Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-01, 22:16
  #1
Medlem
Fylleflosklers avatar
Som vi alla vet är Göteborg Sveriges huvudstad när det gäller hårdrock.
Min fråga är om det finns någon europeisk stad som fått fram så många stora/betydelsefulla band för sin genre?

För att nämna några:

At The Gates
The Haunted
Dark Tranquillity
In Flames
HammerFall
Gardenian
Engel
Mustasch
Hardcore Superstars
LOK
Citera
2011-06-01, 22:24
  #2
Medlem
spknoises avatar
Biohazard vet jag kallade Umeå för hardcorepunkens huvudstad i Europa. Sen vet jag att post-punken/gothrocken har sitt ursprung i England(minns inte vilken stad det var.) Bergen och Stavanger är väl känt för black-metalscenen väl?
Citera
2011-06-01, 22:57
  #3
Medlem
Knotknets avatar
Birmingham är ävl hårdrockens huvudstad. Stadens främsta band är Blak Sabbath. Manchester har fått fram massvis med popband. New Order Oasis och många fler. Nachville i Usa är countryns huvudstad. New Orleans är jazzens. Detroit är garagerockens huvudstad.
Citera
2011-06-01, 23:47
  #4
Medlem
monolithics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefloskler
Som vi alla vet är Göteborg Sveriges huvudstad när det gäller hårdrock.
Gör vi? Stockholm äger ju Göteborg alla dagar i veckan.
Citera
2011-06-02, 04:57
  #5
Medlem
Sulan33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monolithic
Gör vi? Stockholm äger ju Göteborg alla dagar i veckan.

På vilket sätt är Stockholm en bättre/mer/?/-rock/metal-stad än vad Göteborg är?
Själva ursprunget utav Melo death kommer vad jag vet där ifrån och många band håller hög klass, såsom de Fyllefloskler nämner.

Men jag kan ha fel: Varför är Stockholm bättre?
Citera
2011-06-02, 05:21
  #6
Medlem
Håller nog med om att Göteborg och Umeå är bra exempel på städer som varit väldigt viktiga för en musikgenre.

Bergen och Stavanger vet jag inte om jag håller med om, den norska blackmetalscenen kom från alla möjliga platser i Norge så att peka ut Bergen och Stavanger som något särskilt tycker jag inte går.
Citera
2011-06-02, 09:35
  #7
Medlem
mirror-saws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulan33
Men jag kan ha fel: Varför är Stockholm bättre?

Stockholm är bättre på främst dödsmetall. Den tidiga scenen med Nihilist/Entombed, Dismember, Therion, Afflicted osv från sent 80/tidigt 90 bl.a. Göteborg har väl bättre bredd men är nog mest känt för sin "melodeath".
Sett till kommersiell framgång så är Göteborg huvudstad i detta anseende (de måste ju vara det inom något).
Citera
2011-06-02, 10:38
  #8
Medlem
GrimFausts avatar
Stockholm är helt klart Sveriges bästa metalstad. Tonvis med schyssta dödsmetall-legender kommer ju därifrån.
Citera
2011-06-02, 11:24
  #9
Medlem
woormwoods avatar
som nån nämnt är birmingham en stor stad inom hårdrocksvärlden detsamma gäller även manchester
sen vill jag slå ett slag för Hamburg en gigant inom powermetal även hela rhurområdet har fostrat många bra band.
i världen finns seattle som är en bas för grungerörelsen där i stort sett alla bra band kommer ifrån
Tampa där thrash och deathmetal är stort med band som Morbid Angel, Deicide, Obituary
Citera
2011-06-02, 12:09
  #10
Medlem
monolithics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulan33
Men jag kan ha fel: Varför är Stockholm bättre?
Melodeath är inte allt. Stockholm har fler stildefinierade legender som t.ex Bathory, Carnage, Candlemass, Katatonia, Entombed, Dismember, etc.
Citera
2011-06-02, 15:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monolithic
Melodeath är inte allt. Stockholm har fler stildefinierade legender som t.ex Bathory, Carnage, Candlemass, Katatonia, Entombed, Dismember, etc.

Fast det är ändå inte samma sak, det är ingen som associerar Bathory eller Candlemass med Stockholm på det sättet In flames associeras med Göteborg. Det handlar inte om vilken stad som har flest eller bäst band utan snarare om hur man associerar.
Citera
2011-06-02, 16:10
  #12
Medlem
mirror-saws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det handlar inte om vilken stad som har flest eller bäst band utan snarare om hur man associerar.

Nej, tråden handlade om vilka europeiska städer som fått fram många stora/betydelsefulla band, TS nämnde inget om vad folk eventuellt associerar städerna med. Stockholm känns helt klart relevant för tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback