2011-06-05, 17:20
Medlem
Kyotes avatar
Jag ska köpa en ny mobil och kollar på några billiga smartphones just nu. Har aldrig haft en smartphone tidigare. Dom det står mellan är Sony Ericsson Xperia X8, ZTE Blade och Samsung Galaxy mini (fast efter att ha läst en dålig recension om den är jag helt klart mindre sugen på den). Jag har hört väldigt mycket gott om Xperia X8:an, men ZTE Blade var lite billigare och verkar också bra förutom att den hade sämre batteritid och var lite tyngre.

Undrar också om någon kan beskriva hur mycket 0,5 GB mobilsurf i månaden är ungefär? Går det snabbt att komma upp i 0,5 GB eller måste man sitta och nörda ganska mycket på telefonen?
Citera
2011-06-08, 23:39
Medlem
Det beror på hur ens surfdag ser ut. Kan säga att de billigare smartphonesen är inte de snabbaste att surfa med och då kommer man inte upp i så stora mängder eftersom man surfar mindre då.

Men om man tittar på youtube, kollar bilder, ser på streams. Då är det jätte lätt att komma över 0,5 på bara en dag. Men om man bara twittrar upp något, kollar lite mail, kollar viktiga saker på nätet fort o enkelt, facebookar, msn o så. Då klarar man sig rätt längre men 0,5 är fortf på gränsen för lite. 1gb brukar möta mina behov men nu när jag får en galaxy s2 så kommer det kanske inte o göra det.

Men uff.. smartphone i 1,200kr prisklassen är svårt att bedömma.. Du får kolla på youtube och sök efter modellerna och lägg till "browser" i slutet eller något och kolla på olika videos där du får se folk använda internet på mobilerna.

Edit: Jag har själv kollar runt lite nu åt dig. Och vad jag kan säga att jag redan vet om ZTE blade är att den är en fullt ut android mobil. Vilket betyder att den har ett android gränssnitt(user interface). Det som är negativt med ZTE blade är att den har en hårdvara som klarar av användandet med lite småhack då och då. Och kan sega lite ibland. Men inte tillräckligt för att bli jättebesvärligt, den ska tydligen vara bättre än wildfire från HTC som kostar runt 2200kr.
Men det som gör ZTE blade så billigt är valet av material. Den är plastig, känns billig(jämfört med widlfire t.ex som har en mer robust feeling) och såklart! knapparna som finns på ZTE blade dom kan börja bli lite "om-mjukade", dvs att knappen kan börja kännas lite lös att plasten den sitter på där inne mjuknar till. Till skillnad från en wildfire vars knappen kommer sitta stabilt, garanterat. Men wildfire är i mina ögon en skit mobil för den är så seg med sin usla processor. ZTE blade är månne snabbare men... (kolla youtube för reviews och folk som använder den)

En X8 känns bättre.. Den är också android, jag kunde se dolphin browser på den. Men en mobil på den prisklassen oavsett om det är ZTE blade kommer program kanske inte vara en höjdare, men fullt användbart!
x8'a är dessutom en SE som är en jätte och van tillverkare i mobil branchen. Att SE har backat undan en bit nu är inte för att SE är dåligt, utan för att andra mobil tillverkare har haft en ordentlig boost tack vare öppna källkoder från android och att SE gärna använder sitt egna gränssnitt.

X8 har sitt eget gränssnitt. Dvs, jag är inte helt helt säker nu men jag är ganska säker på att detta kan handla om att SE har sin egen modifiering av android operativet och detta innebär att man får vänta på att SE utvecklar en egen update av nya android versioner för att man ska kunna uppdatera mobilen till det senaste operativsystemet.
I övrigt så märker man att x8 är stabilare, hackar mindre och att den flyter mycket bättre än ZTE blade, just för att ZTE blade är mer som en hemmabyggd dator och att x8 är mer som en testad vara som ska ge användaren en behaglig upplevelse.
Senast redigerad av kanzaki 2011-06-08 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in