• 5
  • 6
2012-07-30, 19:51
Medlem
peffe22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monorailcat
Rent hypotetisk fråga. Låt oss säga att jag tröttnat på grannen som står på sin franska balkong under mig och röker så det tränger in genom friskluftsintag. Låt oss säga att jag därför sätter upp en brandvarnare för att jag på så vis ska kunna hinna stänga fönster och ventilation. Låt oss sen säga att grannen, som jag redan försökt prata med, kommer upp och klagar om oljudet. Har inte jag rätt att sätta upp en brandvarnare inne i min lägenhet? Att den börjar tjuta 3 ggr i timmen är ju faktiskt inte mitt fel. Eller?
Rent hypotetiskt tror jag inte brandvarnarn börjar pippa.
Citera
2012-07-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monorailcat
Rent hypotetisk fråga. Låt oss säga att jag tröttnat på grannen som står på sin franska balkong under mig och röker så det tränger in genom friskluftsintag. Låt oss säga att jag därför sätter upp en brandvarnare för att jag på så vis ska kunna hinna stänga fönster och ventilation. Låt oss sen säga att grannen, som jag redan försökt prata med, kommer upp och klagar om oljudet. Har inte jag rätt att sätta upp en brandvarnare inne i min lägenhet? Att den börjar tjuta 3 ggr i timmen är ju faktiskt inte mitt fel. Eller?

tja, du får ju faktiskt inte heller störa dina grannar.
Citera
2012-08-16, 14:19
Medlem
Monorailcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peffe22
Rent hypotetiskt tror jag inte brandvarnarn börjar pipa.

Rent hypotetiskt kan det vara så att det är en speciell brandvarnare just för cigarettrök och att den hypotetiskt visst börjar tjuta

Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
tja, du får ju faktiskt inte heller störa dina grannar.

Nej, det är ju det Å andra sidan kan hon lätt undvika det störningsmomentet genom att gå två trappor ner ut på gården och röka, men jag lär ju åka på det. Spelar inte så stor roll dock, måste ändå flytta om det fortsätter såhär så kan lika gärna kriga lite Bostadrätt f.ö., så det ska nog till.
Citera
2015-09-04, 22:54
Medlem
why123s avatar
Detta blir en riktig bump! Men jag föredrar det istället för att starta en ny tråd.. Min granne har flyttat ihop med en kärring vars intresse i livet är att sitta på balkongen, dricka kaffe, prata i telefon och röka.

Vad f*n ska jag göra? De andra åren har det varit lugnt och fridfullt. Han röker inte själv. Det betyder alltså att jag inte kunnat använda balkongen denna sommar. Så nu är jag ute efter några riktigt tuffa tips, det är det enda som hjälper. Surströmming har jag funderat på, men tror att det blir svårt att få fatt på i Skåne. Någon annan som har bra tips, för nästa sommar ska jag återta min balkong..

Dessutom har jag bett henne att sluta röka då det går in i min lägenhet, det finns portionssnus och elciggareter, har rökare inget samvete?

Dessutom är det väl inte för mycket begärt att jag ska få använda min balkong också.. Uppenbart är det ju att de flyttat ut på sin.
Citera
2015-09-05, 00:17
Medlem
Jag är rökare och jag hade uppskattat om du sa något. Visst jag har RÄTT att röka på min balkong, men för grannsämjan och trivseln går jag hellre ut, men det gäller då att jag vet att det är ett önskemål, så prata gärna med mig
Citera
2015-09-05, 07:58
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peffe22
Rent hypotetiskt tror jag inte brandvarnarn börjar pippa.

Jag svarade på fel inlägg, jag vet...........

Vad har du för modell på brandvarnare som pippar?

Har du tur får du fler brandvarnare!!

Men ett seriöst tips är att ställa en skål med vanlig hushållsättika på balkongen då ättika suger åt sig dålig lukt som exempelvis cigarettrök det löser ditt problem och även om det skulle lukta lite av ättikan så är det en bättre lukt än gammal rök....

Mvh, ZaphodB
Senast redigerad av ZaphodB 2015-09-05 kl. 08:00. Anledning: Såg att jag svarat på fel inlägg....
Citera
2015-09-05, 15:17
Medlem
SvenneMelons avatar
Åk till en stor matvaruaffär en kvart innan dom stänger.
Köp en spade och en rulle sopsäckar.
Vänta till dom stänger, låt folk åka därifrån.
Spada upp alla fimpar du hittar, åk runt till flera ingångar och flera affärer, lägg i bakluckan.
Vänta till det är mörkt, sortera ut typ 50-100 fimpar, kasta dom från din balkong ner till rökaroffrets balkong.
Se till att det sprids på andras balkonger och på marken så det ser skabbigt ut.
Gör så varje natt i nån månad.
Andra kommer börja klaga, och även om nån skulle fatta att det är du som kastar så är inte det olagligt! =)
Citera
2015-09-05, 16:35
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Åk till en stor matvaruaffär en kvart innan dom stänger.
Köp en spade och en rulle sopsäckar.
Vänta till dom stänger, låt folk åka därifrån.
Spada upp alla fimpar du hittar, åk runt till flera ingångar och flera affärer, lägg i bakluckan.
Vänta till det är mörkt, sortera ut typ 50-100 fimpar, kasta dom från din balkong ner till rökaroffrets balkong.
Se till att det sprids på andras balkonger och på marken så det ser skabbigt ut.
Gör så varje natt i nån månad.
Andra kommer börja klaga, och även om nån skulle fatta att det är du som kastar så är inte det olagligt! =)

Jag trodde att det här rådet skulle vara läskigare än det var när man läste inledningen om att köpa in spade och sopsäckar.

Hur som helst så är det förstås ett ganska dåligt råd att kasta fimpar på grannarnas balkonger eftersom att det mest troligt bryter mot de trivselregler som finns där och annars ändå skulle kunna ses som en störning i boendet, vilket i längden kan medföra att man förlorar sin lägenhet. Vidare kan man även poängtera att det skulle räknas som nedskräpning att kasta ner fimpar på gården, vilket är olagligt och kan ge böter. Innan någon kommer och förklarar att fimpar inte omfattas då det är obetydlig nedskräpning så ha i åtanke att det är stor skillnad på en fimp och 50 st.
Citera
2015-09-05, 16:52
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag trodde att det här rådet skulle vara läskigare än det var när man läste inledningen om att köpa in spade och sopsäckar

Jag kan ju absolut inte uppmana till brott, men om man skulle hypotetiskt hitta på andra användningsområden för spade och säck i mörkret så... =)
Citera
2015-09-05, 16:55
Medlem
CindyXs avatar
Varför bor man ens i lägenhet om man är så skitnödig och känslig som ts är? Det är lite rökluft, skärp dig eller flytta. Bor man i lägenhet så får man faktiskt stå ut med att människor runt dig har andra vanor som kan störa som du kanske inte själv delar. Vissa lyssnar på musik, andra röker, vissa kanske går upp och duschar 3 på natten för dom har skumma arbetstider, vem vet, någon kanske t.o.m har vänner som kommer över ibland och skrattar trots klockan är efter 21,00 osv. Klarar man inte av det finns det körkort och billiga hus på landet man kan vända sig till. Svenska städer är stendöda som dom är, det sista Sverige behöver är gnälliga, lillgamla och oknullade små griniga ensama personer som ska göra livet surt för ytterligare en person som skiter i dig och sköter sitt.
Jag kan hålla med om att rökluft inte luktar supergott men så farligt är det inte att man har rätt att kräva att folk inte får göra det vid sin egna bostad, lite överseende får man ha med andras ovanor. Skaffa dig en hobby eller någon syselsättning så du slipper att leta saker hos andra att irritera dig på, för det kan ju enbart vara brist på lycka hos dig som ens får dig märka en så irrelevant skitsak.
Citera
2015-09-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
Varför bor man ens i lägenhet om man är så skitnödig och känslig som ts är? Det är lite rökluft, skärp dig eller flytta. Bor man i lägenhet så får man faktiskt stå ut med att människor runt dig har andra vanor som kan störa som du kanske inte själv delar. Vissa lyssnar på musik, andra röker, vissa kanske går upp och duschar 3 på natten för dom har skumma arbetstider, vem vet, någon kanske t.o.m har vänner som kommer över ibland och skrattar trots klockan är efter 21,00 osv. Klarar man inte av det finns det körkort och billiga hus på landet man kan vända sig till. Svenska städer är stendöda som dom är, det sista Sverige behöver är gnälliga, lillgamla och oknullade små griniga ensama personer som ska göra livet surt för ytterligare en person som skiter i dig och sköter sitt.
Jag kan hålla med om att rökluft inte luktar supergott men så farligt är det inte att man har rätt att kräva att folk inte får göra det vid sin egna bostad, lite överseende får man ha med andras ovanor. Skaffa dig en hobby eller någon syselsättning så du slipper att leta saker hos andra att irritera dig på, för det kan ju enbart vara brist på lycka hos dig som ens får dig märka en så irrelevant skitsak.

hur har du det själv med en hobby? Eftersom du måste kommentera ts inlägg som är från 2011 och irritera dig på?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in