Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-10, 23:24
  #1
Medlem
Ola Schuberts avatar
Att Israel är ett tvivelaktigt val om man vill påskina att landet är västerländsk vad gäller demokrati, journalisters arbetsmöjligheter och mänskliga rättigheter, står klart för de flesta. Men för många råder det ingen tviviel om att Israel är en mycket framgångsrik ekonomisk makt. Inte minst Israelerna själva utmålar sig mer än gärna som högteknologiska, en makt världen inte kan klara sig utan.

Så låt oss då, förutsättningslöst undersöka Israels ekonomiska styrka och svagheter så att vi kan bedöma om världen skulle kunna klara sig utan Israel, som specifik judisk stat.

För att diskussionen inte skall mynna ut i en massa antisemistiskt dravel så tycker jag att vi håller oss till Word Economic forums "The Global competitiveness report 2010-2011". Å andra sidan så skall vi inte heller fördjupa oss i ekonomiska spetsfundigheter och termer, för det finns det redan ett forum för här på Flashback. Diskussionen bör alltså handla om vilka utrikespolitiska konsekvenser Israels konkurrensmässiga fördelar och nackdelar har.

I mitt huvudinlägg så tänker jag jämföra Israel och Sverige. Två helt olika nationer, men båda två gör anspråk på att vara högteknologiska. Sedan kommer jag att räkna upp möjliga utrikespolitiska konsekvenser av Israels styrkor och svagheter i relation till Sverige, Ni kommer snabbt att upptäcka att Sverige, utan några problem kan representera hela västvärlden vad gäller konkurrensstyrka.

Först en länk till rapporten:

http://www3.weforum.org/docs/WEF_Glo...rt_2010-11.pdf

Använd funktionen miniatyrbilder för att snabbt bläddra i rapporten. Det finns en specifik del som tar upp olika länders konkurrenskraft. Så nu har ni alltså tagit er till avsnittet om Israel, och kanske öppnat vsnittet om Sverige i ett parallellt fönster. det som nu möter er är en ganska bra upplagd översikt. Jag börjar att gå igenom den, för båda länderna(Jag förkortar Israel med "I" och Sverige med "S",(siffrorna verkar vara tagna ifrån 2009, ev. in på 2010):

Befolkning, miljoner: I: 7,2 S:9,2
BNP, miljarder US dollar: 194,8 S: 405,4
BNP/capita US dollar I: 26797 S: 43986
Naturligtvis så har ingen av länderna någon stor andel av världens totala BNP

BNP tillväxt per capita i jämförelse med andra avancerade ekonomier 1980-2009:
I: Lägre än genomsnittet
S: Ungefär genomsnittet
Efter som båda länderna räknas, (pga deras BNP/capita) som inovationsdrivna ekonomier så behöver vi inte bekymra oss över de olika betoningarna som kan ligga i olika utvecklingstadier. Det finns en mycket bra figur som visar hur länderna ligger till i jämförelse med snittet av de andra inovativa ekonomierna. En snabb blick på denna, och man ser omedelbart styrkor och svagheter, (med reservation för felöversättningar ifrån engelskan):
I: Har inovation som främsta styrka och infrastruktur och institutioner som största svagheten. Dessutom kan högre utbildning och träning förbättras liksom varumarknadens effektivitet och öppenheten för tekniska nyheter. Finansmarknaden är något mer utvecklad än genomsnittet.

S: Är mycket starkt vad gäller institutioner och inovation. Lika så är S mycket starkt när det gäller affärslivets sofistikering och öppenhet för teknologiska nyheter. Högre utbildning och företagsklimat är också styrkor. Medan lägre utbildning arbetsmarknades felxibilitet är områden där både S och I har svårigheter med. Finansmarknaden är lika bra utbyggd i båda länderna.

Så nu har vi den översiktliga bilden klar för oss. Hur ligger då länderna till i rankningen vad gäller konkurrenskraft:

I: Plats 24, (jag har i andra inlägg varit för snäll och angivit plats 22)
S: Plats 2, (efter ettan Schweiz)

Allt det här märks givetvis på poängsättningen vad gäller olika områden och även när man går in på detaljer. Men jag skall inte trötta er med detta. Istället så går vi direkt på de båda ländernas paradgren: Inovation:

Inovation är också grupperad tillsammans med hur sofistikerat affärslivet är:
Totalpoäng vad gäller båda sofistikering och inovation I:5,0 S:5,7.
Plats i konkurrensrankingen I: 11 S:3

Splittar man på sofistikeringen och inovationen så får man
Totalpoäng Sofistikering: I: 4,8 och plats 26, S: 5,2 och plats 2
Totalpoäng Inovation: I: 5,3 och plats 6, S: 5,5 och plats 5

Så ser man på inovation, i ett fruktansvärt smalt perspektiv så ligger det någon ting i att Israel är inovativt. Men då ser man verkligen saker ur ett tunnelseende. Det skall till betydligt mer om världen inte skall kunna klara sig utan en ekonomi. Jag kommer att återkomma till detta. Men först så skall vi bara se översiktligt vad affärs sofistikeringen innehåller och gå in i mer detaljerat vilka delkomponenter som inovation innehåller.

Business sophistication mäter en mängd saker bl.a. underleverantörernas kvalite,produktionsprocesses och villigheten att deligera makt, samt en hel del saker som jag inte är 100 på vad de innebär. Hur som helst så levererar I:s underleverantörer hyffsad kvalite, p:21, medan S:s underleverantörer leverar utmärkt kvalite, p :5. I:s produktionsprocess är hyffsat avancerad P:22, S:s produktionsprocess är utmärkt p:4. Sverige slår Israel på alla punkter, även den drös jag inte räknat upp här. Nu är det viktigt att komma ihåg att vi bara diskuterat två av tolv ekonomiska pelare, väldigt översiktligt. Men jag är ändå tvungen att nu granska den tolfte pelaren Inovation:

Att Sverige klår Israel, översiktligt, även i deras egen paradgren, har vi redan konstaterat. Men finns det något delområde där Israel klår Sverige? Ja, det finns faktiskt två områden:

Kvalite på vetenskapliga institutioner och Antal patent per miljon invånare.
I: kvalite på.... plats 1, S: plats 5
I: Antal p.... Plats 4, S: plats 8

Vad gäller övriga delområden så är Sverige starkare, även fast Israel inte är lägre än plats 20 på någon utav dem, (jag tar det på engelska så jag inte missuppfattar något):
Capacity for innnovations I: 7, S:3, Company spending on R&D. I11, S: 1, University-industry collaboration in R&D, I 14, S: 5, Gov´t procurement of advanced tech products, I:20, S:13, Availability of scientists and engineers, I: 17, S: 3

Åter igen: Det finns tolv pelare i rapporten, vi har enbart gått igenom två utav dem, översiktligt. Som ni förstår så ligger Sverige bra mycket bättre till än Israel. Andra platsen kontra plats 24 säger det mesta. Men folk ljuger inte när de säger att Israel är en inovatív ekonomi. De bara underlåter att berätta att detta stämmer endast ur ett extremt smalt perpektiv i synen på samhället, ekonomin, konkurrenskraften och inovation med allt vad som egentligen hänger samman med den. Vilket inte hindrar att Israel har växt t.o.m något snabbare än Sverige det senaste kvartalet, jämfört med samma period förra året, 6,8 procent, kontra 6,5 procent, (om jag inte missminner mig). Men sett över tid så har Israel utvecklats långsamare än andra utvecklade ekonomier, som jag nämnde i början.

Men om nu extremsionister hänvisar till Israels tekniska sofistikering, så vet ni nu att detta bara är en mycket liten del av ekonomisk konkurrenskraft. Och att Israels styrkor enbart gäller några områden inom inovation, (när man jämför med Sverige). Ekonomi hänger samman med resten av samhället och där ligger Israel sämre till. Och samhället befinner sig i en geopolitisk situation och där ligger Israel riktigt risigt till. Så tvingas man lägga ca 15% av BNP på försvaret, medan Sverige lägger mindre än en procent. Vad Israelerna lägger ner på säkerhetsapparaten törs jag inte ens tänka på. Dock en sista titt på rapporten. För Israeliska företag tvingas punga ut med massor av pengar vad gäller terrorism och brottslighet p:105, resp. P: 44 Organiserad brottslighet ser det ännu värre ut med: p:57 Jämför detta med Sveriges P 30, 27 och 9. Polisen verkar inte heller vara någon höjdare i Israel, inte ens för företagare: Hur man kan lita på polisen: P 78, att jämför med Sveriges P 14. Statlig byråkrati anser företagarna i Israel vara det största hindret för att göra affärer. I Sverige så är stelbenta arbetsmarknadslagar det största hindret enlig företagarna.

Så är då Israel så överlägset resten av världen? Kan de verkligen besegra USA om det skulle behövas, som ibland de riktigt fanatiska extremsionisterna brukar hävda, (USA ligger på fjärde plats vad gäller konkurrenskraft och är, än så länge, världen största ekonomi, och givetvis världen största militärmakt)?.

Skall vi bli rädda när extremsionisterna hotar världen med "fruktansvärda konsekvenser" om vi inte följer Israels vilja?

Hur hårt tror ni vi skulle bli drabbade om man införde en handelsbojkott emot Israel?

Jämför gärna med andra länder och kom också med andra infallsvinklar. Men håller er till topics, tack!
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2011-06-10 kl. 23:41.
Citera
2011-06-10, 23:32
  #2
Medlem
EuRRRopas avatar
Haha västerländsk land. Skulle vilja se hur Israel skulle klara sig utan alla VÄSTERLÄNDSKA bidrag.
Citera
2011-06-10, 23:37
  #3
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EuRRRopa
Haha västerländsk land. Skulle vilja se hur Israel skulle klara sig utan alla VÄSTERLÄNDSKA bidrag.

Jo, men så förskräckligt stor andel av deras BNP kan det väl inte vara?

Å´andra sidan så kanske både israelvänliga företagare i USA och regeringen stöttar den Israeliska exporten? Israels andel av svensk, (varu, eller total?) import uppgår endast till 0,1 procent, så ifrån oss så får det i alla fall inget stöd vad gäller export.
Citera
2011-06-10, 23:46
  #4
Medlem
magicalmats avatar
Skall vi bli rädda när extremsionisterna hotar världen med "fruktansvärda konsekvenser" om vi inte följer Israels vilja?

Hur hårt tror ni vi skulle bli drabbade om man införde en handelsbojkott emot Israel?

Jämför gärna med andra länder och kom också med andra infallsvinklar. Men håller er till topics, tack!

Lång text. Sunkig topic.

1. nej

2. Inte värre än t.ex. en Nya zeeländsk. Men varför skulle vi?

Vill du verkligen jämföra ett kladdigt medelhavsland med konungariket?

Judarna drabbas just nu av samma dilemma som korsfararna, med sommar åtta månader om året är det sjukt svårt att få proletariatet att komma till fabriken. Ge dom några årtionden till och deras BNP kommer att vara i klass med omgivningens.
Citera
2011-06-10, 23:47
  #5
Medlem
Pingisbyxors avatar
Snälla, hade Somalia fått det ekonomiska stöd Väst ger Israel, hade landet haft ett eget rymdprogram.
Citera
2011-06-10, 23:48
  #6
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EuRRRopa
Haha västerländsk land. Skulle vilja se hur Israel skulle klara sig utan alla VÄSTERLÄNDSKA bidrag.

..borde det inte vara den Amerikanska bidragen , både ekonomiska och politisk back-up ? Nej mina vänner, Israel är ett arabland. Punkt slut.
Citera
2011-06-10, 23:49
  #7
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingisbyxor
Snälla, hade Somalia fått det ekonomiska stöd Väst ger Israel, hade landet haft ett eget rymdprogram.

iof. så har man väl skjutit upp en egen satellit för ett antal år sedan. Sverige har å andra sidan utvecklat microsateliter som kan skjutas upp billigt!
Citera
2011-06-11, 00:00
  #8
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
..borde det inte vara den Amerikanska bidragen , både ekonomiska och politisk back-up ? Nej mina vänner, Israel är ett arabland. Punkt slut.

Förenade arabemiratet ligger på plats 25, Qatar plats 17, Saudiarabien plats 21, Tunisien 32, Iran 69, (första året de är med), Egyptien 81, Libanon 92, Syrien 97, Libyen 100.

Detta var ju innan jasmirevolutionerna. Kortsiktligt så kan vissa länder droppa ner ganska mycket, men i längden så tror jag att demokratirevolterna kommer att gynna arabländerna.
Citera
2011-06-11, 00:22
  #9
Medlem
EuRRRopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
..borde det inte vara den Amerikanska bidragen , både ekonomiska och politisk back-up ? Nej mina vänner, Israel är ett arabland. Punkt slut.
Amerika räknas som ett västerländskt land om du inte visste det. Sen pröjsar även EU en hel del. Tror du seriöst att judarna arbetar likt européerna för sina pengar?
Citera
2011-06-11, 12:25
  #10
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
iof. så har man väl skjutit upp en egen satellit för ett antal år sedan. Sverige har å andra sidan utvecklat microsateliter som kan skjutas upp billigt!

Inte Somalia väl?

Kan någon precisera de västerländska bidragen till Israel, ungefärliga belopp mm.
Är det frågan om privata donationer så är det knappast något någon kan göra åt saken.
En droppe i havet mot alla pengar som skickas från andra invandrare till respektive hemländer.
__________________
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2011-06-11 kl. 12:29.
Citera
2011-06-11, 13:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Inte Somalia väl?

Kan någon precisera de västerländska bidragen till Israel, ungefärliga belopp mm.
Är det frågan om privata donationer så är det knappast något någon kan göra åt saken.
En droppe i havet mot alla pengar som skickas från andra invandrare till respektive hemländer.
En siffra som brukar anges är runt 3 miljarder per år och en del av dessa måste Israel köpa amerikanska vapen för.
Citera
2011-06-11, 14:04
  #12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
En siffra som brukar anges är runt 3 miljarder per år och en del av dessa måste Israel köpa amerikanska vapen för.

Om det är frågan om US dollar , vilket jag förmodar, så är tre miljarder dollar inte så mycket i relation till Israeles BNP som ligger på 194,8.Lite mer än fem procent av BNP. Men man kan ändå säga att USA står för ca en tredjedel av Israels försvarsbudget. Om man jämför med svenska förhållanden så skulle motsvarande ekonomiska hjälp motsvara ungerfär halva vår försvarbudget.

Tragiskt, då delar av Israels försvarsbudget används för att upprätthålla en olaglig ockupation.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback