Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2011-08-04, 08:12
  #37
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Nej, det är svårt. Man kan ju förstås aldrig vara säker.

Men när det gäller så unga...
Jag har inget emot att så unga människor har sex men de ska i så fall ha det för att de verkligen vill det. Kan man anta att en 15-åring verkligen vill ha det med en 48-åring? Det finns säkert sådana fall, men jag tror att de är ganska sällsynta.

Vi betraktar ju 15-åringar som barn i andra sammanhang, och i mitt huvud bör vi betrakta dem som barn även när det gäller sex. Som relativt stora barn alltså, som får göra vissa saker som mindre barn inte får, men som ändå inte får göra allt som vuxna får.
"Får" är kanske fel ordval. Det ska ju inte vara förbjudet för en ung person att ha en relation med en äldre, men kanske ska det vara högre krav på bevisad frivillighet? Jag slungar ut lite halvt om halvt ogenomtänkta tankar här alltså.

Jag tänker också på hur jag skulle reagera om min så unga son skulle komma hem med en 48-årig kvinna - jag skulle definitivt kicka ut henne med huvudet före.
Det var bland det häftigaste jag var med om när jag var ung, att vara tillsammans med en äldre kvinna. Faktiskt betraktar jag det fortfarande som ett av det bästa knullet jag har varit med om, om jag nu får använda ett sådant grovt språk.

OnT: Vad vi nu ser är KD:s inflytande på lagstiftning och rättsskipning och sådana här fall hör inte hemma i våra rättssalar, liksom den vidriga våldtäktslagen när det gäller individer under femton, som går emot allt som är brukligt i västerländsk rättstradition.
__________________
Senast redigerad av sWeePerr 2011-08-04 kl. 08:17.
Citera
2011-08-04, 08:16
  #38
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretsex
Som jämförelse kan man läsa om hovrättens utlåtande rörande en 49-årig lärare som haft frivilligt sex med en 15-årig elev. I detta fall rörde det sig om en pojke och den manlige läraren friades:

Lärare hade sex med 30 år yngre elev - utnyttjade inte beroendeställning
(Dagens Juridik)


Nyckelmeningen i referatet är dessa:

Citat:
Rätten konstaterade att uttrycket ”förmår” kräver åtminstone något mått av aktivitet i form av fysisk eller psykisk påverkan.
och
Citat:
För att straffansvar för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning ska kunna aktualiseras krävs, enligt hovrätten, utöver en beroendeställning att gärningsmannen faktiskt förmått den andra personen till den sexuella handlingen. Detta genom att allvarligt missbruka ställningen. Gärningen ska enligt domstolen ha karaktären av ett maktövergrepp.

Alltså, enbart beroendeställning räcker inte, nån slags påtryckningar måste till, vilket verkar vara fallet i Borås.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback