Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2011-10-22, 15:15
  #49
Medlem
xurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternetTroll
Lånar denna tråd lite. Mycket givande tråd med mycket hjälpsam information.

Funderar själv på att införskaffa mig en Macbook Air. Frågan nu är om det verkligen är värt det. Har förnärvarande en iMac 27" i7, 16gb ram, SSD som stationär. Har en Alienware 18,4", i7, 6gb ram. HDD 7 200 som används som laptop.

Nu kommer problemet. iMac utför sitt syfte utan problem. Alienware är inte i närheten av vad jag hade tänkt mig och funderar på att sälja den och införskaffa mig en Macbook Air istället. Tanken var att ha en relyable laptop som var transportvänlig. Det är där problemet uppstår. Oavsett hur kraftfull den för att vara en laptop så går det inte att ignorera faktan att den är fet, klumpig, tung och ej ergonomisk. Spela och transportering är vad den används till just nu.

Jag är definitivt redo att köra Windows bootcamp på iMac för spel och sälja av min Alienware m18 för att införskaffa en Macbook Air istället. Jag förlorar enkelheten med att lira spel, förlorar kraftfulla komponenter, samtidigt som jag får mer ergonomi och ersätta Windows med Mac OS.


Är det värt att införskaffa sig en Macbook Air ganska så snart? Eller bör jag vänta då en ny model kanske kommer komma ut snart? Har inte så stor koll på just den fronten.

Kolla in de nya netbooksen som kommer.
Typ denna http://www.sweclockers.com/nyhet/145...k-blir-zenbook

Sen skippar du W7 och lägger in valfri linux dist.
Citera
2011-12-14, 09:10
  #50
Medlem
MrMonos avatar
Min kompis fick inte ens plats med en internetsladd i sin MB air..
Citera
2011-12-14, 12:36
  #51
Medlem
slrslrs avatar
Har haft min air i 2 veckor nu, sjukt nöjd med den. Köpte en 11" med i7 och 256gb ssd, den går som en oljad blixt
Citera
2012-08-27, 10:25
  #52
Medlem
Arbetarbroders avatar
Funderar på att köpa en MacBook Air. Alltid haft PC förut men iPhone och iPad har fått mig att snegla mot Mac. Jag gillar hur ovanstående produkter fungerar, jag är fan allt annat än teknisk med både iPhone & Apple fungerar alltid så grymt logiskt!

Men när jag började snegla på en MacBook Air så ser man samtidigt de höga priset på över 11 000 SEK, det är inte direkt gratis och jag tänker samma som TS - är det värt så mycket pengar?
Jag surfar, kollar film, lyssnar på Spotify, sparar bilder och klipper ibland in lite film jag gjort samt spelar bort någon timme på poker ibland, är det slöseri att köpa en Air då för det känns inte som jag använder dess fulla potential...?
Om man istället sneglar mot PC så kostar ju typ de dyraste gaming-laptops lika mycket som en Air, och en dator för mina behov går ju med största sannolikhet på under halva priset mot Air.

Så... Jag gillar allt jag testat från Apple innan, men är det värt det utifrån mina behov med en MacBook Air?
Luddig fråga säkert, men jag uppskattar svar då detta både är en relativt stor utgift samt att en dator är ett viktigt köp ju.

Har två frågor till:
*Man hör ibland att man ska vänta på att Apple släpper nästa modell, hur färsk är de MacBook Air som säljs nu?
*Med min iPad surfar jag med mobilen som router via Wi-Fi - kan jag göra det även på Air?
Citera
2012-08-27, 10:47
  #53
Medlem
PsycholicRaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Funderar på att köpa en MacBook Air. Alltid haft PC förut men iPhone och iPad har fått mig att snegla mot Mac. Jag gillar hur ovanstående produkter fungerar, jag är fan allt annat än teknisk med både iPhone & Apple fungerar alltid så grymt logiskt!

Men när jag började snegla på en MacBook Air så ser man samtidigt de höga priset på över 11 000 SEK, det är inte direkt gratis och jag tänker samma som TS - är det värt så mycket pengar?
Jag surfar, kollar film, lyssnar på Spotify, sparar bilder och klipper ibland in lite film jag gjort samt spelar bort någon timme på poker ibland, är det slöseri att köpa en Air då för det känns inte som jag använder dess fulla potential...?
Om man istället sneglar mot PC så kostar ju typ de dyraste gaming-laptops lika mycket som en Air, och en dator för mina behov går ju med största sannolikhet på under halva priset mot Air.

Så... Jag gillar allt jag testat från Apple innan, men är det värt det utifrån mina behov med en MacBook Air?
Luddig fråga säkert, men jag uppskattar svar då detta både är en relativt stor utgift samt att en dator är ett viktigt köp ju.

Har två frågor till:
*Man hör ibland att man ska vänta på att Apple släpper nästa modell, hur färsk är de MacBook Air som säljs nu?
*Med min iPad surfar jag med mobilen som router via Wi-Fi - kan jag göra det även på Air?

Hur menar du då, att du delar ut din 3G-uppkoppling från iPhonen till iPaden? I sådana fall är svaret ja, det går även med MBA.

Angående "färskheten" på MBA, här är en bra sida som ger fingervisningar kring hur nära nästa uppgradering kan vara och om man bör köpa nu eller vänta: http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Air
Citera
2012-08-27, 10:53
  #54
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Funderar på att köpa en MacBook Air. Alltid haft PC förut men iPhone och iPad har fått mig att snegla mot Mac. Jag gillar hur ovanstående produkter fungerar, jag är fan allt annat än teknisk med både iPhone & Apple fungerar alltid så grymt logiskt!

Men när jag började snegla på en MacBook Air så ser man samtidigt de höga priset på över 11 000 SEK, det är inte direkt gratis och jag tänker samma som TS - är det värt så mycket pengar?
Jag surfar, kollar film, lyssnar på Spotify, sparar bilder och klipper ibland in lite film jag gjort samt spelar bort någon timme på poker ibland, är det slöseri att köpa en Air då för det känns inte som jag använder dess fulla potential...?
Om man istället sneglar mot PC så kostar ju typ de dyraste gaming-laptops lika mycket som en Air, och en dator för mina behov går ju med största sannolikhet på under halva priset mot Air.

Så... Jag gillar allt jag testat från Apple innan, men är det värt det utifrån mina behov med en MacBook Air?
Luddig fråga säkert, men jag uppskattar svar då detta både är en relativt stor utgift samt att en dator är ett viktigt köp ju.

Har två frågor till:
*Man hör ibland att man ska vänta på att Apple släpper nästa modell, hur färsk är de MacBook Air som säljs nu?
*Med min iPad surfar jag med mobilen som router via Wi-Fi - kan jag göra det även på Air?

Köper du en Air så köper du inte prestandan, utan mobiliteten. Såg en otroligt slimmad Samsung för ett par dagar sedan, den var nästan lika slimmad som macbook air. Den gick på 1,199 pund.
Med det sagt menar jag att det inte bara är Apple som har dyra priser för funktionalitet.

Själv tycker jag du bör satsa på en Macbook Air, om du reser mycket och vill ha den riktigt portabel.
Allt beror på hur du själv känner det, är det värt att lägga ut dessa pengar på en portabel dator när du kan få en speldator för samma pris? Där är skillnaden också, ska du använda den för spel eller använda den mycket under resan?

Annars kan ju faktiskt Macbook Pro 13" vara som ett mellanting. Själv hade jag gärna köpt en Macbook air för att dom är så otroligt snygga, vilket jag även tyckte om Samsungen jag såg... Men tyvärr har jag inte dessa pengar att slänga ut på en produkt jag vill ha bara för jag tycker den är så jävla snygg



Dina frågor:
*Man hör ibland att man ska vänta på att Apple släpper nästa modell, hur färsk är de MacBook Air som säljs nu?
*Med min iPad surfar jag med mobilen som router via Wi-Fi - kan jag göra det även på Air?

1. Det är otroligt färska, släpptes samtidigt som Macbook Pro Retina vill jag minnas. Däremot har jag hört att nästa version av Macbook Air kommer med retina-skärm. Det du kan göra är att köpa en nu, och när retina-versionen släpps så säljer du den du har och förlorar inte alls så mycket på det. Men det kan ju kännas onödigt.

2. Ja, det kan du göra. När internet här hemma går ner så brukar jag surfa med min mobil som router via Wi-Fi!


Förresten, det du vill använda datorn till blir PERFEKT för en Air. Frågan är då om du vill ha 11" eller 13". En 13" kostar här i England 999 pund, vilket är 10,400 (cirka).

Sedan kan jag ju dra min historia. Jag har haft PC (Windows) i över 15 år, min kusin har haft både PC och Mac. När vi brukade sitta på hans balkong och dricka öl så drog han fram vitingen, en macbook. Jag gillade skiten mer och mer, allting med datorn!
Efter ett tag köpte jag mig en Macbook Pro 13" och blev förälskad. Jag älskade datorn, och älskade att jag aldrig hade några problem med operativsystemet, inga jävla felmeddelanden och så.
Efter två år så köpte jag min första iphone för att se om den var lika härlig som min macbook. Så det är väl samma visa för mig, fast jag började med datorn!

Om du köper den, så kan jag i alla fall garantera dig att du inte kommer att ångra dig.
__________________
Senast redigerad av Sainsburys 2012-08-27 kl. 10:55.
Citera
2012-08-27, 11:19
  #55
Medlem
Legolasses avatar
Det ÄR värt att köpa en macbook air. Ett av de bättre köpen jag gjort, använder den hela tiden fast det är kanske den andra versionen de släppte.

MEN frågan är om det är värt att köpa den i Sverige? Jag köpte min i USA och betalade 6400:- för en 11" med 4gb ram och väska. Om du inte ska åka dit själv borde du kunna styra upp något med en polare. För det priset är det korkat att inte köpa den.
Citera
2012-08-28, 22:48
  #56
Medlem
Arbetarbroders avatar
Först ett stort tack för du tog dig tid att svara Sainsbury, uppskattar det mycket och ditt svar var väldigt bra dessutom!

Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Köper du en Air så köper du inte prestandan, utan mobiliteten. Såg en otroligt slimmad Samsung för ett par dagar sedan, den var nästan lika slimmad som macbook air. Den gick på 1,199 pund.
Med det sagt menar jag att det inte bara är Apple som har dyra priser för funktionalitet.

Själv tycker jag du bör satsa på en Macbook Air, om du reser mycket och vill ha den riktigt portabel.
Allt beror på hur du själv känner det, är det värt att lägga ut dessa pengar på en portabel dator när du kan få en speldator för samma pris? Där är skillnaden också, ska du använda den för spel eller använda den mycket under resan?
Jag spelar ju ingenting alls på datorn ändå, så visst köper jag en laptop mycket för mobiliteten.¨
Enda grejen är att jag har en ganska ny iPad, som ju passar väldigt bra för resor. Jag tänker bara lite högt här nu men frågan är om inte den fyller mitt behov för just resande..
Men jag vet inte, vad och kollade på MacBook Air idag och jävla va de väcker ett köpbegär i en, de är sanslöst snygga på alla tänkbara sätt förutom prislappen då.


Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Förresten, det du vill använda datorn till blir PERFEKT för en Air. Frågan är då om du vill ha 11" eller 13". En 13" kostar här i England 999 pund, vilket är 10,400 (cirka).

Sedan kan jag ju dra min historia. Jag har haft PC (Windows) i över 15 år, min kusin har haft både PC och Mac. När vi brukade sitta på hans balkong och dricka öl så drog han fram vitingen, en macbook. Jag gillade skiten mer och mer, allting med datorn!
Efter ett tag köpte jag mig en Macbook Pro 13" och blev förälskad. Jag älskade datorn, och älskade att jag aldrig hade några problem med operativsystemet, inga jävla felmeddelanden och så.
Efter två år så köpte jag min första iphone för att se om den var lika härlig som min macbook. Så det är väl samma visa för mig, fast jag började med datorn!

Om du köper den, så kan jag i alla fall garantera dig att du inte kommer att ångra dig.
Jag lockas ännu mer av Mac verkar vara så krångelfri. Jag är som sagt oteknisk som fan och har alltid trott att Mac var för de som använde datorn för mer avancerade saker. Men att den är enkel att använda och har en lång hållbarhet och inte håller på med alla felmedelande som alla PC gör lockar mig jävligt mycket.

En sista fråga bara, hur lång tid tog det att vänja sig vid Mac när man är van vid PC? Pillade som sagt på en MacBook Air tidigare idag, och det är ju annorlunda mot en PC.
Men jag antar att det är en vanesak.

En sista fråga också: Är MacBook Air enkel att koppla in till TV eller måste de ske via Apple TV (som sagt, detta är inte mitt område direkt, är väldigt okunnig på det här)

Jag ska fundera någon vecka till, just dator och mobiltelefon tar längre tid att välja än vilken bil jag ska köpa för mig

Än en gång, tack för ditt svar!
Citera
2012-08-29, 11:26
  #57
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Först ett stort tack för du tog dig tid att svara Sainsbury, uppskattar det mycket och ditt svar var väldigt bra dessutom!

Tack själv, jag är glad att jag kan hjälpa till!

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag spelar ju ingenting alls på datorn ändå, så visst köper jag en laptop mycket för mobiliteten.¨
Enda grejen är att jag har en ganska ny iPad, som ju passar väldigt bra för resor. Jag tänker bara lite högt här nu men frågan är om inte den fyller mitt behov för just resande..
Men jag vet inte, vad och kollade på MacBook Air idag och jävla va de väcker ett köpbegär i en, de är sanslöst snygga på alla tänkbara sätt förutom prislappen då.

Ja, det är svårt att köpa en Macbook Air när man redan har en Ipad. Den stora skillnaden är väl att det är skönare att kunna jobba och svara på emails på en Macbook Air... Tyvärr (?) så kan man ju köpa ett skydd till ipad som har ett tangentbord du kan koppla in till ipadden, så att man lättare kan skriva emails och så vidare.
Jag har också en ipad, och brukar använda datorn när jag är hemma och ipaden när jag beger mig någonstans. Men som sagt, egentligen behöver man ju inte ha båda två. Jag vill ju köpa ett sånt där tangentbord till min ipad, men då gnäller tjejen över att ipaden förlorar allting den är tänkt att göra, då kan jag lika gärna sälja skiten å behålla min macbook tycker hon.

Ibland använder jag faktiskt både min Mac och min Ipad. Då kan jag tänkas kolla på en film på min lilla 13 tummare, samtidigt som jag då har ett chatt-program igång på Ipaden för att hålla kontakten med mina vänner online sent på kvällen, eller så kanske jag skumläser nyheter under tråkiga scener när jag kollar på filmen samtidigt. Det finns många stunder då jag är glad att jag har båda.

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag lockas ännu mer av Mac verkar vara så krångelfri. Jag är som sagt oteknisk som fan och har alltid trott att Mac var för de som använde datorn för mer avancerade saker. Men att den är enkel att använda och har en lång hållbarhet och inte håller på med alla felmedelande som alla PC gör lockar mig jävligt mycket.

Ja, en Mac är otroligt krångelfri. Jag har faktiskt bara råkat ut för ett litet krångel, och det var när jag ville installera ett program som ändrade temat på alla mina fönster, problemet uppstod när jag ville avinstallera programmet.. Det som hände var att vissa fönster fortfarande hade den där "effekten" jag laddade ner, fast det såg otroligt fult ut. Till slut fick jag bort det. Nu är jag ändå väldigt teknisk av mig i operativsystemsmiljöer, om det nu ens är ett ord.. Jag gillar när problem dyker upp, för det är så jag lär mig någonting nytt när man lyckas fixa problemet. Men det har faktiskt varit jävligt skönt att använda en mac, för det går inte ens att jämföra problemen man ser när man sitter vid windows jämfört med mac. När man är en van windows-användare och inte har några problem alls att lösa alla krångel som dyker upp så brukar det hända att man inte ens tänker på det, och därför ser windows som krångelfri, vilket det faktiskt inte är. Det kanske ändras nu när snygga windows 8 kommer ut!

Men det är tyvärr tack vare problemen under windows tidigare dagar som jag har lärt mig det jag kan idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
En sista fråga bara, hur lång tid tog det att vänja sig vid Mac när man är van vid PC? Pillade som sagt på en MacBook Air tidigare idag, och det är ju annorlunda mot en PC.
Men jag antar att det är en vanesak.

Eftersom jag är teknisk, eller vad det nu kallas, så tog det inte alls lång tid. För mig handlade det om att tänka logiskt, på det sättet jag är van vid när det gäller operativsystemen.. "Var hittar jag X och var ändrar jag Y" så att säga. Men även fast man inte är teknisk så ska det tydligen vara väldigt lätt att vänja sig. Även min kompis som inte är bra på datorer vande sig riktigt snabbt med en mac.
Det du verkligen måste "öva in" är fingerrörelserna på macbookens pekplatta, när du mästrar den så kommer du aldrig någonsin att använda en mus igen, aldrig. Ja om du nu inte jobbar med något program kanske.
Har du lyckats vänja dig vid din iphone så kommer en mac att vara garanterat lika lätt. Installerar du ett program så gör du det oftast på detta sättet: Du laddar ner ett program till skrivbordet, dubbelklickar på det och får se en liten bild som visar att du ska dra programmet på vänster sida till mappen på höger sida, sen är det klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

En sista fråga också: Är MacBook Air enkel att koppla in till TV eller måste de ske via Apple TV (som sagt, detta är inte mitt område direkt, är väldigt okunnig på det här)

Jag ska fundera någon vecka till, just dator och mobiltelefon tar längre tid att välja än vilken bil jag ska köpa för mig

Än en gång, tack för ditt svar!

En Macbook överlag är otroligt lätt att koppla in till tvn, bara att ansluta TVN med en HDMI kabel. Behövs inte en Apple TV för det.
Dock vet jag inte hur det ligger till med en Macbook Air. Eftersom de har lyckats få den så liten så har de spart på massa funktionaliteter, så jag vet inte om en Macbook Air har ett HDMI-uttag. Ska kolla upp det nu!


Sedan måste jag säga en sak: Det bästa med en Mac, om du har en iphone och en ipad, är- synkroniseringen.
Jag var Aldrig för synkronisering, tills jag skaffade en iphone (eftersom jag redan hade en mac). Det jag skrev på min iphone, dök upp på min ipad. Mina kontakter på min mac- dök upp i kontaktlistan på min iphone. Alla emails, allting.

Sedan släpptes Mountain Lion, Macs senaste operativsystem.
Något jag alltid gör är att skriva små anteckningar till mig själv, de kan handla om precis vad som helst. Skriver jag denna anteckning på min mac, så dyker den automatiskt upp på min iphone och min ipad. Så jag glömmer inte, aldrig.. Ens egna minne, sin telefon, dator och ipad- allt för att påminna om vad du inte får glömma.

Allting synkroniseras helt automatiskt. Fy fan vad jag älskar det.
Citera
2012-09-10, 16:53
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Dock vet jag inte hur det ligger till med en Macbook Air. Eftersom de har lyckats få den så liten så har de spart på massa funktionaliteter, så jag vet inte om en Macbook Air har ett HDMI-uttag. Ska kolla upp det nu!

hur gick det, har macbook air HDMI-uttag?

Jag funderar nämligen själv på att köpa en macbook air. det enda jag egentligen tvivlar på är allt snack om minne och allt var det heter. Brukar tanka ner rätt så mycket filmer, blir airen seg av detta? Brukar ha uppemot 30 filmer på min dator i nuläget. Dock har jag ju en extern hårddisk med vanligt usb-uttag, visst borde det väl fungera att koppla in en sådan i macbook air? (ursäkta den dumma frågan, men macbook verkar vara så annorlunda jämfört med pc)

har massvis med fler frågor, tar dom snart!
Citera
2012-09-10, 17:46
  #59
Medlem
Voglys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten9
hur gick det, har macbook air HDMI-uttag?

Jag funderar nämligen själv på att köpa en macbook air. det enda jag egentligen tvivlar på är allt snack om minne och allt var det heter. Brukar tanka ner rätt så mycket filmer, blir airen seg av detta? Brukar ha uppemot 30 filmer på min dator i nuläget. Dock har jag ju en extern hårddisk med vanligt usb-uttag, visst borde det väl fungera att koppla in en sådan i macbook air? (ursäkta den dumma frågan, men macbook verkar vara så annorlunda jämfört med pc)

har massvis med fler frågor, tar dom snart!
Nej MBA har inget HDMI uttag, dock så kan du köpa en adapter som du kopplar in i mini-DVI uttaget och sen funkar HDMI, Yes du kan koppla en extern hårddisk i en mac. Hoppas detta var till hjälp!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback