Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-08, 00:30
  #1
Medlem
Jag är en PC-människa men funderar lite på att köpa en Air. Den är ju rätt så billig i Amerika och kostar väl ungefär 8000 kr om man vill ha 13 tum.

Men hur mycket sämre än Macbook pro är den om man inte gör så mycket mer än att surfa och skriva på den?

Och är det någon som har erfarenhet av att beställa den med svenskt tangentbord från Amerika? Det verkar som att man på deras hemsida kan beställa med franska och spanska men jag ser inte svenska?

Tacksam för svar.
Citera
2011-06-08, 00:33
  #2
Avstängd
Flauws avatar
Får man fråga varför du ska ha en Macbook när du kan få en lika bra PC laptop för flera tusen kr mindre?
Citera
2011-06-08, 00:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flauw
Får man fråga varför du ska ha en Macbook när du kan få en lika bra PC laptop för flera tusen kr mindre?

Absolut. Jag gjorde exakt det valet för några månader sedan och är inte alls nöjd med min vaio. Den är både otymplig plus att jag inte gillar windows 7 (jag hade xp innan).

Jag skulle vilja ha en som är lätt att ta med sig men jag pallar inte betala så mycket som den kostar i Sverige, så det hela hänger väl på om det går att få med svenskt tangentbord i USA.
Citera
2011-06-08, 00:38
  #4
Medlem
PC suger o strular. -Är mest som en trasig brud.

Mac strular väldigt sällan. -Som en vettig brud.
Citera
2011-06-08, 00:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flauw
Får man fråga varför du ska ha en Macbook när du kan få en lika bra PC laptop för flera tusen kr mindre?
För att den är snyggare, mer välbyggd och kör Mac OS.
Citat:
Ursprungligen postat av pavillion
Jag är en PC-människa men funderar lite på att köpa en Air. Den är ju rätt så billig i Amerika och kostar väl ungefär 8000 kr om man vill ha 13 tum.

Men hur mycket sämre än Macbook pro är den om man inte gör så mycket mer än att surfa och skriva på den?

Och är det någon som har erfarenhet av att beställa den med svenskt tangentbord från Amerika? Det verkar som att man på deras hemsida kan beställa med franska och spanska men jag ser inte svenska?

Tacksam för svar.
Det kommer ju nya snart så det kanske kan vara värt att vänta en stund. Annars tror jag inte att du kan få den med svenskt tangentbord från USA.

Om du inte har någon användning för en mycket snabbare processor så kommer du inte märka nån skillnad. Nu har jag inte koll på om MBP får SSD som standard, den får väl en liten för bara OS:et? Hur som helst så kommer SSDn vara hela grejen med din dator, det är den som är snabb och får datorn att bli rapp.
Citera
2011-06-08, 00:46
  #6
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flauw
Får man fråga varför du ska ha en Macbook när du kan få en lika bra PC laptop för flera tusen kr mindre?

Men suuuck då... Har du nånsin ägt en macbook air och vet hur en sådan är? Du får INGEN windowsburk med samma specifikationer som en air för samma pengar...

Tillbaka till topic så stod jag inför samma val och Är fruktansvärt förvånad över snabbheten på på min 11" med det fetaste specet. Bytte från en ny macbook som sambon fick och jag kan säga att air-en känns faktist bra mycket snabbare och det är nog pga. ssd hårddisken.

Aluminiumchassiet är en fröjd och titta och känna på och multitouchpaden är precis samma som på en macbook. Jag har inte upplevt några begränsningar på min kan jag säga...
Citera
2011-06-08, 00:51
  #7
Medlem
Shockwavess avatar
Instämmer med föregående talare...och snart lanseras ju OS X Lion, blir nog riktigt schysst!

Once you go Mac, you never go back
Citera
2011-06-08, 00:57
  #8
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Men suuuck då... Har du nånsin ägt en macbook air och vet hur en sådan är? Du får INGEN windowsburk med samma specifikationer som en air för samma pengar...
Var handlar du datorer?

Citat:
Ursprungligen postat av Pingvinfest
PC suger o strular. -Är mest som en trasig brud.

Mac strular väldigt sällan. -Som en vettig brud.
Jag har alltid haft en windows dator och har inprincip aldrig haft problem. Jag tror det spelar större roll om hur kompetent användaren är än om man har en mac eller pc.
Citera
2011-06-08, 01:08
  #9
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Var handlar du datorer?

Ge mig ett enda exempel på en dator med minst samma specs och egenskaper som en air så ska du fan få en gratisfylla....

Visste att nån pc-fan skulle svälja kroken..
Citera
2011-06-08, 01:13
  #10
Medlem
Okej, så Macbook Air är snabb kan vi fastställa. Men hur blir övergången? Jag älskade XP men Windows 7 kändes som XP men med ändringar mot Apple fast att de inte lyckades. De har lagt in massa gadgets och gjort det otroligt svårt att navigera sig. Jag kan knappt hitta skrivbordet när jag ska spara en fil från word. Så hur smidig blir övergången för en XP-människa över till Mac? Har vi någon som gjort denna resa nyligen?
Citera
2011-06-08, 01:16
  #11
Medlem
tzjs avatar
Hårdvara - Mac ---- Köpråd - Mac: Bärbart.
/mod.
Citera
2011-06-08, 02:36
  #12
Medlem
mr.banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pavillion
Okej, så Macbook Air är snabb kan vi fastställa. Men hur blir övergången? Jag älskade XP men Windows 7 kändes som XP men med ändringar mot Apple fast att de inte lyckades. De har lagt in massa gadgets och gjort det otroligt svårt att navigera sig. Jag kan knappt hitta skrivbordet när jag ska spara en fil från word. Så hur smidig blir övergången för en XP-människa över till Mac? Har vi någon som gjort denna resa nyligen?
Jag gick från pc till mac för drygt ett år sen, det bästa jag gjort i mitt liv. Om man är intresserad och vill lära sig ett nytt os går det på en dag, allt blir så fantastiskt mycket lättare.
Jag tycker att macbook pro är mycket bättre, i alla fall den nya, den är fyrkärnig och har en jävla massa saker som gör den snabb, men den bootar inte supersnabbt och går inte från sleepmode till on lika snabbt som air om du inte byter till ssd. Jag skulle välja en 15" MBP före 13" MBA varje gång, men det är också en smakfråga. Ska du bara surfa kan det vara extremt värt med en air, den är ruskigt snabb och lätt Hoppas detta hjälpte!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback