marknadsföringsmässigt. Deras attiyd och douchighet har överskuggat deras podd.


Dom skulle aldrig ha vunnit årets humor.
Citera
2016-05-24, 11:47
  #1001
Medlem
Britpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Håller med. Hela premium grejen har svärtat ner känslan i podden. Det är inget roligt längre.
Deras ödmjukhet är helt borta.
Charmen är helt död.

Nu lyssnar jag bara för att. Men det är inte samma glädje.
Sjukt trist detta, då denna podd var den roligaste som fanns.
Nu blir jag nästan provocerad av dom.

Dom har begått fruktansvärda snedsteg marknadsföringsmässigt. Deras attiyd och douchighet har överskuggat deras podd.


Dom skulle aldrig ha vunnit årets humor.

Det fetade, det r precis så jag känner jag med. Nu efter "nyheten" så har jag börjat lyssna på podden med andra öron, mer skepsis, och jag blir också på något vänster provocerad. Sen kan det vara så att den provocerande känslan infinner sig just för att de är så sviniga och har noll självinsikt också. Speciellt Johan och Mathie.
Citera
2016-05-25, 18:14
  #1002
Medlem
Kasabianss avatar
Vad trevligt att Woolke verkar ha börjat träffa en flicka igen!
Citera
2016-05-26, 13:21
  #1003
Medlem
Haha stör mig så mycket på när de ska försvara sig, speciellt Mathie. Han trycker ur sig JORDENS plattityder med ett tonläge som säger "det här är jag först i världen med att säga och tycka". Uuuäääh de är så jävla korkade!

Som några skrivit lyssnar man mer kritiskt nu och det finns ju verkligen ingenting jag skulle vara beredd att betala för. Tyvärr grabbar, ni har verkligen gjort bort er.
Citera
2016-05-26, 14:22
  #1004
Medlem
Bemwindos avatar
En bättre lösning känns det som hade varit att varje nytt avsnitt släpps gratis till alla plattformar och vill man lyssna på dom gamla avsnitten måste man köpa deras app. Kanske blir något sånt i framtiden?
Citera
2016-05-26, 15:00
  #1005
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemwindo
En bättre lösning känns det som hade varit att varje nytt avsnitt släpps gratis till alla plattformar och vill man lyssna på dom gamla avsnitten måste man köpa deras app. Kanske blir något sånt i framtiden?

Det är ju en lösning som funkat för andra poddar, typ WTF. Dock är jag tveksam till att deras publik är stor nog, och att värdet på gamla poddar är tillräckligt. Om jag funnit podden idag hade jag inte varit speciellt sugen på att köpa backlogen, tror jag. Beror iofs på hur de prissätter den - en femtiolapp för lika många avsnitt.. Ja, kanske.

Problemet är, som påpekats av många, att det inte finns något egentligt värde i deras podd. Även om den är ovanligt välproducerad för denna typen av podd, och de kan vara roliga, så är innehållet inte värt att betala för om man tvingas. Själv började jag enbart lyssna för att jag bor utomlands och ville ha en ny svensk podd att lyssna på av nostalgiska skäl - att jag flyttade när jag var 18 gör också att jag känner igen mig lite i hur de uttrycker sig. Utöver det är det tre obildade och egentligen ganska ointressanta människor som snackar skit i en knapp timme.

Jag och flera andra har uttryckt att vi numer är mer kritiska till podden, och det finns fanken inget att betala för. Mensskämt i 30 minuter, fem minuters piss på Woolke (som är den skönaste).. Tja, jag klarar mig utan. Jag var med i podkassan och om de bad folk att fundera på att donera mer så de kan köra nya projekt hade jag nog gjort det. Jag gav bara en tjuga, men skulle kunna tänka mig att ge lite extra om de hade gått ut och sagt "nu vill vi göra X och Y, för det behöver vi fler donationer, och under tiden kommer vi släppa mer extramaterial för prenumeranter," ja då hade jag troligen gjort det.

Men att tvingas betala för det här, nej, det är jag absolut inte med på. De borde ha uppsökt någon som känner till konsumentbeteende innan de gav sig in på detta. Även detta hade jag, som doktorerar i just det, ställt upp på. Men så blev det inte, och nu har de gjort bort sig (inte för att de inte frågade just mig, såklart, utan för att de hade noll koll på hur folk fungerar). Blev ju pissad på i podden för att jag gav feedback på appen också, vilket helt ärligt var roligt, men också ett tecken på hur dåligt de tänkt igenom allt. De har ju fått backtracka rätt rejält nu.
Citera
2016-05-26, 20:25
  #1006
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Det är ju en lösning som funkat för andra poddar, typ WTF. Dock är jag tveksam till att deras publik är stor nog, och att värdet på gamla poddar är tillräckligt. Om jag funnit podden idag hade jag inte varit speciellt sugen på att köpa backlogen, tror jag. Beror iofs på hur de prissätter den - en femtiolapp för lika många avsnitt.. Ja, kanske.

Problemet är, som påpekats av många, att det inte finns något egentligt värde i deras podd. Även om den är ovanligt välproducerad för denna typen av podd, och de kan vara roliga, så är innehållet inte värt att betala för om man tvingas. Själv började jag enbart lyssna för att jag bor utomlands och ville ha en ny svensk podd att lyssna på av nostalgiska skäl - att jag flyttade när jag var 18 gör också att jag känner igen mig lite i hur de uttrycker sig. Utöver det är det tre obildade och egentligen ganska ointressanta människor som snackar skit i en knapp timme.

Jag och flera andra har uttryckt att vi numer är mer kritiska till podden, och det finns fanken inget att betala för. Mensskämt i 30 minuter, fem minuters piss på Woolke (som är den skönaste).. Tja, jag klarar mig utan. Jag var med i podkassan och om de bad folk att fundera på att donera mer så de kan köra nya projekt hade jag nog gjort det. Jag gav bara en tjuga, men skulle kunna tänka mig att ge lite extra om de hade gått ut och sagt "nu vill vi göra X och Y, för det behöver vi fler donationer, och under tiden kommer vi släppa mer extramaterial för prenumeranter," ja då hade jag troligen gjort det.

Men att tvingas betala för det här, nej, det är jag absolut inte med på. De borde ha uppsökt någon som känner till konsumentbeteende innan de gav sig in på detta. Även detta hade jag, som doktorerar i just det, ställt upp på. Men så blev det inte, och nu har de gjort bort sig (inte för att de inte frågade just mig, såklart, utan för att de hade noll koll på hur folk fungerar). Blev ju pissad på i podden för att jag gav feedback på appen också, vilket helt ärligt var roligt, men också ett tecken på hur dåligt de tänkt igenom allt. De har ju fått backtracka rätt rejält nu.
Som så många andra poddar gör är att dom ber om pengar om ett projekt ska kunna gå i mål. Folk blir genast rätt så givmilda om produkten är bra från början.
Jag precis som du var med i podkassan just för att jag tyckte dom förtjänade pengarna. Dom levererade en rolig produkt. Dom la ner tid och arbete på den. Och sist men inte minst var dom helt okända snubbar som kändes genuina och härliga. Jag tyckte dom skulle få en större plattform och utveckla podden med en liten slant från mig. Dom förtjänade verkligen det.
Ungefär som en artist man tycker om väldigt mycket som man känner att "fan jag ska köpa deras vinyl för att dom har levererat bra skit till mig dom förtjänar mina pengar".
Dom som snackar om att gratis är gott och att fildelning är rätt. Att artister/filmer måste följa efter (vilket den också gjort) tekniken och se vad den har att erbjuda.
Dom som fullkomligen pissade på Tidal (med all rätt) gör precis samma sak som Kanye och Jay-Z. En egen sämre produkt (appen) och en månadskostnad för ingenting.
Dom går emot allt här. På fel sätt.
Jag gillar att man hittar egna vägar, men denna väg är så fel.
Det känns som att Johan har tryckt hårt på detta, Mathie hakat på och Woolke liksom inte haft så mycket val i hans sinnesförvirrade tillstånd i det privata.
Fan dom skulle verkligen marknadsfört podkassan bättre.
Dom skulle gett fan i att pissa på lyssnarna så mycket.
Hoppas dom inser sitt misstag innan året är slut. Annars är dom dessvärre slut som podcast-fenomenet Tack för Kaffet.

Och slutligen. Ingen ny lyssnare kommer att börja lyssna på en humorpodd med okända snubbar som kostar pengar och som kräver en egen app. Flera gamla lyssnare kommer sluta lyssna pga detta.
Deras lyssnarantal kommer sjunka för att sedan stanna där.
Hade Alex&Sigge gjort det hade det aldrig gått för dom heller.
Knappt Ricky Gervais podcast är värt det.
Citera
2016-05-26, 22:28
  #1007
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Som så många andra poddar gör är att dom ber om pengar om ett projekt ska kunna gå i mål. Folk blir genast rätt så givmilda om produkten är bra från början.
Jag precis som du var med i podkassan just för att jag tyckte dom förtjänade pengarna. Dom levererade en rolig produkt. Dom la ner tid och arbete på den. Och sist men inte minst var dom helt okända snubbar som kändes genuina och härliga. Jag tyckte dom skulle få en större plattform och utveckla podden med en liten slant från mig. Dom förtjänade verkligen det.
Ungefär som en artist man tycker om väldigt mycket som man känner att "fan jag ska köpa deras vinyl för att dom har levererat bra skit till mig dom förtjänar mina pengar".
Dom som snackar om att gratis är gott och att fildelning är rätt. Att artister/filmer måste följa efter (vilket den också gjort) tekniken och se vad den har att erbjuda.
Dom som fullkomligen pissade på Tidal (med all rätt) gör precis samma sak som Kanye och Jay-Z. En egen sämre produkt (appen) och en månadskostnad för ingenting.
Dom går emot allt här. På fel sätt.
Jag gillar att man hittar egna vägar, men denna väg är så fel.
Jag resonerar på exakt samma sätt. Gick också med i poddkassan för att jag tyckte de förtjänade det, och hoppades att de skulle växa och få fler lyssnare. Jag delade deras glädje när de slog humorpoddar med mer kända personer i Daytonas årliga poddtävling.

Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Det känns som att Johan har tryckt hårt på detta, Mathie hakat på och Woolke liksom inte haft så mycket val i hans sinnesförvirrade tillstånd i det privata.
Teorin jag har är att det är Mathie som varit drivande, och att han lyckats sälja in det hos Johan. Det är Mathie som är/var arbetslös, bor i en tattarlya och verkar vara något misslyckad. Har han inte återkommande också sagt att hans mål är att kunna leva på podden?

Johan däremot reser mycket, har fräsch lya, är chef, är gift, etc. Han verkar ha sina livsbekymmer lösta. Sedan är det väl Mathie och Woolke som sköter all redigering, så jag tror inte Johan är extremt investerad i podden. Å andra sidan verkar Johan vara ganska kåt på pengar, så du kanske har en poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Fan dom skulle verkligen marknadsfört podkassan bättre.
Dom skulle gett fan i att pissa på lyssnarna så mycket.
Hoppas dom inser sitt misstag innan året är slut. Annars är dom dessvärre slut som podcast-fenomenet Tack för Kaffet.
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Blev ju pissad på i podden för att jag gav feedback på appen också, vilket helt ärligt var roligt, men också ett tecken på hur dåligt de tänkt igenom allt. De har ju fått backtracka rätt rejält nu.
De är arroganta och verkar nästan ha ett förakt mot sina lyssnare. Ta bara senast när de svarade på kritiken de fått om appen, då vred de sig av skratt medan de imiterade folk som kontaktat dem. Förr kändes de som en gräsrotspodd, som slog uppåt och växte organiskt med sina lyssnare. Men nu sitter de på någon pedistal och ser ner på sina lyssnare.

Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Och slutligen. Ingen ny lyssnare kommer att börja lyssna på en humorpodd med okända snubbar som kostar pengar och som kräver en egen app. Flera gamla lyssnare kommer sluta lyssna pga detta.
Deras lyssnarantal kommer sjunka för att sedan stanna där.
Hade Alex&Sigge gjort det hade det aldrig gått för dom heller.
Knappt Ricky Gervais podcast är värt det.
Toppen lär vara nu ja, och framöver kommer det bara dala neråt. Om de inte kan leva på premiumtjänsten nu, kommer de aldrig göra det. Som du säger blir tröskeln för hög och lyssnarupplevelsen för oattraktiv för att locka till sig nya lyssnare.
Citera
2016-05-26, 23:54
  #1008
Medlem
Jag känner mer så här att den här podden får mig att skratta. Jag blir inte smartare av den eller lär mig något men jag skrattar. Därför är dom värda att betala för.

Har ni skratta åt eller med dem så förtjänar de en slant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback