Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-09, 22:44
Medlem
kitsoves avatar
äre viktigt att använda rätt sorts bits till skruvdragare eller är det bara använda precis allt? finns ju en hållare, alltså skruvdragaren->modul/bitsförlängning->bits.
varför är det inte bara att stoppa bits direkt i skruvdragaren?
Citera
2011-06-09, 22:47
Bannlyst
Det kan man göra, men det är alltid bra att ha en magnet till skruven.
Citera
2011-06-10, 01:31
Medlem
sommarlovs avatar
Inga problem.
Viktigare att ta rätt bits till skruven.
Du ser väl skillnad på phillips och pozidrive!?
Citera
2011-06-10, 16:20
Medlem
Meningen med bitshållaren är väl att det ska vara lättare att komma åt skruven samt att lätt byta bits när den är sliten/inte passar skruven? Men visst kan du sätta bitsen direkt i chucken om du tycker det är lämpligt.
Citera
2011-06-10, 23:40
Medlem
kitsoves avatar
jag har fått höra att fel storlek eller form på bitsen kunde skada skruvdragaren på nåt sätt, eftersom det medföljde en smidig hållare med en annan form än själva bitsen om man sätter i dom direkt.

en sån där batteridriven skruvdragare, kanske dom driver med mig
Citera
2011-06-12, 16:07
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitsove
jag har fått höra att fel storlek eller form på bitsen kunde skada skruvdragaren på nåt sätt, eftersom det medföljde en smidig hållare med en annan form än själva bitsen om man sätter i dom direkt.

Alla mina bitshållare har precis samma form på "skaftet" som bitsen har.
Så har inte med det att göra, utan som någon påpekat är det för att enklare kunna by ta bits samt få lite avstånd till skruven som gör att man kommer åt bättre.
Citera
2011-06-14, 17:19
Medlem
GrillJohans avatar
Citat:

Fel storlek eller form på bitsen kan aldrig skada skruvdragaren. Däremot kan skruvskallen skadas om du har en bits som inte passar skruven exakt!
Citera
2011-06-15, 11:50
Medlem
Fickludds avatar
En fördel med att använda hållaren är att bitsen kommer en bit ifrån chucken vilket gör det lättare att se.
Citera
2011-06-16, 15:13
Medlem
Citat:
äre viktigt att använda rätt sorts bits till skruvdragare eller är det bara använda precis allt? finns ju en hållare, alltså skruvdragaren->modul/bitsförlängning->bits.
varför är det inte bara att stoppa bits direkt i skruvdragaren?
Att ha en hylsa minskar ju slitaget på de rörliga delarna och det går dessutom snabbare att byta bits om man skruvar olika skruvar.
Dessutom så är det lättare att komma åt och se trånga ställen med skruvdragaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in