• 10 457 online
  • 1 111 280 medlemmar
  • 57 793 333 inlägg
  • 1
  • 2
2011-06-01, 19:07
Medlem
Carlos88s avatar
Läste på SVD att de mer radikala hipsterna i MP inte längre var nöjda med MP, utan bildade nyligen ett nytt part kallat "Gröna partiet". Källa: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ti_6212059.svd

Vilket inflytand kan de tänkas få?
Hur många väljare kan de vinna?
Kommer det kannibalisera MPs väljarkår?
Vad ha de för åsikter och ståndpunkter i ämnerna utanför deras huvudområde?

Personligen hoppas jag på att de kan ta några procent ifrån MP så SD snabbare kan bli tredje största parti
Citera
2011-06-01, 19:19
Medlem
simon556s avatar
Låter som en blanding av MP och Piratpartiets politik. Men eftersom MP redan finns och är så pass stor tror jag inte detta kommer påverka poltiken särskilt mycket. (I alla fall de närmsta 10 åren)
Citera
2011-06-01, 19:21
Medlem
miklons avatar
Det ska bli intressant att se var det här tar vägen. Det här handlar ju såvitt jag förstår om ett gäng etablerade miljöpartister och det talar ju för att de kan få med sig en del gräsrötter, vilket torde vara tillräckligt för att de inte ska bli ett i raden av partier som lockar ett par hundra röstande. Däremot tror jag inte att de klarar någon fyraprocents-spärr än på ett tag. Beroende på vad valrörelsen kommer att handla om så tror jag att de möjligen kan ha en chans till EU-parlamentet.

Jag tror inte att de kommer att ta särskilt stora delar av de nya storstadsväljarna, däremot tror jag att de kan locka väljare från andra partier. Väljer de att profilera sig som ett fåfråge-parti så kan de kanske, precis om Piratpartiet, bli ett tvärpolitiskt parti som lockar väljare från hela spektrat.

Jag ansåg för övrigt att mp gjorde fel när de slopade tillägget "De Gröna", jag tycker att de borde ha gjort tvärtom och behållt den delen, eftersom "Miljöpartiet" låter mer flummigt (flera av deras systerpartier ute i Europa heter "De Gröna" eller motsvarande). Intressant att det nu blir den radikala delen som tar det namnet.

Edit: Jag har inte hittat någon hemsida, det verkar bara finnas en Facebook-sida och för att gå med ska man maila till en hotmail-adress eller en yahoo-adress. Så frågan är hur strukturerad och planerad den här partilanseringen är. Ok att man ska börja någonstans, men det känns som att om några erfarna politiker har planerat det här ett tag så borde man ha reggat en domän och slängt upp en Wordpress-sida i alla fall.

Edit: Det ska bli intressant att se om Schlaug hakar på det här.
Senast redigerad av miklon 2011-06-01 kl. 19:32.
Citera
2011-06-01, 19:36
Medlem
Pihlstrand-Trulp är en vida berömd galning med bland annat något som heter polyamori på programmet:

http://www.expressen.se/sex/1.109849...oner-samtidigt

Den uppfattning jag har om karln är att det är en djupt trasig människa. Om den göken placeras på någon ledande befattning inom det nybildade partiet har vi nästan en garanti mot konstruktivt partiarbete. Förvånansvärt att en så apart samling ens lyckas publicera sig på Brännpunkt. En mer passande publicering hade varit Newsmill eller något annat i gärdsgårdsserien.

Men två gröna partier med 3,5 % vardera och någon desillusionerad procent som kryper över till V och S vore för mig ett politiskt drömscenario.
Citera
2011-06-01, 19:44
Medlem
Kalle-Dussins avatar
ekologism, solidaritet, grön ekonomi, jämlikhet, pacifism, social rättvisa.
Ord jag hatar. Kärnkraft är ett ord jag gillar. Som dom hatar.

Jag är nog raka motsatsen till dessa rövarna. Jävla grästuggare.

Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Pihlstrand-Trulp är en vida berömd galning med bland annat något som heter polyamori på programmet:

http://www.expressen.se/sex/1.109849...oner-samtidigt

Den uppfattning jag har om karln är att det är en djupt trasig människa. Om den göken placeras på någon ledande befattning inom det nybildade partiet har vi nästan en garanti mot konstruktivt partiarbete. Förvånansvärt att en så apart samling ens lyckas publicera sig på Brännpunkt. En mer passande publicering hade varit Newsmill eller något annat i gärdsgårdsserien.

Han verkar ju vara lagom sinnessjuk till att köra detta skeppet åt helvete. Trasig är nog bara förnamnet.
Citat:
Men två gröna partier med 3,5 % vardera och någon desillusionerad procent som kryper över till V och S vore för mig ett politiskt drömscenario.

Jatack. Vilket drömläge om båda dessa skitpartierna som vill råna gemene man och skicka oss tillbaka till stenåldern hade kasat under 4% spärren...
Senast redigerad av Kalle-Dussin 2011-06-01 kl. 19:46.
Citera
2011-06-01, 19:47
Medlem
Dr.Grorrs avatar
Det här låter väldigt sjukt.

Miljöpartiet vill inte vara miljöparti längre. Gröna partiet startar, för de vill ha ett parti som sysslar med enbart miljöfrågor. De enda väljarna de kommer få är alla hippies i Miljöpartiet, max 9 %.

Jag skulle tro att med rätt valkampanj, kan de komma upp till 2-3 % inför nästa val. Vilket innebär att Miljöpartiet sjunker med samma siffra. Aldrig att en moderat eller sosse skulle gå över till Gröna partiet, då hade de redan röstat på miljöpartiet.
Detta innebär att antingen Miljöpartiet, eller Gröna partiet kommer stå segrande. Om både kommer över 4 % så har båda på ett sätt förlorat, och de stora vinnarna blir antagligen SD, utan att ens vara med i deras strid.

Jag kan tänka mig några av mina kompisar som kommer rösta på Gröna partiet, men samtliga röstar redan på Miljöpartiet, och känns något som samma mynt, fast andra sidan.
Citera
2011-06-01, 19:53
Medlem
Leif Ds avatar
Jag vet inte vilket stöd dessa flummisar kan få, men finner förståss tilltaget glädjande och ser gärna att fler milöjpartister gör likadnat och startar egna partier.
Citera
2011-06-01, 20:15
Medlem
InnesIs avatar
Det enda jag jag tror händer är att MP kommer tappa en marginell del av sina väljare till detta nya part (om det ens överlever till valet). Har GP en trolig chans att nå över 4%? Nej. Och om de lyckas mobilisera väljare nog att få uppåt 2% tror jag att de snarast försvagar MP än lockar nya väljare från andra politiska rörelser. Ett tämligen dåligt drag förutser jag att detta blir för miljörörelsen om dess nya existens ens registreras på den politiska kartan.

Så antingen blir rörelsen väldigt marginell (troligast) eller så tar den väljare från det parti som faktiskt ligger dem närmast i politiken (MP).
Citera
2011-06-01, 20:56
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Vad ha de för åsikter och ståndpunkter i ämnerna utanför deras huvudområde?
Det intressanta är om GP stödjer MP och deras uppgörelse om fri sjukvård till "papperslösa".
Citera
2011-06-01, 23:28
Medlem
the-consuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Det intressanta är om GP stödjer MP och deras uppgörelse om fri sjukvård till "papperslösa".
Ja det gör de väl säkert. Allt åt alla som inte bidrar.. är denna typen av partiers paroll.

Hoppas innerligen att detta kan bli ett 2-3 %-parti. Inte för att jag vill rösta på dem, men för att det kan dra väljare från MP. Har ingen aning om partiet mer än det jag skummade på SVD, så jag nöjer mig med att hoppas. Om det är realistiskt eller inte, får jag ta ställning till en annan kväll.
Citera
2011-06-01, 23:50
Medlem
Det är egentligen märkligt att något sådant här inte skett tidigare, de nyss avgångna språkrören Eriksson och Wetterstrand förde ju MP åt mainstream i nio års tid. Det verkar dock inte vara några tungviktare inom partiet som står bakom den här utbrytningen, Birger Schlaug har t.ex. inte kommenterat saken på sin blogg ännu.
Citera
2011-06-02, 09:46
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Det är egentligen märkligt att något sådant här inte skett tidigare, de nyss avgångna språkrören Eriksson och Wetterstrand förde ju MP åt mainstream i nio års tid. Det verkar dock inte vara några tungviktare inom partiet som står bakom den här utbrytningen, Birger Schlaug har t.ex. inte kommenterat saken på sin blogg ännu.

Ja, det verkar så, jag fick först intrycket att det var tunga namn med tanke på att de fick in sin artikel i SvD, men så verkar inte vara fallet. Det luktar sekterism.
Citera
  • 1
  • 2