Hej! Jag har sett att det fanns liknande trådar men fanns ändå vissa skillnader så testar att göra en ny.
Det är iaf såhär, Jag bor i en bostadsrätt i ett hus på tredje våningen, grannen under mig röker heeela tiden och det verkligen stinker i lägenheten.
Speciellt på somrarna när man måste ha balkongen lite öppen för att det ska bli svalt, men även på vintern sipprar röken in.
Nu vet jag att jag är överkänslig mot cigarett lukt och har därför struntat i det för grannsämjan men nu har även vänner börjat klaga massa på att de alltid luktar rök.
Vad tror ni att jag kan göra? har jag lagen på min sida? Jag har för övrigt sagt till men hon är en gammal tjurig kärring som inte ens svarar på tilltal.
Ber om ursäkt om tråden är felplacerad
Hej! Jag har sett att det fanns liknande trådar men fanns ändå vissa skillnader så testar att göra en ny.
Det är iaf såhär, Jag bor i en bostadsrätt i ett hus på tredje våningen, grannen under mig röker heeela tiden och det verkligen stinker i lägenheten.
Speciellt på somrarna när man måste ha balkongen lite öppen för att det ska bli svalt, men även på vintern sipprar röken in.
Nu vet jag att jag är överkänslig mot cigarett lukt och har därför struntat i det för grannsämjan men nu har även vänner börjat klaga massa på att de alltid luktar rök.
Vad tror ni att jag kan göra? har jag lagen på min sida? Jag har för övrigt sagt till men hon är en gammal tjurig kärring som inte ens svarar på tilltal.
Ber om ursäkt om tråden är felplacerad
Jag vet att dom hade uppe det på något styrelsemöte i min bostadsförening ang rökning på balkongen. Det var väl vissa som ville förbjuda det. Men det blev inget med det. Men det finns nog ingen lag som ger dig rätt. Dock kan det ju finnas villkor som man som bostadsägare har skrivit på hos din bostadsrättsförening. Ring dom och fråga.
håller med TS om att det är rätt jobbigt att ha människor i sin närhet som röker och speciellt om det händer ofta. Det enda som jag stör mig på med rökning är att det stinger så fruktansvärt mycket.
tyvärr så vet jag inget om det finns någon lag som är på din sida om detta, önskar själv att det skulle finnas någon
testa som sagt att prata med bostadsägaren så kanske det kan lösa sig.
lycka till med detta
Zeteo har två rätt färska artiklar att man prövat detta i miljödomstolen. Dels södra dels norra Sverige.
Du får väl bita ihop, men trösta dig med att människan eldar upp sina pengar och förmodligen drabbas hälsomässigt. Eller så köper du en stuga på landet.
Det är ju inte utan att domstolarna har en poäng i att man som boende i ett flerfamiljshus måste stå ut med att grannarna har en normal livsföring. Även om man själv inte gillar det dom gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Norstedt Juridik idag
Grannarnas rökning från den intilliggande balkongen är ostridigt så störande att det utgör en olägenhet i miljöbalkens mening. Men då klagandena inte besväras inomhus när fönstrena är stängda, och då det rör sig om ett flerfamiljshus, kan miljödomstolen inte hindra grannarna att röka.
Tobaksrök som regelbundet tränger in i en bostadslägenhet från angränsande bostäder kan utgöra en sådan olägenhet för människors hälsa som avses i 9 kap. 1 § miljöbalken. Därmed kan regelbunden tobaksrökning, även om rökningen inte kan anses vara en verksamhet som är farlig för miljön, definitionsmässigt betraktas såsom miljöfarlig verksamhet.
Miljödomstolen konstaterar dock att det i flerfamiljshus får anses acceptabelt att i viss mån påverkas av övriga boenden. Någon oinskränkt rätt för
boende att aldrig bli påverkad av grannar finns inte. Endast om störningen är av sådan grad att den på ett allvarligt sätt påverkar bruket av bostaden kan störningen anses oacceptabel och resultera i exempelvis ett förbud att utföra den störande handlingen.
I det aktuella målet störs klagandena endast då de vistas på sin balkong eller har fönstren öppna. Väl inne i lägenheten och med balkongdörren och fönstrena stängda besväras de inte av rökningen. Därför är det inte fråga om en så allvarlig störning att rökning på angränsande balkonger ska förbjudas, fastslår miljödomstolen.
Domstolen betonar samtidigt att det måste anses ankomma på samtliga boende i ett flerfamiljshus att vid exempelvis rökning ta i beaktande att man bor nära andra och därför visa berättigad hänsyn.
Jag tror jag sett några domar på detta att det är okej att röka på balkongen. Har man fönster och dörrar öppet på sommaren så får man helt enkelt stå ut med att det kan lukta rök från grannarnas balkonger. Om det däremot luktar rök när man har stängt till lägenheten så tror jag att det var upp till hyresvärden att åtgärd detta (när det gäller hyresrätt då). Det är kanske inte alltid så lätt med tanke på att det ofta finns ventiler som ska stå öppna för att få in friskluft.
Hade en sinnessjuk idiotkärring i 40-års åldern i min fastighet som klagade på allt och alla, sprang runt och hotades för att vissa rökte på balkongerna etc. Kunde stoppa en i trappuppgången och försöka få en att följa med och hota grannen som rökte på balkongen. Det var rejäla utbrott som hon fick. Hon stod och skrek i timmar när hon fick sina nervsammanbrott och då hade hela fastigheten stått ut med hennes pianoklink ( hon är konsertpianist) i tusentals timmar under åren som gått sedan grannen från helvetet flyttade in - det vidriga sydamerikanska manodepressiva vårdkollit.
Vi tog tillslut upp ärendet på styrelsemötet och vi tvingade henne att sälja - detta pga av hennes hot som någon hade polisanmält. Fyfan, vad jag hatade henne, och fy fan vad skönt det blev när hon flyttade. Skulle helst ha slagit ihjäl henne själv, för att hon var så fruktansvärt ful och idiotisk men tyvärr är det inte kompatibelt med Svea Rikes lag att mörda grannar. Hatar själv rökning, men nu är det så att staten tjänar pengar på missbruket, så det är bara för mig att slappna av och gilla läget. Tycker att det är skönt att slippa lukta rök när man kommer hem från krogen, men det finns ett annat problem. Folket luktar illa, och röken dolde det effektivt.
Så länge som det är lagligt att röka på balkongen så har du ingen möjlighet att få rätt. Det är jag övertygad om.
Nu har det postats många Youtube-länkar, förslag på hur TS kan jävlas med sin granne och åsikter om rökning i största allmänhet. Det har tyvärr föga med juridik att göra. Ni som inte kan hålla er till juridiken - håll upp.
/Mod
Senast redigerad av Gordon Blixt 2011-06-05 kl. 23:55.
Lider utav ett liknande dilemma. Samtliga grannar röker inne under köksfläkten och det stinker i våran lägenhet. Lukten kommer ifrån fläkten. Jag kan iaf lösa det genom att låta fläkten gå, men ljudet är rätt drygt att lyssna på 24/7. Hyrevärden gör inget åt saken fast jag ringt femtioelva gånger
Du kan inte göra något. Enligt lagen får de röka hur mycket de vill på sin balkong. Så vida det inte står något i din BRFs stadgar eller liknande.
Citat:
Södermalmsparet har anmält sina rökande grannar till alla instanser som finns.
Nu får de nobben av miljööverdomstolen - man kan inte förbjuda sina grannar att röka på balkongen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!