Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-07, 21:44
  #1
Medlem
Hej alla kär flashbackare!!

Nu är det så att jag funderar på utlandsstudier och efter nästan ett år i schweiz(utbytesår) så har tankarna lett till att kanske studera där. Hade tänkt mig master i maschineningeniuerwissenshaften (maskinteknik) på den tekniska högskolan ETH zürich. Skolan ska tydligen vara internationellt bekant på nivå med MIT, Oxford och liknande. Zürich är en stad i stil med göteborg, schysst nattliv och tågen tar en snabbt till bergen.

Tyskan sätter jag flytande utan problem i tal och skrift, schweizertyskan är heller inget problem. Det som kan vara problematiskt är boende i zürich som ligger på 1000CHF/månad dvs cirka 7000kr/månad i hyra för en mindre lägenhet ganska långt bort från skolan. Skolan ska även vara väldigt svår, har bla hört att 60% hoppar av första året fast tror inte det är så mycket annorlunda från svenska högskolor.

Har inte full koll hur mycket man kan få av CSN, var inne och kollade snabbt. Verkar som att man kan få 2720 kr per månad i bidrag och låna mer om man ville, ska gräva djupare för ta reda på hur det egentligen ligger till. Vill ju inte precis bli skuldsatt på 100k efter 1 års studier...

iallafall vore det roligare om att dra iväg med nån som också har lust att satsa på utlandsstudier. Nån som kan tyska(tyska 6 eller språkdiplom nivå c2) som brinner för sticka iväg i utlandet under längre tid??. Alltså inga snyltare som bara vill "rida på vågen" !!

kanske bara galen idé.....menmen därför har man flashback!!
Citera
2011-06-07, 22:38
  #2
Medlem
Du overlever pa bidragen. Kurserna kan man ta helt pa engelska, iaf i de senare aren (ar sjalv pa imperial som har utbyte med ETH for ar 4). Gillar du schweiz ska du bara dra nu. Det kan komma att kosta mycket men utbildningen ar UTOMORDENTLIG.

Det dar med svarigheten vet det fan. Har en polare som hangde pa 65% pa Imperial (70 ar valdigt bra), stack till ETH ett ar och satte 80% dar. Klart det ar svart men inte mycket svarare an de flesta civilingenjorsutbildningarna skulle jag nog vilja saga.

Du borde klara dig pa bidraget med fullt lan. Klart man lever som en luffare, men sa ar det att vara student . Lagenhet i zurich kan du ju glomma, som student bor man med andra antingen i student halls eller delar lagenhet, da borde du komma ner pa 4000-5000 vilket ar mycket battre och lite mer socialt.
Citera
2011-06-07, 23:11
  #3
Medlem
snilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Du overlever pa bidragen. Kurserna kan man ta helt pa engelska, iaf i de senare aren (ar sjalv pa imperial som har utbyte med ETH for ar 4). Gillar du schweiz ska du bara dra nu. Det kan komma att kosta mycket men utbildningen ar UTOMORDENTLIG.

Det dar med svarigheten vet det fan. Har en polare som hangde pa 65% pa Imperial (70 ar valdigt bra), stack till ETH ett ar och satte 80% dar. Klart det ar svart men inte mycket svarare an de flesta civilingenjorsutbildningarna skulle jag nog vilja saga.

Du borde klara dig pa bidraget med fullt lan. Klart man lever som en luffare, men sa ar det att vara student . Lagenhet i zurich kan du ju glomma, som student bor man med andra antingen i student halls eller delar lagenhet, da borde du komma ner pa 4000-5000 vilket ar mycket battre och lite mer socialt.

litet sidospår men hur tog du dig till imperial om man får fråga.

Till TS kan bara säga satsa för fullt även om det kan bli saftiga lån så är det 100% värt det !!
Citera
2011-06-07, 23:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniler
litet sidospår men hur tog du dig till imperial om man får fråga.

Till TS kan bara säga satsa för fullt även om det kan bli saftiga lån så är det 100% värt det !!
Sokte i trean under gymnasiet, kom in. Vi har ett forvanande antal svenskar har som inte ens gatt IB. Ser ut att vara ca 30-40 svenskar och kanske 100 skandinaver.

Dock sokte man nar det bara kostade £1500 om aret nu ar det javligt saftigt.
Citera
2011-06-09, 20:18
  #5
Medlem
tack för svaren!!

alltså åka själv känns inte så jätteattraktivt för tillfället, visst kan man träffa riktigt sköna människor och ha en riktigt skön tid på ETH men det är också mycket som kan gå snett. När man ändå behöver satsa en del pengar och engagemang så blir risken lite väl stor. Fast potentialen finns ju fortfarande!!!

Det bästa vore om jag kunde hitta någon har lust att följa med till ETH, dela lägenhet och kostnader och hjälpa varandra när man stöter på problem mm. Har inte hittat nån ännu, nån som är sugen??

Sen undrar jag om det ger mig några fördelar gentemot motsvarande svensk utbildning? Slår ETH högt hos arbetsgivare? går det fortfarande att arbeta i Sverige eller måste man bosätta sig Schweiz för att överhuvudtaget kunna hitta nåt jobb?
Citera
2011-06-09, 20:26
  #6
Medlem
snilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chemienoob85
tack för svaren!!

alltså åka själv känns inte så jätteattraktivt för tillfället, visst kan man träffa riktigt sköna människor och ha en riktigt skön tid på ETH men det är också mycket som kan gå snett. När man ändå behöver satsa en del pengar och engagemang så blir risken lite väl stor. Fast potentialen finns ju fortfarande!!!

Det bästa vore om jag kunde hitta någon har lust att följa med till ETH, dela lägenhet och kostnader och hjälpa varandra när man stöter på problem mm. Har inte hittat nån ännu, nån som är sugen??

Sen undrar jag om det ger mig några fördelar gentemot motsvarande svensk utbildning? Slår ETH högt hos arbetsgivare? går det fortfarande att arbeta i Sverige eller måste man bosätta sig Schweiz för att överhuvudtaget kunna hitta nåt jobb?

Inte för att jag är så väldigt insatt men jag är då säker på ETH slår väldigt mycket högre än allt du kan hitta i sverige!! Om du känner att du har potentialen att klara utbildningen så borde du inte tveka tycker jag.
Citera
2011-06-09, 21:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chemienoob85
tack för svaren!!

alltså åka själv känns inte så jätteattraktivt för tillfället, visst kan man träffa riktigt sköna människor och ha en riktigt skön tid på ETH men det är också mycket som kan gå snett. När man ändå behöver satsa en del pengar och engagemang så blir risken lite väl stor. Fast potentialen finns ju fortfarande!!!

Det bästa vore om jag kunde hitta någon har lust att följa med till ETH, dela lägenhet och kostnader och hjälpa varandra när man stöter på problem mm. Har inte hittat nån ännu, nån som är sugen??

Sen undrar jag om det ger mig några fördelar gentemot motsvarande svensk utbildning? Slår ETH högt hos arbetsgivare? går det fortfarande att arbeta i Sverige eller måste man bosätta sig Schweiz för att överhuvudtaget kunna hitta nåt jobb?

Min erfarenhet är att svenska arbetsgivare generellt har mycket dålig koll på utländska skolor och speciellt de kontinentala. Ska man vara ärlig så har de även rätt så dålig koll på de svenska men det är något för en annan tråd. Självklart kan du dock få ett minst lika bra ingenjörsjobb, men med tanke på hög totalkostnad för utbildningen och att ingenjörslönerna inte är speciellt höga i Sverige så kan det vara svårt rent ekonomiskt att motivera valet om du ändå har tänkt återvända till Sverige direkt när du är klar. Eftersom det pågår en utveckling mot Bologna-modellen (3+2), så är det bättre att läsa en kandidat med mycket matte på någon av de fyra stora tekniska högskolorna och sedan söka mastern utomlands. Det är ändå på masternivå man inriktar sig och får djupare kunskap inom något område.
Citera
2011-06-09, 22:23
  #8
Medlem
Håller med tidigare om att arbetsgivare ofta har dålig koll på skolorna på kontinenten..

Jag skall själv iväg på utbyte till ETH nu under hösten. Alla jag har pratat med som varit där alt. känner till skolan har bara positivt att säga, så det är nog ett mycket bra val (likaså Imperial, Ecole Polytechnique m.fl.).
Citera
2011-06-12, 11:59
  #9
Medlem
Hmmm.....

Ja kanske skulle det vara mer taktisk att bara läsa mastern utomlands iochmed att det är bara den som spelar någon roll hos arbetsgivaren. Måste kolla upp med studievägledare hur det egentligen ligger till.

Alltså min tanke är inte att bara gå ETH för att sedan bygga karriär i Sverige, det skulle bara vara ett otroligt slöseri med tid och pengar. Istället skulle jag vilja vara flexibel på den europeiska arbetsmarknaden för att i sin tur kunna bo i olika länder och jobba på olika firmor. Valmöjligheter helt enkelt. friheten att kunna välja!!!

menmen.... vet inte riktigt om ETH kan hjälpa mig att uppnå det målet. Hoppas gör jag ju självklart men vetifan alltså!!!

vad tror ni FB:are?
Citera
2011-06-12, 12:47
  #10
Medlem
Bonnarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chemienoob85
Hmmm.....

Ja kanske skulle det vara mer taktisk att bara läsa mastern utomlands iochmed att det är bara den som spelar någon roll hos arbetsgivaren. Måste kolla upp med studievägledare hur det egentligen ligger till.

Alltså min tanke är inte att bara gå ETH för att sedan bygga karriär i Sverige, det skulle bara vara ett otroligt slöseri med tid och pengar. Istället skulle jag vilja vara flexibel på den europeiska arbetsmarknaden för att i sin tur kunna bo i olika länder och jobba på olika firmor. Valmöjligheter helt enkelt. friheten att kunna välja!!!

menmen.... vet inte riktigt om ETH kan hjälpa mig att uppnå det målet. Hoppas gör jag ju självklart men vetifan alltså!!!

vad tror ni FB:are?
Är det inte väldigt svårt att komma in på universitetet? Det rankas väl bland de tio bästa i världen så söktrycket måste vara väldigt högt eller?
Citera
2011-06-12, 14:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnarn
Är det inte väldigt svårt att komma in på universitetet? Det rankas väl bland de tio bästa i världen så söktrycket måste vara väldigt högt eller?
Jag tror det är lättare när man redan har en B.Sc och bara vill läsa en master. Men de lär ändå ha några krav för att man ska kunna komma in.
Citera
2011-06-12, 14:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnarn
Är det inte väldigt svårt att komma in på universitetet? Det rankas väl bland de tio bästa i världen så söktrycket måste vara väldigt högt eller?

Det känns ju så, någon som har koll? Har själv funderat lite på att ta en master där.

Vad baserar dem i så fall antagningen på? betyg från kandidaten?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback