• 1
  • 2
2011-06-06, 23:43
Medlem
Ja som rubriken lyder.

Längst fram och längst ner på stora fartyg har man som en liten bula.
Vad används den till?

Bild exempel (längst fram vid vattnet):
http://www.motorship.com/__data/asse...nburgh-big.jpg
Citera
2011-06-06, 23:46
Medlem
fredd4ns avatar
Har aldrig förstått hur men den skall tydligen minska bränsleförbrukningen..
Citera
2011-06-06, 23:48
Medlem
Den får skepp att flyta högre ovanför ytan, alltså mindre av fartyget är under vatten, vilket skapar mindre motstånd och gör den snabbare och mer bränsleeffektiv.
Citera
2011-06-06, 23:49
Medlem
Heruls avatar
Det är en bulb. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulbst%C3%A4v
Citera
2011-06-06, 23:50
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Bulbous_bow

Kort sammanfattat så ger den mindre motstånd i vattnet och därför en lägre bränsleförbrukning.

/Dizzy (två års studier till sjökapten)
Citera
2011-06-06, 23:55
Medlem
hehe13s avatar
Jag trodde att det var en inbyggd isbrytare
Citera
2011-06-07, 00:01
Medlem
k0rv3ns avatar
Och den gör även så att man bryter vattnet lättare. Vilket i sin tur bidrar till det andra, mindre bränsleförbrukning mm.
Citera
2011-06-07, 00:06
Medlem
Lejdbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Och den gör även så att man bryter vattnet lättare. Vilket i sin tur bidrar till det andra, mindre bränsleförbrukning mm.

Låter logiskt det. Jag trodde själv det var någon slags isbrytare och skydd mot andra föremål som tex valar.
Citera
2011-06-07, 00:12
Medlem
Silfverklingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehe13
Jag trodde att det var en inbyggd isbrytare

Haha, jag också. Eller att den skulle bryta något annat stort som flyter på vattnet, typ ett träd. Sjukt pinsamt.
Citera
2011-06-07, 00:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har med vågor att göra, ett skepp som rör sig framåt skapar en våg som bromsar skeppet, bulben bildar en motvåg som neutraliserar den "vanliga vågen" så att motståndet minskar.
Finns dokumentärer som i detalj beskriver detta att hitta på torrentsidor.
Citera
2011-06-07, 00:30
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverklinga
Haha, jag också. Eller att den skulle bryta något annat stort som flyter på vattnet, typ ett träd. Sjukt pinsamt.
Fast det är ju faktiskt helt omöjligt för en insatt/ointresserad att veta vad den är till så jag tycker inte du ska skämmas.

Jag visste eftersom jag är ganska intresserad av båtar och har seglat en hel del och plöjt många timmar Discovery-kanaler.
Citera
2011-06-08, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Den får skepp att flyta högre ovanför ytan, alltså mindre av fartyget är under vatten, vilket skapar mindre motstånd och gör den snabbare och mer bränsleeffektiv.

Nej, en bulb har som funktion att öka LWL:en. En båts hastighet kontra effektuttag är baserat på ett flertal faktorer, de viktigaste är längd i vattenlinjen (LWL), bredd och djupgående. Lite förenklat kan man säga att ju längre LWL:en är i förhållande till deplacementet (vattenmängd som trycks undan) desto bättre. En bulb höjer inte deplacementet i någon direkt mening, oftast är den boyancy neutral, dvs att den varken lyfter eller sänker deplacementet. Så kvar är effekten att skrovet blir marginelt längre, dvs att du får ut en något högre fart per effektenhet relativt sett båtens vattenmotstånd, dvs att du kan köra i samma fart med lägre bränsleåtgång visavi din motorstyrka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in