Jag är precis likadan som dig TS vågar inte låta någon komma för nära. Det har jag aldrig gjort inte ens med tjejkompisar på lågstadiet... Nu är det ett helvete när jag sitter ensamstående med barn och verkligen vill ha någon och dela min vardag med... Jag försöker men sen så dissar jag dem hårt som bara den utan att själv förstå hur mkt jag sårar dom egentligen...
Men hur börjar man lita på människor? För är det så farligt egentligen att berätta saker om sig själv för andra? Jag har börjat nysta i mitt beteende och det mesta beror på att jag inte vet mina egna gränser vad jag vill och inte vill utan går med på allt ihop om att det är det som killen vill och när jag gått emot min vilja ett tag så undviker jag dem tills jag måste konfrontera dem och är då hur klumpig som helst.
Ska minsann följa din tråd kanske får många tips på vägen...
Jag har precis(1 månad sedan) råkat ut för en tjej just som dig och jag kan bara säga att man känner sig inte så bra efter att ha varit med en sådan. Generellt är tjejer som dig lite rädda för sig själva och delvis fega i mina ögon. När du bakåtsträvar mot en kille så kommer han troligen tro att felet ligger hos honom, klargör starkt att så inte är fallet för att minska känsloraset som du förorsakar killen.
Läste en tråd för ett tag sen här på flashback om hur killar kan göra för att få tjejer, i den tråden stod det om hur man ska stärka sitt självförtroende och självkänslan genom att övertyga sig själv om att man såg bra ut, jag tror att du kan finna några tips i den tråden även fast den är riktad mot män. https://www.flashback.org/t1558800
Jag har precis(1 månad sedan) råkat ut för en tjej just som dig och jag kan bara säga att man känner sig inte så bra efter att ha varit med en sådan. Generellt är tjejer som dig lite rädda för sig själva och delvis fega i mina ögon. När du bakåtsträvar mot en kille så kommer han troligen tro att felet ligger hos honom, klargör starkt att så inte är fallet för att minska känsloraset som du förorsakar killen.
Läste en tråd för ett tag sen här på flashback om hur killar kan göra för att få tjejer, i den tråden stod det om hur man ska stärka sitt självförtroende och självkänslan genom att övertyga sig själv om att man såg bra ut, jag tror att du kan finna några tips i den tråden även fast den är riktad mot män. https://www.flashback.org/t1558800
Lycka till i framtiden! <3
Jag är väldigt klar med att säga hur det verkligen ligger till för jag vill verkligen inte att någon ska må dåligt över min rädsla och ja som du säger feghet.
Jag klargör ganska tidigt att jag har svårt när det gäller känslor och att som det är nu i nuläget inte så smart att få känslor för mig.
Men så var jag tyvärr inte när jag var tonåring och ja jag sårade mina ex rätt mycket med min kalla attityd.
Jo jag vet att jag måste jobba på min självkänsla men frågan är hur man gör det.
Jag är väldigt klar med att säga hur det verkligen ligger till för jag vill verkligen inte att någon ska må dåligt över min rädsla och ja som du säger feghet.
Jag klargör ganska tidigt att jag har svårt när det gäller känslor och att som det är nu i nuläget inte så smart att få känslor för mig.
Men så var jag tyvärr inte när jag var tonåring och ja jag sårade mina ex rätt mycket med min kalla attityd.
Jo jag vet att jag måste jobba på min självkänsla men frågan är hur man gör det.
Tänk på något du verkligen önskar att du vågade göra. Eller någon du vill vara. Säg detta högt:
Jag ska *göra/vara* xxxxx.
Hur svarade din hjärna, ta reda på vilka ord som dök upp. Var det en röst som sa något till dig? Var de positiva, negativa?
Identifiera detta, vad du är rädd för. Sen tar du reda på vad den exakta motsatsen är till vad du kommit fram till. Du kanske kommit fram till att din hjärna tycker att du är värdelös. Då säger du för dig själv:
Jag är värdefull.
Återkom gärna med hur det kändes, om det kändes olika.
Du kanske har för höga förhoppningar på allting? Du kanske ser en bild framför dig, hur killen du träffar ska vara perfekt, hur allting runtomkring dig ska vara på topp. Men det gäller att se till det naturliga, man kan inte ha skyhöga förhoppningar inför allting. Det gäller att tänka, att tänka på varför problemet infinner sig. Ens egna psyke sätter många käppar i hjulen för en själv ibland, så är det bara. Utforska, förklara för personen hur du känner och har känt, han kanske t.om förstår. Förhållanden kan vara djävligt svåra, men man måste försöka. Det är vanor, precis som i allting annat, och du precis som jag kan bryta dom.
Det kanske jag har, men då ligger förhoppningarna hos mig mer, att jag ska våga låta någon komma in i mitt liv för killen behöver inte vara perfekt för jag vet att människor absolut inte är perfekta.
Det jag vet att jag behöver är en normal kille som vet vad han vill och som inte låter sig bli överkörd.
Just för att när jag var yngre så utnyttjade jag det tyvärr.
Kanske lite därför jag inte släpper in någon, för jag hatar att såra folk, jag hatar att göra någon besviken och då håller jag mig hellre undan.
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarDig
Återigen en som delar upp mänskligheten i två läger. Vad fan hände med dig i barndomen? Du har uppenbarligen problem att knyta an till människor, att låta dem komma dig nära. Men du kör i sann aftonbladsanda på att du har det svårt med motsatta könet. Varför? Har du ens reflekterat över det?
Hur menar du med svårt med motsatta könet, jag har faktiskt svårt för båda könen.
Men jag vet ju också att det handlar om mig och inte killarna som jag drog upp nu, för jag har aldrig som sann fjortisanda sagt att det är fel på alla killar p.g.a det jag har råkat ut för utav tre idioter till det manliga släktet.
Eller nej fyra om man räknar in min pappa som aldrig fanns där för mig.
Ja jag har svårt att knyta an till människor och jag har funderat mycket på varför och jag har nog svar på varför det är så men min fråga var mer hur gör man för att lära sig lita på människor.
Edit: Läste min trådstart igen och förstår hur du fick den uppfattningen, men som jag har skrivit så vet jag ju att folk inte är monster innerst inne men det är lättare och mer tryggt att ha sina murar omkring sig för att slippa bli sårad eller såra någon.
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Vaken
You know what Loveimpaired, du är bra och modig som vågar skriva om det här. Du är väldigt ärlig också, mot dig själv, som verkar ha erkänt det här som du verkar beskriva som en brist hos dig.
Jag vill tro att vi människor föds som blanka papper, jag minns ingenting från när jag var ett spädbarn. Kanske inte du heller. Men genom analyser och studeringar så har vi människor funnit oss bekväma i att åtminstånde -tro- det. Vad som sker efter att vi föds är att vi omedelbart färgas, vårat papper. Våra föräldrar, våra vänner, våra släktingar, media, påverkar oss. Genom händelser och lärdomar skapar vi värderingar, vad som är rätt och fel. Något som är jäkligt avgörande för vilka vi senare ska bli som människor. Hänger du med? Vi fortsätter sen att åldras och vad som händer och som är sannolikt alltid kommer att hända, är att vi stöter på andra människor, eller situationer, som prövar våra värderingar. Dvs, du har fått höra att det är fel att ha sex med någon annan när du har haft sex med en person. Medan en annan fått höra den totala motsatsen. Vad som uppstår då är en konflikt, hur den än utspelar sig, så är det våra värderingar som ifrågasätts.
Vad jag tror utifrån din text att döma, så har du fått höra något, eller lärt dig något som ung. Vilket du också verkar ha förstått själv, vilket är mycket klokt och intelligent. Vad vi behöver göra för att gå vidare och skapa våra egna värderingar då de inlärda inte leverar det vi vill att de ska leverera, är att reflektera och försöka identifiera vad exakt det var som kom ifrån händelserna i vår barndom. Du har t.om gått så långt att du insett att det här är en rädsla du har, vilket är mycket klokt och intelligent, för att det är just det som det är. Du har varit så klok och intelligent, att du faktiskt tagit reda på vad det faktiskt är som du är rädd för. Du är rädd för att lita på människor, du tror att människor har goda intentioner, men dina värderingar tar dig inte till platser där du får uppleva tillit.
Så, när vi identifierat rädslor hos oss själva, så kan vi först då börja ta itu med dem. Brist på tillit handlar ofta om svartsjuka, när vi människor finner oss i att vara svartsjuka så beror det på att vi inte har en positiv självbild. Vi tror att vi kanske är värdelösa, på grund utav saker som skett, som vi upplevt, och har då svårt att navigera bland människor då vi konstant måste brottas med att tjäna människor med högre värde och vice versa med lägre värde. T.ex så kan vi som svartsjuka läsa våran partners sms, i tron om att han/hon umgåtts med någon annan som är bättre än oss själva. Vi tror kanske att älskarinnan har större tuttar, finare tuttar, vackrare tuttar. Vad vi behöver göra då är att tala om för oss själva att alla är speciella, att trots att hon må ha silikoninsprutade pattar, så betyder inte de att de är bättre än våra egna. Om vi vill komma över vår svartsjuka dvs, vi måste inte, och vi kan såklart fortsätta läsa sms. Men om vi vill komma över våran svartsjuka, våra tillitsproblem, så behöver vi komma över oss själva. Ta itu med oss själva. Som någon sa så kan vi inte älska andra innan vi älskar oss själva, och det är mycket klokt sagt.
Låter det, vettigt?
Jag förstår vad du menar även om mitt problem inte ligger i att vara svartsjuk.
Avundsjuk har jag varit absolut men har aldrig varit svartsjuk på personer.
Min rädsla kommer från någon annanstans och jag har kämpat på att få en psykolog eller psykiatriker som jag kan reda ut allt det här med men jag hamnar alltid med kuratorer som inte ger mig ett skit.
Jag har heller aldrig jämfört mig med andra då det bara gör att jag mår dåligt över det, för hur mycket jag än försöker komma jag inte kunna bli någon annan, för folk kommer se genom det till slut.
Sen så vet jag väl innerst inne att många människor har goda intentioner men jag tror dock inte att jag förtjänar det.
Har växt upp med att jag alltid har blivit jämförd med min syster och det har gjort att jag sätter så höga krav på mig själv och när jag inte klarar av det så tycker jag inte heller att jag förtjänar att bli omtyckt.
Citat:
Ursprungligen postat av Madene
Jag är precis likadan som dig TS vågar inte låta någon komma för nära. Det har jag aldrig gjort inte ens med tjejkompisar på lågstadiet... Nu är det ett helvete när jag sitter ensamstående med barn och verkligen vill ha någon och dela min vardag med... Jag försöker men sen så dissar jag dem hårt som bara den utan att själv förstå hur mkt jag sårar dom egentligen...
Men hur börjar man lita på människor? För är det så farligt egentligen att berätta saker om sig själv för andra? Jag har börjat nysta i mitt beteende och det mesta beror på att jag inte vet mina egna gränser vad jag vill och inte vill utan går med på allt ihop om att det är det som killen vill och när jag gått emot min vilja ett tag så undviker jag dem tills jag måste konfrontera dem och är då hur klumpig som helst.
Ska minsann följa din tråd kanske får många tips på vägen...
Jag kommer skicka pm till dig för vi har tydligen mer gemensamt än vad du tror
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Vaken
Tänk på något du verkligen önskar att du vågade göra. Eller någon du vill vara. Säg detta högt:
Jag ska *göra/vara* xxxxx.
Hur svarade din hjärna, ta reda på vilka ord som dök upp. Var det en röst som sa något till dig? Var de positiva, negativa?
Identifiera detta, vad du är rädd för. Sen tar du reda på vad den exakta motsatsen är till vad du kommit fram till. Du kanske kommit fram till att din hjärna tycker att du är värdelös. Då säger du för dig själv:
Jag är värdefull.
Återkom gärna med hur det kändes, om det kändes olika.
Min hjärna svarar negativt, för som jag skrev här ovanför så har jag någonstans börjat tro att jag inte är värd att vara omtyckt och därför tror jag inte heller att folk kan göra det så då gör det mig misstänksam mot alla.
Citat:
Ursprungligen postat av MAZZARRR
Du låter exakt exakt exakt som mitt ex, det är sjukt skrämmande, allt du säger passar så väl in på henne. Hoppas det inte är du "J"
Nej mitt namn börjar inte på J
Senast redigerad av loveimpaired 2011-06-07 kl. 18:49.
Det kanske jag har, men då ligger förhoppningarna hos mig mer, att jag ska våga låta någon komma in i mitt liv för killen behöver inte vara perfekt för jag vet att människor absolut inte är perfekta.
Det jag vet att jag behöver är en normal kille som vet vad han vill och som inte låter sig bli överkörd.
Just för att när jag var yngre så utnyttjade jag det tyvärr.
Kanske lite därför jag inte släpper in någon, för jag hatar att såra folk, jag hatar att göra någon besviken och då håller jag mig hellre undan.
Hur menar du med svårt med motsatta könet, jag har faktiskt svårt för båda könen.
Men jag vet ju också att det handlar om mig och inte killarna som jag drog upp nu, för jag har aldrig som sann fjortisanda sagt att det är fel på alla killar p.g.a det jag har råkat ut för utav tre idioter till det manliga släktet.
Eller nej fyra om man räknar in min pappa som aldrig fanns där för mig.
Ja jag har svårt att knyta an till människor och jag har funderat mycket på varför och jag har nog svar på varför det är så men min fråga var mer hur gör man för att lära sig lita på människor.
Edit: Läste min trådstart igen och förstår hur du fick den uppfattningen, men som jag har skrivit så vet jag ju att folk inte är monster innerst inne men det är lättare och mer tryggt att ha sina murar omkring sig för att slippa bli sårad eller såra någon.
Jag förstår vad du menar även om mitt problem inte ligger i att vara svartsjuk.
Avundsjuk har jag varit absolut men har aldrig varit svartsjuk på personer.
Min rädsla kommer från någon annanstans och jag har kämpat på att få en psykolog eller psykiatriker som jag kan reda ut allt det här med men jag hamnar alltid med kuratorer som inte ger mig ett skit.
Jag har heller aldrig jämfört mig med andra då det bara gör att jag mår dåligt över det, för hur mycket jag än försöker komma jag inte kunna bli någon annan, för folk kommer se genom det till slut.
Sen så vet jag väl innerst inne att många människor har goda intentioner men jag tror dock inte att jag förtjänar det.
Har växt upp med att jag alltid har blivit jämförd med min syster och det har gjort att jag sätter så höga krav på mig själv och när jag inte klarar av det så tycker jag inte heller att jag förtjänar att bli omtyckt.
Jag kommer skicka pm till dig för vi har tydligen mer gemensamt än vad du tror
Min hjärna svarar negativt, för som jag skrev här ovanför så har jag någonstans börjat tro att jag inte är värd att vara omtyckt och därför tror jag inte heller att folk kan göra det så då gör det mig misstänksam mot alla.
Nej mitt namn börjar inte på J
Precis, och att di hjärna svarar negativt är inte så överasskande när du har haft den uppväxten som du beskriver. Provade du att säga motsatsen till det din hjärna sa, till din hjärna?
TS - jag är i kontakt med en kurator, bup och även en ätstörningsenhet för att få bukt på att jag inte kan ha en "hälsosam" relation med folk utan bara gör som de vill och låter allt bero...
Den här kontakten jag har nu med kuratorn är väldigt bra. Jag får en möjlighet att knäcka nöten själv med lite handledning... Träffade en psykolog förra året men det gav absolut ingenting för hon kunde inte sätta sig in i min vardag. Kuratorer är minst lika bra som en psykolog. För du är inte psykiskt sjuk utan bara fått en tuff start som du vill försöka förändra eller? Man får prova sig fram tills man hittar någon som man trivs med.
Jag har mer och mer flytt undan det sociala eftersom jag vill ha en förändring där det inte bara är de som får prata och att vi bara ska göra det som de tycker är roligt. Jag vill också göra min röst hörd och det har mina gamla bekanta väldigt svårt för. Men att jag går runt och tänker på att jag inte som alla andra utan "knäpp" gör det så svårt att hitta nya vänner som bryr sig om mig för den jag är och inte för att jag går med på allt de vill...
Jag söker efter nya kontakter hela tiden men misslyckas gång på gång, hur jag än gör...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!