Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-12-24, 12:41
  #49
Medlem
Invändningarna från de frälsta kommer nu att bli:
* att jag blandar ihop sverigemodellen med Hells Angels och att HA bara är en av alla medlemmar i sverigemodellen.
(Yeah right)

* att sverigemodellen skapades för att skapa ordning i bikersverige och att inga klubbar skulle kunna nybildas utan kontroll och övervakning.
(och för vem är denna kontroll så viktig?)


MC-Sverige behöver sverigemodellen lika mycket som ett däggdjur behöver fästningar.
Inte alls, alltså.
Liknelsen mellan sverigemodellen och en fästing stämmer på fler plan:
parasiterar och suger blod, sprider sjukdomar och är avskydda av de flesta.[/quote]


Om du vill anse att SBM är något HAMC styrt upp, hur kan det då komma sig att SBM är äldre än HAMC Sweden?

Om du vill anse att SBM är något HAMC styrt upp, hur kan då det vara så att både HAMC och BMC varit med i SBM, medans BMC idag inte är det för att de helt enkelt inte följde stadgarna?

Om du nu inte kan släppa saker som hände 1990-1993, och vill få det till att det fungerar exakt likadant idag 23-26 år senare, hur förklarar du då I.M.A skapats och klubbars fria val att ansluta sig där?

På vilket vis suger en organisation som det är frivilligt att söka sig till blod, sprider sjukdomar? Sen vet inte jag vilka "de flesta" du talar om är, men jag har ännu inte påträffat någon som avskytt SBM, inte ens en av grundarna till I.M.A gör det.
__________________
Senast redigerad av Baggerboy 2016-12-24 kl. 12:44.
Citera
2016-12-25, 23:42
  #50
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baggerboy
...Om du vill anse att SBM är något HAMC styrt upp, hur kan då det vara så att både HAMC och BMC varit med i SBM, medans BMC idag inte är det för att de helt enkelt inte följde stadgarna?

Det här kände jag inte till. Intressant. Var det länge sedan BMC lämnade modellen?
Citera
2016-12-25, 23:57
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWasBornSixtySix
Det här kände jag inte till. Intressant. Var det länge sedan BMC lämnade modellen?

Jag ska hitta källan till informationen igen så ska jag ge svar på den frågan.
Citera
2016-12-31, 00:47
  #52
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
En illegitim företeelse som helt utanför lag och rätt tar sig för att styra vem som får använda vilka färger, förkortningar och namn när man vill starta en klubb.
Man hotar andra föreningar och sammanslutningar med "problem", och de få som inte rättar in sig i ledet direkt får också ofta svårigheter på halsen.

Allmänt uppmärksammade händelser i närtid:

Svineri 2012
(FB) Maskerade män till attack mot Mc-klubben Svineri Mc i Smedby, Kalmar

Hising Island 2010
http://www.expressen.se/nyheter/mc-k...-hells-angels/

http://mcrazzia.blogspot.dk/2010/04/...r-pa-eget.html
(kommentarerna säger mer än något annat)

Vidare så försöker man styra vem som får åka på vilkas fester, och vem som skall umgås med vem, hur märken skall utformas, hur länge man skall skura på toaletterna innan man får bli medlem osv.

Det är alltså trams utan dess like som man bara borde kunna skratta åt - om dom nu inte slog folk sönder och samman, härskade med skräck och hot samt fullständigt utarmar och ödelägger knuttekulturen där dom drar fram.



Invändningarna från de frälsta kommer nu att bli:
* att jag blandar ihop sverigemodellen med Hells Angels och att HA bara är en av alla medlemmar i sverigemodellen.
(Yeah right)

* att sverigemodellen skapades för att skapa ordning i bikersverige och att inga klubbar skulle kunna nybildas utan kontroll och övervakning.
(och för vem är denna kontroll så viktig?)


MC-Sverige behöver sverigemodellen lika mycket som ett däggdjur behöver fästningar.
Inte alls, alltså.
Liknelsen mellan sverigemodellen och en fästing stämmer på fler plan:
parasiterar och suger blod, sprider sjukdomar och är avskydda av de flesta.

Det står mycket klart att du är inte värst imponerad av modellen och säkert finns det en del i det du säger men också en hel del patos som förvränger bilden.

Jag själv stod länge utanför modellen men var nyfiken på den som ett möjligt alternativ. Det fanns massa olika sätt att bli en del av större sammanhang och få den sociala biten av mc-livet tillfredställt. Insåg snabbt att till exempel aktiviteterna inom SMC var fullkomligt ointressanta för mig. Upplevde SMC lite för stelt och "boy scout". Samma tyckte jag om många grupperingar som hade sitt klubbhus på en Facebook sida.

Jag både läste på och pratade mycket med mc-folk innanför och utanför SBM. Jag läste allt jag kunde komma åt och försökte behålla en objektiv inställning. Jag blev bjuden till SBM-fester och allt eftersom började se poängen i att vara en del av modellen. Det tog mig ca 2 år att "forska fram" all info jag behövde för att ta steget in i SBM.

SBM har en lång historia och mycket har hänt över åren. När jag pratar med gamla skolan bikers så inser jag att dagens klubbar är inte så som det vara 20 år sedan. Samma gäller även för modellen kan man anta då. Därför tror jag också att man kan måla fram en negativ bild på modellen om man väljer att gräva fram bara det som talar emot modellen. Finns en lång resa som bjuder på dalar och toppar. Det gäller ju precis allting som har ett längre livsspann att analysera.
Min slutsats var i alla fall att för mig som en ensklid hojåkare är det bra mycket mera givande att ingå i modellen än att stå utanför. Hittintills har jag inte behövt ångra det beslutet, tvärtom.

Skönt också att Sverige har idag SMC, IMA, SBM, olika webbaserade grupperingar och helt fristående hojåkare ute på vägarna. Vi med hojintresse ska nog inte fokusera på annat än att göra bäst ut av det valet man själv har gjort.

Jag misstänker att väldigt många som skriver på olika mc-trådar här på Flashback har i själva verket ingen förstahandsinformation utan skriver sina spekulationer som om de vore fakta. Är man lite insatt så genomskådar man dom killarna rätt enkelt.
__________________
Senast redigerad av IWasBornSixtySix 2016-12-31 kl. 00:54.
Citera
2018-06-16, 01:44
  #53
Medlem
PnBMTs avatar
Såg en Bosancheros MC idag. Aldrig hört talas om tidigare. Varken en SBM eller IMA.
Googlade utan resultat... någon som vet mera ?
Citera
2018-07-06, 12:12
  #54
Medlem
tja
var såg du han?
Citera
2018-07-06, 12:16
  #55
Medlem
var såg du den? är du säker på att han hade mc?
Citera
2018-11-02, 22:45
  #56
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Miklagård MC Motala - Brand

Läste nyligen om branden som hade förstört klubbens lokaler och stort antal hojar som fanns där. Har aldrig tidigare hört om denna klubb så forskade lite extra och det verkar att de är med i varken IMA eller SBM. MMC verkar vara en seriös klubb och existerat massa år. Konstigt att jag har aldrig hört talas om dom. Detta väckte min nyfikenhet. Någon som vet mera?

Förresten, man har ordnat en välgörenhetskväll den 3e november i Kulturakademin. Alla intäkter går till återuppbyggandet av den brandskadade lokalen. Så om någon här är i krokarna då och har uppriktigt intresse för mc-världen så då kan ni passa på att bidra.

https://mvt.se/nyheter/motala/klubbl...om5538640.aspx
__________________
Senast redigerad av IWasBornSixtySix 2018-11-02 kl. 22:50. Anledning: Fel kategori nämnd i brödtext
Citera
2018-11-02, 22:46
  #57
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PnBMT
Såg en Bosancheros MC idag. Aldrig hört talas om tidigare. Varken en SBM eller IMA.
Googlade utan resultat... någon som vet mera ?

Dom finns.
Citera
2018-11-19, 08:24
  #58
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PnBMT
Såg en Bosancheros MC idag. Aldrig hört talas om tidigare. Varken en SBM eller IMA.
Googlade utan resultat... någon som vet mera ?

Vild gissning. RGF provisar? :P
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback