• 1
  • 2
2011-06-08, 23:04
Medlem
cc_zeros avatar
Har en extern disk på 1TB som krashat. Finder kan inte reparera den och jag kan inte skriva till den. Att läsa och kopiera ifrån den funkar hyfsat bra, är en hel del filer som blivit skadade och inte går att kopiera.

Försökte fixa den med hjälp av discwarrior, men eftersom hårddisken är i FAT32 och tydligen enbart för windows/pc enligt discwarrior så kan programmet inte göra något.

Därför undrar jag nu om någon här vet något program motsvarande Diskwarrior för win XP?

För er som inte vet vad Diskwarrior är för något..

Edit: Jag är alltså inte ute efter något data rescue program, utan något som kan reparera filsystemet så hårddisken kan användas igen.
Senast redigerad av cc_zero 2011-06-08 kl. 23:19.
Citera
2011-06-09, 09:01
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
Edit: Jag är alltså inte ute efter något data rescue program, utan något som kan reparera filsystemet så hårddisken kan användas igen.

Formatera den?

Under förutsättning att det inte är något hårdvarufel utan bara fel på filsystemet är detta en billig och bra lösning. Men är det hårdvarufel är det bara att byta innan den rasar helt.
Citera
2011-06-09, 11:32
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Formatera den?

Under förutsättning att det inte är något hårdvarufel utan bara fel på filsystemet är detta en billig och bra lösning. Men är det hårdvarufel är det bara att byta innan den rasar helt.

Jo, men jag har 500gb serier som jag vill säkerthetskopiera först, och eftersom den lilla krashen har gjort så att en massa olika filer har blivit skadade så kan jag inte bara kopiera över rakt av, utan måste sitta föra över säsong för säsong för att hitta de korrupta filerna som avbryter överföringarna Och det tar sin lilla tid, därför hade det varit smidigare med något alternativ för Diskwarrior.
Citera
2011-06-09, 12:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-06-09, 12:49
Medlem
Reparations program är en urdålig ide för många varnar för att du kan förvärra situationen så att du förlorar ännu mer. I alla fall de som inte inte gilla checkdisk som är inbyggt i Windows. Räddnings företag har på skriver en mer teknisk förklaring till varför på vissa av deras hemsidor.

Räddnings program är säkrare för dina filer.

File Scavenger
Handy Recovery

Dessa två gillar jag för de har även snabb sökning (förutom den grundliga långsamma) och räddar hela mapp strukturen så att man slipper sitta och sortera efteråt. Finns flera som testats och rekommenderats av andra nedan men jag har inte testat de andra för jag var nöjd med File Scavenger och Handy Recovery.

DataRecovery
http://tokiwa.qee.jp/EN/dr.html

PC Inspector File Recovery
http://download.cnet.com/windows/con...html?tag=mncol

GetDataBack NTFS
Recover My Files
Senast redigerad av panpo98 2011-06-09 kl. 12:59.
Citera
2011-06-09, 12:56
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Rädda dina filer är nog säkrare för dina filer. Vissa tycker att man kan förvärra situationen genom att försöka fixa. I alla fall de som inte inte gilla checkdisk som är inbyggt i Windows.

File Scavenger
Handy Recovery

Dessa två gillar jag för de har även snabb sökning (förutom den grundliga långsamma) och räddar hela mapp strukturen så att man slipper sitta och sortera efteråt. Finns flera som testats och rekommenderats av andra nedan men jag har inte testat de andra för jag var nöjd med File Scavenger och Handy Recovery.

DataRecovery
http://tokiwa.qee.jp/EN/dr.html

PC Inspector File Recovery
http://download.cnet.com/windows/con...html?tag=mncol

GetDataBack NTFS
Recover My Files

Men om flertalet av filerna är korrupta så kan väl inte Datarecovery hjälpa mig direkt? Överföringarna måste ju avbrytas om de kommer till en korrupt fil? Och isf kan jag lika gärna göra det för hand.

Men hårddisken vägras nu att läsas av datorn. i OS X så finns den med i disk utilities men visas där som en 2.2TB disk fast den är på 1tb. I windows XP så visas den inte, utom i "safe removal of hardware" lr vad det heter..

Hittils när den gjort så har jag bara låtit den stå urpluggad i en natt så har det funkat att koppla in den igen, men inte denna gången

Vet inte riktigt vart tråden ska ligga heller, är ju ute efter XP programvara, men det är ju en extern hårddisk som är paj och jag kör mac.. så var rätt svårt att placera den rätt.

Dock anser jag att Hårdvara - PC är iaf helt fel.
Citera
2011-06-09, 13:09
Medlem
Citat:
Men om flertalet av filerna är korrupta så kan väl inte Datarecovery hjälpa mig direkt? Överföringarna måste ju avbrytas om de kommer till en korrupt fil? Och isf kan jag lika gärna göra det för hand.
De förvärra åtminstone INTE situationen.

De KAN ALLTID kopierar filen även om de är korrupt eller delvis överskriven. De flest räddings program har ett omdöme av hur mycket av filen är ok eftersom den även hittar filer du kastat och delvis skrivits över. Annars märke du efteråt när du försöker öppna filen.

Försök med räddnings program INNAN du försöker fixa med tex checkdisk (höger klicka på disken / egenskaper /verktyg så ska den finnas där någonstans)
Senast redigerad av panpo98 2011-06-09 kl. 13:13.
Citera
2011-06-09, 13:46
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
De förvärra åtminstone INTE situationen.

De KAN ALLTID kopierar filen även om de är korrupt eller delvis överskriven. De flest räddings program har ett omdöme av hur mycket av filen är ok eftersom den även hittar filer du kastat och delvis skrivits över. Annars märke du efteråt när du försöker öppna filen.

Försök med räddnings program INNAN du försöker fixa med tex checkdisk (höger klicka på disken / egenskaper /verktyg så ska den finnas där någonstans)

Disken visas inte i XP. Jobbar för fullt med räddningsprogramen nu. Men hårddisken beter sig konstigt, ibland så visas den i OS X, ibland inte, ibland visas den med korrekt namn och storlek i Disk Utilitys, ibland står den som en 2TB med orginalnamn, fast den bara är på 1TB.
Citera
2011-06-09, 14:04
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Disken visas inte i XP. Jobbar för fullt med räddningsprogramen nu. Men hårddisken beter sig konstigt, ibland så visas den i OS X, ibland inte, ibland visas den med korrekt namn och storlek i Disk Utilitys, ibland står den som en 2TB med orginalnamn, fast den bara är på 1TB.

Det låter som att hårddisken fysiskt inte mår bra. Är det så hjälper det inte med att formatera den.
Citera
2011-06-09, 18:53
Medlem
TorrentLovers avatar
Jag begick samma misstag för ett halvår sedan, jag lärde mig att ha två olika HDD's med samma innehåll...
Citera
2011-06-09, 21:18
Medlem
Om du har tur så kan det vara dålig kabel, kontakter eller den externa lådan som hårddisken ligger i. Tex Kan billiga USB hubbar ge konstiga problem med vissa externa.

Du kan alltid testa att ta ut (SATA) hårddisken ur den externa (USB) lådan och koppla den som en vanlig intern (SATA) hårddisk i en stationär dator.
Citera
2011-06-10, 14:25
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Det låter som att hårddisken fysiskt inte mår bra. Är det så hjälper det inte med att formatera den.

Mm, hittade ett verktyg på WD's hemsida, tydligen så har hdd en satans massa döda sectorer.. Så den är nog ganska fucked.
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Jag begick samma misstag för ett halvår sedan, jag lärde mig att ha två olika HDD's med samma innehåll...

Jotack, det var i princip vad min broder sa när jag ringde honom för hjälp. "Jag har sagt till dig att alltid ha back-up på allt, du får skylla dig själv"

Citat:
Om du har tur så kan det vara dålig kabel, kontakter eller den externa lådan som hårddisken ligger i. Tex Kan billiga USB hubbar ge konstiga problem med vissa externa.

Du kan alltid testa att ta ut (SATA) hårddisken ur den externa (USB) lådan och koppla den som en vanlig intern (SATA) hårddisk i en stationär dator.

Mm, snackade med en polare om det också. Sladdarna sitter ganska "vajjigt" i själva hårddisk-kabinetten. Men eftersom de är massa döda sectorer så är den nog körd iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in