Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-19, 10:52
  #1189
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murmansk3
ärligt talat så kan jag inte finna någon som helst attraktion till de mer humanoida versionerna av dem mest p.g.a deras uppenbara låga ålder (jag är själv 22). det är också Twilights personlighet som man finner i jämförelse med de andra mane six karaktärerna mest korrleation med: hennes mer rationella beteenden och tankeverksamhet, sin törst till litteratur, samt hennes mer eller mindre sociala problem.
Det är amerikansk highschool, så förmodligen 18-19 år gamla. Att de inte är 14-15 motbevisas av att CMC går på samma skola.

Värt att nämna är att det förmodligen inte motsvarar deras ålder i Equestria, förutsatt att ponnys där åldras som människor gör.
Citera
2015-03-20, 13:05
  #1190
Medlem
murmansk3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TetrisNinja
Det är amerikansk highschool, så förmodligen 18-19 år gamla. Att de inte är 14-15 motbevisas av att CMC går på samma skola.

Värt att nämna är att det förmodligen inte motsvarar deras ålder i Equestria, förutsatt att ponnys där åldras som människor gör.

i USA så brukar man när man börjar i high school i genomsnitt vara mellan åldrarna 14-18 så de mer antromorfiska mane six karaktärerna är nog inte med en stor sannolikhet äldre än 18 iallafall. Jo det är en skillnad på deras ålder i equestria girls än i MLP FIM och Jag tror också att Lauren faust själv har nämt på sitt devianartkonto att the mane six-karaktärerna ska vara unga vuxna med en ålderspann melan åldrarna 19-24 då Twilight skulle vara 19, Pinkie pie 20, Fluttershy och Rainbow dash 21, Rarity 23, och Applejack 24 vilket låter vettigt

jag ska skicka en länk så fort jag kan om du nu inte hittar den informationen före mig

Obs! jag tänkte inte igenom när jag sa att det var främst för deras låga ålder. jag tänkte dem som 15-åringar vilket dem ej borde vara om the cutie marks crusaders också går där. My bad
__________________
Senast redigerad av murmansk3 2015-03-20 kl. 13:08.
Citera
2015-03-20, 13:22
  #1191
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murmansk3
i USA så brukar man när man börjar i high school i genomsnitt vara mellan åldrarna 14-18 så de mer antromorfiska mane six karaktärerna är nog inte med en stor sannolikhet äldre än 18 iallafall. Jo det är en skillnad på deras ålder i equestria girls än i MLP FIM och Jag tror också att Lauren faust själv har nämt på sitt devianartkonto att the mane six-karaktärerna ska vara unga vuxna med en ålderspann melan åldrarna 19-24 då Twilight skulle vara 19, Pinkie pie 20, Fluttershy och Rainbow dash 21, Rarity 23, och Applejack 24 vilket låter vettigt

jag ska skicka en länk så fort jag kan om du nu inte hittar den informationen före mig

Obs! jag tänkte inte igenom när jag sa att det var främst för deras låga ålder. jag tänkte dem som 15-åringar vilket dem ej borde vara om the cutie marks crusaders också går där. My bad
Hon sa att deras mognadsgrad var mellan 12-17 år, och om jag minns rätt så sa LF det efter att hon hade slutat med serien, alltså bestämmer hon inte längre vad som är canon.

Det har diskuterats mycket fram och tillbaka vilken ålder de är, även i den här tråden. Här är ett väldigt detaljerad inlägg om det hela: http://mlpforums.com/blog/268/entry-...re-the-mane-6/

Jag vill poängtera att i det här sångnumret så säger någon ''Morning kid'' till Twilight, vilket stärker rimligheten i att de är någorlunda unga (särskilt Twilight). Det är även bekräftat att Fluttershy ett år äldre än Pinkie Pie.
Citera
2015-03-20, 19:30
  #1192
Medlem
murmansk3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TetrisNinja
Hon sa att deras mognadsgrad var mellan 12-17 år, och om jag minns rätt så sa LF det efter att hon hade slutat med serien, alltså bestämmer hon inte längre vad som är canon.

Det har diskuterats mycket fram och tillbaka vilken ålder de är, även i den här tråden. Här är ett väldigt detaljerad inlägg om det hela: http://mlpforums.com/blog/268/entry-...re-the-mane-6/

Jag vill poängtera att i det här sångnumret så säger någon ''Morning kid'' till Twilight, vilket stärker rimligheten i att de är någorlunda unga (särskilt Twilight). Det är även bekräftat att Fluttershy ett år äldre än Pinkie Pie.

jo men utifrån den källa som jag hade hört så sa hon att deras mognadsnivå är som en genomsnittlig mänsklig 12-17 åring. Men deras reälla ålder är äldre
Citera
2015-03-20, 20:26
  #1193
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murmansk3
jo men utifrån den källa som jag hade hört så sa hon att deras mognadsnivå är som en genomsnittlig mänsklig 12-17 åring. Men deras reälla ålder är äldre
Det var det jag menade: mental mognad .

http://images.wikia.com/mlp/images/8...rity_level.png
Citera
2015-03-21, 00:02
  #1194
Medlem
murmansk3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TetrisNinja
Det var det jag menade: mental mognad .

http://images.wikia.com/mlp/images/8...rity_level.png

urs var lite trött där
Citera
2015-04-04, 11:18
  #1195
Medlem
MadameLeFlours avatar
Ja, idag är det dags igen då. Efter en så lång torrperiod. Säsong 5.
Första avsnittet sänds kl. 17 om jag har räknat rätt.
Citera
2015-04-04, 18:50
  #1196
Medlem
TetrisNinjas avatar
Väldigt bra start på säsongen tycker jag. Lite mycket reklam under streamen, men annars var det najs med två avsnitt.

Svårt att inte dra paralleller med kommunismen i det här avsnittet. En stark individualism verkar vara något som präglar Equestria, även om de lever i vad som verkar vara en absolut monarki. Detta stärker min tro om att Equestria är ett väldigt konservativt/traditionellt samhälle (med vissa regionala skillnader).

För det första vet vi att landets traditioner är något som många värnar om, något som fokuseras på i många avsnitt och som ses som en självklar del av samhällslivet. För det andra så verkar det inte finnas någon större välfärdsstat i Equestria, utan snarare så är folk beroende av civilsamhället. Värt att nämna är att bara en av the mane 6, Rainbow Dash, jobbar i vad som möjligen kan beskrivas som offentlig sektor (och då kan kommunen ha hyrt ett privat företags tjänster). Samhällsskicket framstår för övrigt som en absolut monarki med Celestia som upplyst despot.

Det verkar även finnas en outtalad social hierarki mellan de olika raserna/arterna i Equestria. Till exempel så använder de andra arter än ponnys för att representera icke-vita, alltså indianer blir bufflar, negrer blir zebror osv. Mulåsnor som är av blandras, hånas och förlöjligas ganska genomgående i serien. Ponnyhästar representerar alltså normen och även idealet.

Är det så att MLP förstärker vithetsnormen i samhället?
Citera
2015-10-22, 10:54
  #1197
Medlem
Vagnsleres avatar
Hade glömt bort den här tråden men vad tyckte ni om S5 E18 - Crusaders of the Lost Mark ?

Ifall ni inte sett den redan så lägger jag rös i spoiler:
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback