Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 21:28
  #8041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag svarar på ovanstående citat i nedanstående tråd:
Hur många som tror på en gud är oviktigt i frågan om den är ”den sanna guden”.
Sanning avgörs inte på det viset. Sanning måste styrkas med argument och belägg för de argumenten.
(jag talar inte om absolut sanning)

Edit: Nordkorea kanske är något för dig? Där är kritk av den ”enda sanna guden (ledaren)” förbjudet.
__________________
Senast redigerad av kiss74 2018-11-06 kl. 21:33.
Citera
2018-11-07, 00:02
  #8042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Hur ska du få någon att tro på att Spagettimonstret är den allsmäktige guden?

På samma sätt som du kommit fram till att bibelns gud är den enda guden: "därför att det bara är så".

Vill du att vi ska inskränka yttrandefriheten för att inte kränka vidskepliga dumskallar, så får du börja med att bevisa att dina religiösa föreställningar är korrekta. När du gjort det får du förklara varför någon ska vara tvungen att stå på samma sida som guden.
Citera
2018-11-07, 17:52
  #8043
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Det verkar vara oklart vad ateist, antiteist och agnostiker är.

Det finns en tråd, där detta redan är genomältat. Kanske du kan hitta mera infirmation på den.
Citera
2018-11-09, 04:57
  #8044
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur många som tror på en gud är oviktigt i frågan om den är ”den sanna guden”.
Sanning avgörs inte på det viset. Sanning måste styrkas med argument och belägg för de argumenten.
(jag talar inte om absolut sanning)

Edit: Nordkorea kanske är något för dig? Där är kritk av den ”enda sanna guden (ledaren)” förbjudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
På samma sätt som du kommit fram till att bibelns gud är den enda guden: "därför att det bara är så".

Vill du att vi ska inskränka yttrandefriheten för att inte kränka vidskepliga dumskallar, så får du börja med att bevisa att dina religiösa föreställningar är korrekta. När du gjort det får du förklara varför någon ska vara tvungen att stå på samma sida som guden.

Jag har svarat på ovanstående två citat i nedanstående tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Ett misstag som jag tror många gör, det är att man........
Citera
2019-06-23, 14:48
  #8045
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Efter att ha läst flera trådar i religionsdelen här på flashback så har jag märkt att flera vill likställa ateism med religioner genom att påstå att ateism handlar om att tro. Istället för att rätta varje individ i de olika trådarna, med inlägg om tillslut skulle försvinna i mängden, så startar jag en helt ny tråd istället.

Ateism handlar inte om att tro att det inte finns en gud. Ateism handlar helt enkelt om att inte tro på en gud. Det är en stor skillnad. Alla människor föds till ateister. Ingen bebis tror på någon gud. Men ingen bebis tror heller inte att en gud inte finns. Det är ateism (inte agnosticism). Helt enkelt att inte ha en tro på någon gud. Det är en Avsaknad av tro. Inte en tro på det motsatta.

För att jämföra:
Låt oss säga att en godisskål representerar tro. Vilken sorts godis du har representerar vilken sorts tro du har (kristendom=gelehallon, islam=lakrits osv). Ateism är en tom skål. Det är inte en skål fylld med motsatsen till godis, utan en helt tom skål.
Ateism är lika mycket en sorts tro, som att inte ha sex är ett sätt att ha sex.

Varför vill så många troende att ateism ska vara en tro?

Med tanke på att ateister de facto FÖRNEKAR Guds existens, hur kan du då komma fram till den absurda slutsatsen att ateister inte tror att Gud inte existerar?

Förnekar man Guds existens, så tror man per definition inte på Hans existens...

Eller hur?
Citera
2019-06-23, 15:35
  #8046
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Med tanke på att ateister de facto FÖRNEKAR Guds existens, hur kan du då komma fram till den absurda slutsatsen att ateister inte tror att Gud inte existerar?

Förnekar man Guds existens, så tror man per definition inte på Hans existens...

Eller hur?
Välkommen tillbaka!

Det finns de facto inget att förneka angående påstådda gudars existens.
Citera
2019-06-23, 21:38
  #8047
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Välkommen tillbaka!

Det finns de facto inget att förneka angående påstådda gudars existens.

Jag har personligen bevisat att ateism nödvändigtvis måste definieras utifrån ett förnekande av Guds existens och tron att ingen Gud existerar. Men om du fortfarande tvivlar så rekommenderar jag följande debatt mellan två ateister om definitionen av begreppet både rent filosofiskt och historiskt. Vad som blir tydligt i debatten är att det är logiskt ohållbart att definiera ateismen utifrån en brist på tro, och att ateismen historiskt alltid definierats utifrån positionen att Gud inte existerar. Din ställning i frågan är en kontemporär omdefinition av begreppet av politiska skäl.

https://www.youtube.com/watch?v=4r39YpAFzuw
Citera
2019-06-23, 22:39
  #8048
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag har personligen bevisat att ateism nödvändigtvis måste definieras utifrån ett förnekande av Guds existens och tron att ingen Gud existerar. Men om du fortfarande tvivlar så rekommenderar jag följande debatt mellan två ateister om definitionen av begreppet både rent filosofiskt och historiskt. Vad som blir tydligt i debatten är att det är logiskt ohållbart att definiera ateismen utifrån en brist på tro, och att ateismen historiskt alltid definierats utifrån positionen att Gud inte existerar. Din ställning i frågan är en kontemporär omdefinition av begreppet av politiska skäl.

https://www.youtube.com/watch?v=4r39YpAFzuw
Ateism är uppfattningen att det inte finns några rationella skäl att tro på Guds existens eftersom det aldrig påträffats spår av Gud i universum. Förnekar du det flygande spaghettimonstret? Förnekar du Zeus? Förnekar du Oden och Tor? Hur kan man förneka något som inte ens kan påvisas existera?
Och dessutom varierar definitionen på "Gud" beroende på vem du frågar. En del kan ha tron på en specifik gud (Zeus, Allah, Jahve, Krishna...) medan andra kan ha en mer abstrakt definition, ett slags "gudsbegrepp". Ateism är motsatsen till teism som är ett begrepp som beskriver gudstro. Ateism betyder därför icke-gudstro. Mysteriet löst.
Citera
2019-06-23, 23:26
  #8049
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Ateism är uppfattningen att det inte finns några rationella skäl att tro på Guds existens eftersom det aldrig påträffats spår av Gud i universum.

Fel. Det är agnosticism.

Citat:
Förnekar du det flygande spaghettimonstret? Förnekar du Zeus? Förnekar du Oden och Tor?

Ja, jag förnekar dessa gudars existens. Min åsikt är alltså att dessa "gudar" inte existerar. Detta är en tro.
Citera
2019-06-23, 23:36
  #8050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Efter att ha läst flera trådar i religionsdelen här på flashback så har jag märkt att flera vill likställa ateism med religioner genom att påstå att ateism handlar om att tro. Istället för att rätta varje individ i de olika trådarna, med inlägg om tillslut skulle försvinna i mängden, så startar jag en helt ny tråd istället.

Ateism handlar inte om att tro att det inte finns en gud. Ateism handlar helt enkelt om att inte tro på en gud. Det är en stor skillnad. Alla människor föds till ateister. Ingen bebis tror på någon gud. Men ingen bebis tror heller inte att en gud inte finns. Det är ateism (inte agnosticism). Helt enkelt att inte ha en tro på någon gud. Det är en Avsaknad av tro. Inte en tro på det motsatta.

För att jämföra:
Låt oss säga att en godisskål representerar tro. Vilken sorts godis du har representerar vilken sorts tro du har (kristendom=gelehallon, islam=lakrits osv). Ateism är en tom skål. Det är inte en skål fylld med motsatsen till godis, utan en helt tom skål.
Ateism är lika mycket en sorts tro, som att inte ha sex är ett sätt att ha sex.

Varför vill så många troende att ateism ska vara en tro?

Det är väl en tro att tro att det inte finns en gud.

Ett litet barn har ju ingen övertygelse alls. Långsamt utvecklar de en tro på spöken, djinner mm. om de lämnas till sig själva. En naturlig instinkt som skyddar dem mot rovdjur mm.

Atheister har utifrån inhämtad kunskap, och intellektuellt övervägande valt att tro att gud inte existerar, och eventuellt lämna den tro de fått via modersmjölken.

Det är inte samma sak som att vara oupplyst vilket du verkar vilja få det till. De flesta ateister har tagit informerade beslut att inte tro på gud eller att avsäga sig sin tidigare tro på gud.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2019-06-23 kl. 23:39.
Citera
2019-06-23, 23:52
  #8051
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Fel. Det är agnosticism.
"Liksom för ordet ateism finns flera olika tolkningar av begreppet agnosticism. En vanlig uppfattning är att en agnostiker är en person som varken tror eller inte tror att Gud existerar. Sådan agnosticism är kompatibel med svag ateism, det vill säga att det ligger ingen motsägelse i att vara både agnostiker i denna betydelse och svag ateist samtidigt. Ordet agnosticism introducerades av T.H. Huxley som enkelt uttryckt menade att man inte vet om man kan veta något om Guds existens. Denna innebörd kan kallas för agnosticism i egentlig mening. En agnostiker i den meningen kan även vara ateist eller teist. Agnosticism i den meningen handlar alltså inte om att tro eller inte tro på Gud utan är enbart ett ställningstagande till möjligheten att veta någonting om Guds existens. Vissa agnostiker anser dock att ordet agnosticism innebär mer än detta, nämligen att en agnostiker dessutom varken tror eller inte tror att Gud eller gudar existerar eftersom man menar att gudars existens inte kan bevisas eller motbevisas på rationella grunder. Den betydelsen av ordet är kompatibel med svag ateism.
Källa: Wikipedia
Citera
2019-06-23, 23:56
  #8052
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
"Liksom för ordet ateism finns flera olika tolkningar av begreppet agnosticism. En vanlig uppfattning är att en agnostiker är en person som varken tror eller inte tror att Gud existerar. Sådan agnosticism är kompatibel med svag ateism, det vill säga att det ligger ingen motsägelse i att vara både agnostiker i denna betydelse och svag ateist samtidigt. Ordet agnosticism introducerades av T.H. Huxley som enkelt uttryckt menade att man inte vet om man kan veta något om Guds existens. Denna innebörd kan kallas för agnosticism i egentlig mening. En agnostiker i den meningen kan även vara ateist eller teist. Agnosticism i den meningen handlar alltså inte om att tro eller inte tro på Gud utan är enbart ett ställningstagande till möjligheten att veta någonting om Guds existens. Vissa agnostiker anser dock att ordet agnosticism innebär mer än detta, nämligen att en agnostiker dessutom varken tror eller inte tror att Gud eller gudar existerar eftersom man menar att gudars existens inte kan bevisas eller motbevisas på rationella grunder. Den betydelsen av ordet är kompatibel med svag ateism.
Källa: Wikipedia

Mm, och den definitionen är inte kompatibel med varken den historiska definitionen av ateism eller den rent filosofiska eller logiska defintionen. Ateism är det aktiva förnekandet av Guds existen, dvs. tron att Gud inte existerar. På så vis är den religiös i sin natur, och distinkt från agnosticism och irreligiositet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback