Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-03, 02:05
  #1
Medlem
Bennehues avatar
Hej!

Det är så att jag har en Samsung Galaxy S2 och vill föra över lite musik... men vet inte vad som är bäst... antingen .wav eller .mp3... vill ha bra kvalité ju, fast helst inte för stora filer...
Citera
2011-06-03, 02:18
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennehue
Hej!

Det är så att jag har en Samsung Galaxy S2 och vill föra över lite musik... men vet inte vad som är bäst... antingen .wav eller .mp3... vill ha bra kvalité ju, fast helst inte för stora filer...


Då ska du köra MP3. MP3 är komprimerade .wav med i stort sett samma ljudkvalitet. Skiljer åtskilliga tiotals megabyte per låt
Citera
2011-06-03, 02:38
  #3
Medlem
Bennehues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Då ska du köra MP3. MP3 är komprimerade .wav med i stort sett samma ljudkvalitet. Skiljer åtskilliga tiotals megabyte per låt

ok men jag provade nu att spela upp samma låt, den ena var .mp3 och den andra .wav... och det är ganska stor skillnad på kvalité ljudmässigt måste jag säga :/

men man kanske ändå ska köra .mp3
Citera
2011-06-03, 04:42
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Du kan spara din MP3or i högre kvalité.
Prova 225kbit eller så.

Eller testa FLAC, komprimerat men ej förlust.
Citera
2011-06-03, 05:05
  #5
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du kan spara din MP3or i högre kvalité.
Prova 225kbit eller så.

Eller testa FLAC, komprimerat men ej förlust.
Precis, flac it is! GOGOGO. eller 320kbit mp3or om du vill spara utrymme.
Citera
2011-06-03, 05:54
  #6
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennehue
Hej!

Det är så att jag har en Samsung Galaxy S2 och vill föra över lite musik... men vet inte vad som är bäst... antingen .wav eller .mp3... vill ha bra kvalité ju, fast helst inte för stora filer...

WAV är egentligen ett kontainer-format och kan innehålla komprimerat ljud, men om du rippat det på ett normalt sätt från cd är det okomprimerat och är då den bästa kvalité du kan få. Nackdelen är att det tar väldigt mycket plats, drygt 10M/min.

När man komprimerar en fil enligt mp3 tas en massa information bort från ljudet. Beroende på vilken kvalité du väljer vid komprimeringen försvinner olika mycket information. Vid tillräckligt hög kvalité är det för de flesta ohörbart.

Det bästa hade varit FLAC, som komprimerar ljudet på ett oförstörande sätt, det vill säga att den avkodade datan är exakt lika den inkommande datan.

Eftersom WAV tar så stor plats kommer du inte att få plats med så många låtar. Det är därför de flesta använder mp3. Välj som sagt en hög bitrate. Blir du inte nöjd för du ju fortsätta med wav.
Citera
2011-06-03, 06:57
  #7
Medlem
Pellenezs avatar
*musik -> mobbephone*

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback