Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-12-11, 14:21
  #25
Medlem
Absolut
Vet bla att viktiga dokument hämtades Via bakvägen på en anställds dator.
Personen hade skickat en version till sin chef och denna version skulle visas på ett möte. När mötet drar igång är det en helt annan version (som kineserna gillade bättre) som visas och den låg på skaparens dator.

En annan som skulle sluta hade ett avslutningssamtal och då såg kineserna ett dokument som hette ”budget” på personens dator och då tog det hus i helvete. Kineserna trodde handlade om hua när det i själva verket var personens privata budget.
Personen blev otroligt kränkt och facke var rejält upprörda.
Citera
2018-12-11, 14:37
  #26
Medlem
swebarbs avatar
kineser är värst när det gäller mobbning och frysa ut folk, jäkla skitföretag.. synd att så många väljer att köper mobiler från dom idag.. dom är inte alls bra..
Citera
2018-12-11, 14:37
  #27
Medlem
Dessutom vet jag (fr säkra källor) att de ”svenska/ försvenskade” kineserna blåste de kineser, som jobbade i 3 mån, på delar av deras lön. Dvs att de försvenskade kineserna i hög position förde över delar av andra kinesers lön till sig själva.

Har själv varit med om att kineser har sovit på toaletterna eftersom de svenska cheferna sa till att de inte fick sova vid skrivborden på dagtid då det kom kunder på besök och det såg inte bra ut.

Många av de som jobbar där idag sitter nog fast för de ha otroligt bra/ höga löner och svårt att få liknade position med liknade lön på ett annat företag.

Ett annat exempel är när man skulle göra reseräkning var man tvungen att först göra en rapport på varför man skulle göra reseräkning. Sen reseräkning och sen en rapport om avslutande reseräkning.
Hade man tur tog det endast 3 mån att få pengarna tillbaka.

Saker som beställdes (datorskärmar) tog nästan nio månader att få godkända och levererade


Har egentligen hur mycket som helst jag skulle kunna skriva om..
Citera
2018-12-11, 23:35
  #28
Medlem
itsallalies avatar
Såg tråden av slump.

En mycket nära person till mig har arbetat, och gör fortfarande, på ett företag inom forskning vars band efter åren nu knöts av kinesiskt ägande till hälften.

Deras företagskultur och personal politik - hanterande av saker - överlag, är som hämtade ifrån någon thriller i Hollywood-anda.

Man har också lyckats att spela med miljon belopp på den Svenska statens bekostnad, och eftersom den politiska scenen med UD iblandat - vad gäller skitnödheten som rör utrikespolitik,är extra känslig när det gäller Kina så fortsätter fulandet. Åtminstone sett ur våra ögon, kineserna ser det inte alls så. Man sonderar och spionerar, kopierar och suger ur det som går. Gärna piskar på och sätter upp totalt orealistiska mål för att skynda på för resultat. Resultat som i detta fall, visar sig vara så jävla dåliga att man inte ens kan visa upp något som redan på förhand är dömt.

Självklart är det än mer absurt när de kinesiska "representanterna" har kopplingar till partiet och de högsta ledarna, som man inser hur jävla skruvat allt är i verkligheten när det kommer till korrup allt är och att det handlar om makt och stålar endast.

Så undrar jag ibland, hur äckligt jävla illa det måste vara med andra avseevärt större företag som är involverade med maktapparaten i Kina. Volvo t.ex.


Observera att i mitt fall rör sig om en mycket specifik gren inom forskning, men extremt högaktuell för tiden vi lever i.
Citera
2018-12-12, 07:25
  #29
Medlem
Gällande personal så ifrågasatte de bla föräldraledighet och Hr hade inte koll på detta och fick googla fram information.
Citera
2018-12-13, 07:34
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdblomma01
Absolut
Vet bla att viktiga dokument hämtades Via bakvägen på en anställds dator.
Personen hade skickat en version till sin chef och denna version skulle visas på ett möte. När mötet drar igång är det en helt annan version (som kineserna gillade bättre) som visas och den låg på skaparens dator.

En annan som skulle sluta hade ett avslutningssamtal och då såg kineserna ett dokument som hette ”budget” på personens dator och då tog det hus i helvete. Kineserna trodde handlade om hua när det i själva verket var personens privata budget.
Personen blev otroligt kränkt och facke var rejält upprörda.

Låter ju helt sjukt!

Citat:
Ursprungligen postat av Rymdblomma01
Dessutom vet jag (fr säkra källor) att de ”svenska/ försvenskade” kineserna blåste de kineser, som jobbade i 3 mån, på delar av deras lön. Dvs att de försvenskade kineserna i hög position förde över delar av andra kinesers lön till sig själva.

Har själv varit med om att kineser har sovit på toaletterna eftersom de svenska cheferna sa till att de inte fick sova vid skrivborden på dagtid då det kom kunder på besök och det såg inte bra ut.

Många av de som jobbar där idag sitter nog fast för de ha otroligt bra/ höga löner och svårt att få liknade position med liknade lön på ett annat företag.

Ett annat exempel är när man skulle göra reseräkning var man tvungen att först göra en rapport på varför man skulle göra reseräkning. Sen reseräkning och sen en rapport om avslutande reseräkning.
Hade man tur tog det endast 3 mån att få pengarna tillbaka.

Saker som beställdes (datorskärmar) tog nästan nio månader att få godkända och levererade


Har egentligen hur mycket som helst jag skulle kunna skriva om..

Uppskattar att du delar med dig hur det är att jobba där. Jag hittade också några omdömen på nätet. De som skriver där verkar inte rekommendera arbetsplatsen alls annat än för lönens skull.

https://www.jobinside.se/jobba-pa-hu...-sweden-ab-607
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback