Prova ta ut kablarna till din(a) hårddisk. Prova sedan starta pcen från ex en Linux distro. Tycker faktiskt det låter som hårddisken har tagit kvällen.
Har du kopplat in något nytt?
Tex USB prylar/kablar, mp3 spelare, mobiltelefon osv?
Koppla ur all kringutrustning, mus tangentbord, kablar, hårddiskar, DVD, SATA/IDE kablar mm. JA prylar, kablar eller kontakten de kopplas till kan var trasiga/skadade.
Om du fått bort det som blockerar så ska den nu klaga istället för att bara sitta fast. Sätt tillbaka en eller en grupp saker i taget när datorn är avstängd och starta. När du får tillbaka gamla felet så vet du vad du kopplat in.
kan vara HDDn men när HDDn dör brukar de flesta datorer spotta ut felmeddelanden under POST.
Dock är det är lika vanligt att det blir som för trådskaparen innan HDD dött. Vi som kopplat en trasig HDD till en annan stationär dator känner igen det.
1) Ingen hårdvara har bytts ut alls under hela perioden jag haft datorn (flera år).
2) Dagarna före problemet installerade jag ingen mjukvara heller.
3) Jag har kört diagnostik på minnet genom BIOS, inga problem.
4) Jag vet inte hur man kör diagnostik för hårddisken, hur kan jag göra det?
5) Jag har testat att ändra alla möjliga settings i BIOS, köra default etc och ingenting fungerade.
Jag kommer prova ta ut kablarna och testa en Linux distro, tack för tipset.
Inget nytt kopplades in i datorn dagarna (månaderna) före.
1) Ingen hårdvara har bytts ut alls under hela perioden jag haft datorn (flera år).
2) Dagarna före problemet installerade jag ingen mjukvara heller.
3) Jag har kört diagnostik på minnet genom BIOS, inga problem.
4) Jag vet inte hur man kör diagnostik för hårddisken, hur kan jag göra det?
5) Jag har testat att ändra alla möjliga settings i BIOS, köra default etc och ingenting fungerade.
Jag kommer prova ta ut kablarna och testa en Linux distro, tack för tipset.
Inget nytt kopplades in i datorn dagarna (månaderna) före.
Tack återigen
Koppla in hårdisken i en annan dator och kör chkdsk. Alternativt rensa hela skiten - KillDisk.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!