Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-08, 16:23
  #1
Medlem
Walkers avatar
Vad tror ni om F & Fs nya satsningen (ej hemliga reseprogrammet), personligen gillar jag tanken på en svensk variant av Jon Stewarts "The Daily Show" eller Steve Colbert "The Colbert Report". Däremot är jag tveksam till om F & F är rätt personer att leda den typ av komiskt nyhetsprogram, som reportrar absolut, men som "Nyhetsankare" behövs en komiker med pondus. Fast programmet verkar mer inspirerat av Larry King enligt Aftonbladet, vi får väl se hur det slutar.

Citat:
Efter "Nittileaks" är det dags för en ny Filip & Fredrik-satsning i höst: Nyhetsmagasinet "Breaking news". Programmet beskrivs som ett nyhetsmagasin med rykande förska snackisar och aktuella gäster i studion. Tanken är också att programmet ska direktsändas.

– Vi skulle kunna gå på en presskonferens med Håkan Juholt om det triggar oss, säger Fredrik Wikingsson till Aftonbladet.

http://www.resume.se/nyheter/2011/06...-leder-nyhets/

http://www.resume.se/nyheter/2011/06...-varvar-afton/

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle13139247.ab
__________________
Senast redigerad av Walker 2011-06-08 kl. 16:29.
Citera
2011-06-08, 22:27
  #2
Medlem
GoogleThats avatar
Innan alla jäkla PK-relaterade kommentarer trillar in så säger jag; Varför inte? Det kan nog bli rätt bra.
Citera
2011-06-09, 00:19
  #3
Medlem
Tölps avatar
Det här kan nog bli riktigt bra! Om Grattis världen samt podcasten är det bästa dom gjort, så kan detta inte bli sämre än dom andra produktionerna som gjorts. I teorin i alla fall.
Citera
2011-06-10, 01:43
  #4
Medlem
AndrewRyans avatar
Med all respekt för F&F så är de ljusår ifrån Stephen Colbert och Jon Stewart, programmet lär bli mer likt Nyhetsbyrån om något.
Citera
2011-08-02, 20:09
  #5
Medlem
Claritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tölp
Det här kan nog bli riktigt bra! Om Grattis världen samt podcasten är det bästa dom gjort, så kan detta inte bli sämre än dom andra produktionerna som gjorts. I teorin i alla fall.
Precis! Får hoppas på långa djupgående dialoger om personer i en spännande miljö.

Det vore lite träligt om en ny Anders går mayham eller någon liknande händelse som präglar alla nyheter skulle hända under en direktsändning. Kan bli lite svår underhållning då
Citera
2011-08-09, 17:56
  #6
Medlem
Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarity
Precis! Får hoppas på långa djupgående dialoger om personer i en spännande miljö.

Det vore lite träligt om en ny Anders går mayham eller någon liknande händelse som präglar alla nyheter skulle hända under en direktsändning. Kan bli lite svår underhållning då

För mig dom nämnde i senaste podcasten (eller kanske Fredriks twitter) att programmet skulle sändas fyra dagar i veckan. Har man en sådan relativt stor "nyhetsbevakning" är risken stor att typiska F & F-isnlag som "Porrpung på världens ledare" kan krocka med en ny kärnkraftsolycka, terrordåd eller vem vet kanske lite upplopp London-style nära The Hammar Mansion i LA
Citera
2011-08-15, 14:01
  #7
Medlem
Andy85s avatar
Jag hoppas verkligen på detta program. Jag kan inte minnas NÅTT program som F&F har gjort som har varit dåligt.
Om 1 vecka idag har vi svaret :-)
Citera
2011-08-15, 15:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy85
Jag hoppas verkligen på detta program. Jag kan inte minnas NÅTT program som F&F har gjort som har varit dåligt.
Om 1 vecka idag har vi svaret :-)

Hello Sydney?
Citera
2011-08-15, 15:51
  #9
Medlem
zizacons avatar
Det är väl, som någon nämnde, en dålig kopia av dessa amerikanska nyhets-diskussions-program som finns. Jag undrar om det blir så bra. USA är ju betydligt mer politiserat än Sverige. Ta Real Time, med Bill Maher på HBO exempelvis, det är som demokraternas partikonvent ungefär, i nyhetsform ( även om det alltid är sevärt när Seth Macfarlane - family guys skapare - är med, i synnerhet i kombination med någon råbarkad republikan ).

The daily show, med Jon Stewart är ju lite samma grej. Politiserat med demokrat-touch. Det ä ju det, någonstans, som konceptet bygger på, för att ha någon utgångspunkt i hur man bemöter nyheter och hur man diskuterar med gäster.

Och Vad ska FF då göra i Sverige? Seriösa nyheter och händelser blir ju svårt att kommentera, om man inte har någon utgångspunkt för det. Alliansen höjer skatterna, jaha, vad ska man tycka om det då? Eller Socialdemokraterna vill lämna Libyen. Det blir ju helt meningslöst , om man inte har någon grund att stå på från början.

Så förmodligen blir det bara massa trams i vanlig ordning. Någon har fastnat med pungen i blixtlåset, Filip apar sig en stund och visar hur ont det måste göra. Sedan hänvisar man till Arjeplogs lokaltidning där en gubbe skjutit med hagelgevär mot ekorrar på sin egen tomt: hö,hö,hö: och så apar man sig lite till. Därefter reklam. Och sedan avslutar man med att en flicka i Västerås hittat en råttsvans i skolmaten, ååh, fy vad äckligt. Och så reklam, och så avslutning.

Nej jag måste säga att jag börjar bli trött på de där två nu.
Citera
2011-08-15, 22:17
  #10
Medlem
Walkers avatar
Det verkar som F & F delvis tänker använda sig av tittarnas inslag. På hemsidan finns en "Nyhetemulator" där man kan sätta ihop egna mer eller mindre seriösa rubriker, för att sedan avslutas med en fotolänk på personen.

http://breakingnews.kanal5.se/

Känns lite Stellan Sundalskt över detta, "vadå i vadå?!" Vi gamlingar minns säkert de inslaget från "Snacka om nyheter".
Citera
2011-08-16, 03:55
  #11
Medlem
Arbetarbroders avatar
Ett nyhetsprogram med Filip & Fredrik som sänds live och som de beskriver som en blandning mellan Boston Tea Party och deras Podcast på Aftonbladet.

Har ni lyssnat på deras podcast? Kommer upp varje fredag och ligger alltid etta i Sverige på iTunes.
Jag tycker det är en av veckans höjdpunkter att lägga sig i soffan, slappna av med kanske en kall öl och sätta in lurarna i öronen och låta iPhone spela upp deras podcast.
De har sånt jävla grymt flow i sitt snack. Visst, allt är inte speciellt seriöst, men de pratar ändå på ett väldigt behagligt sätt.
Boston Tea Party var också ett bra program, de pratade om bra ämnen och hade experter som gjorde programmet bra. Att de gör den jämförelsen betyder nog att de kommer fördjupa sig mer i de nyheter de tar upp, samtidigt som de har mer tid att prata, precis som de har i sin podcast jämfört med vad de har i sina TV-program.
Samtidigt känns det som en nedtonad version av Söndagsparty där de sände från New York, smått drabbade av hybris och deras i mina ögon absolut största flopp.

Jag saknar tiden när de gjorde program som "Grattis Världen" och liknande, när de åkte runt jorden och hittade på saker. Det var roliga program. Men åren har gått och de har blivit äldre, ett sånt program skulle kanske vara så roligt längre.

Om "Breaking News" är hälften så bra som podcasten så kommer Breaking News bli jävligt bra! Och jag tror de är fullt medvetna om att podcasten är väldigt populär och det är därför de vågar sig på det här.

För er som inte lyssnat på deras podcast - gör det! Det är det bästa rådet ni kommer få under sommaren 2011!
Samtidigt kommer programmet inte kunna bli lika bra som podcasten. Det finns ingenting de kan lägga in i bild som gör den bättre än att ligga och lyssna på den nertankad från iTunes.
Eller? Filip & Fredrik kan branschen, så jag hoppas att de har ett ess i skjortärmen och trollar fram någonting som imponerar på mig...

Jag har i vilket fall som helst stora förväntningar på "Breaking News"!
Citera
2011-08-16, 06:21
  #12
Medlem
souvlaki6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewRyan
Med all respekt för F&F så är de ljusår ifrån Stephen Colbert och Jon Stewart, programmet lär bli mer likt Nyhetsbyrån om något.
Det finns inte en chans i helvetet att de ska kunna konkurrera med de brillianta Stewart och Colbert.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback