Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-06, 22:25
  #1
Avstängd
Gottefars avatar
Var och körde UE för ett tag sedan då jag hittade ett hus. Skulle säga att huset är, mellan tummen och pekfingret, 110-130 år gammalt.

Hursomhelst så gick jag och mina kompisar in och checkade läget. Tyckte inte det fanns något jätteintressant där inne då det mesta var rensat. Men när vi skulle gå ut såg jag att tapeten var lite uppflagnad (säger man så?), och skymtade text. Jag rev bort en liten bit och upptäckte att hela huset var tapetserat med gamla dagstidningar.

Min fråga till er UE:are och även historiker där ute är då, var detta vanligt förr i tiden. Använde man sig av dagstidningar när man tapetserade?

Bilder följer nedan:

Bilderna är högst upp i albumet. Obs! Det är INTE huset i de andra bilderna som jag hittade tidningstapeterna i!

http://s1235.photobucket.com/albums/ff437/StockE/
Citera
2011-06-06, 22:35
  #2
Medlem
Skapligs avatar
Verkar stått övergivet sedan 80-talet verkar det som.
Burkar o dylikt ser ju ut att vara från 80-talet. Härligt fynd annars
Citera
2011-06-06, 22:45
  #3
Medlem
tror inte det var vanligt att man gjorde det, men så finns det ju alltid en och annan stolle som gjorde att
Trevligt fynd, har liknande hus i min bytrakt. hittade en gammal ordbok från 1880 där
Citera
2011-06-06, 22:55
  #4
Medlem
Rutger_ues avatar
Min erfarenhet av ödehus är att det är mycket vanligt att man "grundade" med tidningspapper och sedan klistrade tapeterna ovanpå. Jag har sett det i många, men kanske inte alla, ödehus jag besökt.
Här är ett exempel:
http://www.swedishruins.se/gala/dmh/uppe/dmh10.htm
Citera
2011-06-07, 00:55
  #5
Medlem
valter-eggons avatar
Om jag minns rätt så brukade man använda tidningspapper i några lager som en form av isolering. Men det kan ju även ha varit för att få en bättre yta att fästa tapeterna på.

Det är i alla fall inte ovanligt alls att man hittar tidningar under gamla tapeter.
Citera
2011-06-07, 07:24
  #6
Medlem
Det är inte alls ovanligt med tidningspapper under tapeter.
Har det till och med i min sommarstuga!

Har även sett det i flera hus.
Citera
2011-06-07, 07:32
  #7
Medlem
beroende på underlag så var tidningspapper mer eller mindre vanligt i äldre hus.
med tanke på att hyreshus från 20-talet fram tom ca 1955 i stort sett byggdes på vassmatta och puts, var det svårt för tapeter att fästa.
dessutom vet jag inte om det är en myt, men tapeter var något man tog med när man flyttade, och då fick tidningspappret sitta kvar som skydd för väggarna.
nu snackar vi slutet 1800-tal.
Citera
2011-06-07, 10:12
  #8
Avstängd
Gottefars avatar
Tackar för alla svar! Detta var alltså inget ovanligt fynd. Man lär sig något nytt varje dag!
Citera
2011-06-18, 01:03
  #9
Medlem
Flytande_argots avatar
Som kuriosa, och det här kan lika gärna vara en vandringssägen så kan jag berätta att dissidenter och regimmotståndare i forna Sovjetunionen brukade tapetsera med nyheter och artiklar som de ville bevara eftersom de visste att KGB/polis inte ägnade någon tid åt det som satt uppklistrat på väggarna som tapet/isolering.


Jag har sett/läst det här i olika former i ryska filmer och böcker. Låter hyfsat sannolikt?
Citera
2011-06-18, 17:11
  #10
Moderator
Tystnads avatar
Mycket fina bilder av TS!

Ja det förekom ,jag har själv sett det i gamla hus.
Varför ? Ja min teori är att det var någon form av isolering för oftast verkar det ju vara springor i väggarna på hus från dessa äldre tider ,man hade ju inte som i dag spånplatta eller gipsplattor.
Sedan var ju husen dåligt isolerade med kutterspån och liknande i ytterväggen vilket packade i hop sig med åren vilket gjorde husen dragigare.
Gamla tidningar var ju gratis och dagens billiga byggmaterial och billiga tapeter existerade ju inte.
Citera
2016-01-25, 09:16
  #11
Medlem
Man satte ofta tidningspapper på väggarna innan tapetsering istället för spackel.
Rätt så ofta kan man se att dom sitter upp och ner och det är för att inte folk skulle stå och läsa när dom jobbade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback