Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-03, 23:27
  #1
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ss...al_6218493.svd

Citat:
De politiska ungdomsförbunden upprörs över de nya forskningsresultat som visar att en dryg fjärdedel av Sveriges yngre befolkning kan tänka sig en ”stark ledare” som inte behöver ta hänsyn till politiska val.
Skolan tar inte den demokratiska fostran på allvar, säger Jytte Guteland, ordförande i SSU.

Happ, ska man "fostra" in folk i demokrati... eller?

Citat:
Drygt 20 procent av de svenskar i ålder 18-29 som deltagit i den senaste World Values Survey-undersökningen har svarat att de kan tänka sig att rösta på ett annat parti än de avsett för en mindre summa pengar, skriver statsvetaren Staffan I. Lindberg på DN Debatt.

En ännu högre andel tycker att det är ganska eller mycket bra med en stark ledare som inte ”behöver bekymra sig om riksdag och politiska val”.

Intressant.

Vad tycker ni?
__________________
Senast redigerad av Urgrund 2011-06-03 kl. 23:39.
Citera
2011-06-03, 23:30
  #2
Medlem
Ja!s avatar
Jag har funderat på det, och så länge man slipper klassiska diktaturfasoner som tortyr och folkmord på den egna befolkningen skulle det kunna ge en skjuts i rätt riktning.
Citera
2011-06-03, 23:32
  #3
Medlem
Mord-Siths avatar
Det är väl inte positivt att en del ungdomar ej vill ha demokrati? Demokratier är det som behövs.
Citera
2011-06-03, 23:35
  #4
Medlem
Måste man vara övertygad demokrat för att få lämna den svenska skolan? Att till varje pris indoktrinera ungdomar till att tycka "rätt" står ju i strid med andra värden såsom självständigt tänkande.

En annan problematik är också att SSU har en skev uppfattning om vad demokrati egentligen är. Till demokratibegreppet vill SSU gärna föra över sina egna politiska åsikter så att deras motståndare per automatik blir odemokratiska.
Citera
2011-06-03, 23:40
  #5
Medlem
fogel72s avatar
Det är naturligtvis skrämmande. Men jag tror att det är ett symptom på det politiska klimat vi har.
Där politiken handlar om lite pengar mer hit eller dit i plånboken.

Ideologierna är mer eller mindre döda när det kommer till politiska diskussioner.

Jag tror att det känns som om det då inte spelar någon större roll på vad man röstar. Och således drar den enkla slutsatsen att en "stark" ledare ialla fall inte skulle göra det sämre.
Citera
2011-06-03, 23:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mord-Sith
Det är väl inte positivt att en del ungdomar ej vill ha demokrati? Demokratier är det som behövs.

Så man har alltså inte rätt till en egen åsikt i de svenska skolorna utan man ska fostras till att bli en fullvärdig demokrat? Låter inte så jävla demokratiskt enligt mig.
Citera
2011-06-03, 23:44
  #7
Medlem
Mord-Siths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fogel72
Det är naturligtvis skrämmande. Men jag tror att det är ett symptom på det politiska klimat vi har.
Där politiken handlar om lite pengar mer hit eller dit i plånboken.

Ideologierna är mer eller mindre döda när det kommer till politiska diskussioner.

Jag tror att det känns som om det då inte spelar någon större roll på vad man röstar. Och således drar den enkla slutsatsen att en "stark" ledare ialla fall inte skulle göra det sämre.
Du är väl knappast för ett demokratiskt samhälle, med tanke på din avatar?
Citera
2011-06-03, 23:49
  #8
Medlem
fogel72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mord-Sith
Du är väl knappast för ett demokratiskt samhälle, med tanke på din avatar?
o.O

Utveckla gärna hur du tänker. Självfallet är jag för ett demokratiskt samhälle.
Citera
2011-06-03, 23:51
  #9
Medlem
Det föder också en dumhet där elever bara spyr ur sig floskler om "mänskliga rättigheter" eller "demokrati" istället för att bilda en egen åsikt. Minns t.ex. en debatt om moral vi hade i trean på gymnasiet. Upplägget var att ens bästa vän och en alkolist, tillika misshandelsdömd man, var offer i en trafikolycka. Räddade du din vän först så skulle h*n klara sig helt utan men medan mannen skulle dö. Räddar du mannen först så skulle din vän visserligen också klara sig men h*n skulle få något handikapp (vad det nu var) för resten av livet.

Då blev en tjej upprörd över att jag hade prioriterat min vän med enda motiveringen "alla människor är ju lika mycket värda!". Precis som att det inte existerar något personligt värde.

Nåja, jag ska inte glorifiera alla antidemokrater som "fritänkande", det kan lika gärna vara idioter. Men sedan handlar det också om att "som man frågar, får man svar". Det är klart att det finns en frustration och legitim känsla av att ens röst inte betyder så mycket i praktiken.

Sedan är ungdomar ärligare än vuxna och särskilt mycket ärligare än politiker. Folkomröstningar var uppenbarligen väldigt besvärligt för alla förespråkare av Lissabonfördraget. Men EU-federasterna klarade sig ändå undan stämpeln som odemokratiska.
__________________
Senast redigerad av narcissist_ 2011-06-03 kl. 23:57.
Citera
2011-06-03, 23:55
  #10
Medlem
fogel72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mord-Sith
Varför har du då: "Jag röstade rätt"? Låter som att SD är det enda rätta...

Så pga av att jag har en avatar där det står att jag röstade rätt - är jag emot ett demokratiskt samhälle?

är det kanske så (utan påhopp) att du är en av dessa ungdomar artikeln handlar om?
Då knappen är en lek med Socialdemokraternas gamla slagdänga "Skylle inte på mig jag röstade rött"
Citera
2011-06-03, 23:58
  #11
Avstängd
Swecurrys avatar
Med tanke på hur ofta SSU uppträder odemokratiskt bör hon ju inte vara så förvånad tycker man.
Citera
2011-06-04, 01:00
  #12
Medlem
birgerburgers avatar
Vilket totalt nonsens att vi ska "fostra" eleverna till att bli demokrater. Vad som behövs är en diskussion om demokrati och dess fördelar. Om inte Jytte kan argumentera för att demokrati är ett bättre system än något annat så kan man ifrågasätta vad hon baserar sina åsikter på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback