2011-06-09, 12:08
Medlem
mogulen70s avatar
Vet inte om jag är inne på rätt ämne men testar iaf

Jo, det skulle vara trevligt med tips på fina badplatser i Västerbotten som inte översvämmas av folk & barnvänligt måste det givetvis vara också.

Någon som har några fina tips?
Citera
2011-06-09, 12:31
Medlem
Bettnesand, Nydala (brukar inte alltid vara så fint vatten där kanske) och typ stöcksjö (brukar inte vara så mycket folk där).

Detta är då utomhusbad, annars finns umelagun som är utomhusbad med uppvärmda pooler, det ligger precis brevid nydalasjön.

Edit: Angsjön är också rätt fint, men det är en camping och inget man far bara för att bada kanske.
Det ligger en bit från Umeå om man kör e12 och fortsätter sedan på riksväg 92.
Senast redigerad av maik- 2011-06-09 kl. 12:34.
Citera
2011-06-12, 20:01
Medlem
mogulen70s avatar
Tack för tipsen, blir att kolla upp dom när värmen kommit tillbaka
Citera
2011-06-12, 21:31
Bannlyst
Killingsand strax ovanför Sikeå (Robertsfors) har en stor och härlig sandstrand och sällan några badgäster så där slipper ni trängas med folk!

Inte helt lätt att hitta trots skyltar men passera Robertsforsavfarten i Sikeå på E4 mot Skellefteåhållet och någon kilometer bort uppe på en höjd så ska man svänga in höger och följa en lite småväg ut till havet.

Bjännsjön nära Åkullsjön är också inte helt lätt att hitta men klart värt ett besök.
Citera
2011-06-14, 11:03
Medlem
mogulen70s avatar
Tack för tipset har släkt i Robertforsområdet som kanske hittar dit
Citera
2011-06-14, 14:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maik-
Bettnesand, Nydala (brukar inte alltid vara så fint vatten där kanske)
I gengäld är det i allmänhet väsentligt varmare i vattnet i Tavlesjön än ute i havet, åtminstone under förra delen av sommaren. Betnessand är ju en underbar sandstrand, men det är inte alltid så varmt i vattnet där.
Citera
2011-06-14, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I gengäld är det i allmänhet väsentligt varmare i vattnet i Tavlesjön än ute i havet, åtminstone under förra delen av sommaren. Betnessand är ju en underbar sandstrand, men det är inte alltid så varmt i vattnet där.

Stämmer bra det!
Men jag har för mig (har inte varit där på väldigt många år) att i betnes är det väl extremt långgrunt vatten? Därav lite varmare än normalt i havet, men helt rätt att det är varmt där.

Stöcksjö är också väldigt varmt vatten, oftast. Har dock badat där när det var 4grader i vattnet, men det var bara för jag var dum och ville göra allra första premiärdoppet bland vänner.
Citera
2011-06-14, 21:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maik-
Stämmer bra det!
Men jag har för mig (har inte varit där på väldigt många år) att i betnes är det väl extremt långgrunt vatten? Därav lite varmare än normalt i havet, men helt rätt att det är varmt där.
Betnessand är en långgrund sandstrand, ja - kanske ännu mer långgrund än jag minns, eftersom jag mest badare där när jag var 5-10 år. Det kan var hyfsat varmt också på tidigsommaren om det har varit bra väder och är pålandsvind. Men blåser det frånlandsvind där är det skitkallt i juni - eller var i alla fall för fyrtiofem år sedan.

Citat:
Stöcksjö är också väldigt varmt vatten, oftast. Har dock badat där när det var 4grader i vattnet, men det var bara för jag var dum och ville göra allra första premiärdoppet bland vänner.
Stöcksjön tror jag faktiskt aldrig jag har badat i. Till nydalabadet cyklade man själv när man blev lite större, och skulle det åkas bil och bada, åkte vi till Betnessand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in